Hadith Rasulullah s.a.w.:

Dari Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Barangsiapa yang mendirikan malam lailatul Qadr kerana iman dan mengharapkan pahala Allah maka ia diampuni dosanya yang telah lampau”

Hadith Sahih Bukhari

Dari Anas, ia berkata: Ubadah bin Shamit memberi khabar kepadaku bahawasanya pada suatu hari Rasulullah s.a.w. keluar untuk memberitahukan tentang bila berlakunya Lailatul Qadr. Kebetulan Baginda bertemu dua orang muslim yang saling berbantah, maka Rasulullah s.a.w. bersabda “Saya keluar untuk mengkhabarkan tentang terjadinya Lailatul Qadr. Kebetulan saya melihat dua orang sedang berbantahan, maka saya terjadi lupa. Mudah-mudahan kelupaan tersebut berguna untuk anda sekalian. Carilah Lailatul Qadr tersebut pada hari ketujuh, kesembilan dan kelima” (yakni 27, 29, 25 Ramadan).

Hadith Sahih Bukhari

Dalam banyak kitab-kitab terdapat beberapa jangkaan yang dibuat berhubung tarikh bilanya berlaku Lailatul Qadr. Untuk memudahkan para pembaca, berikut disiarkan gambarajah yang boleh digunakan sebagai panduan. Semoga berguna hendaknya.

 

Wallahu ‘alam.

nota: gambarajah ini telah dipetik dari pelbagai laman lain dan diubahsuaikan grafiknya sahaja.

****************

Dengan mengambil kira 1 Ramadhan di Malaysia pada tahun ini (2012/1433H) jatuh pada hari Sabtu maka malam 21 atau malam 23 menjadi jangkaan sebahagian ulama’. Manakala bagi sesetengah tempat yang mula berpuasa pada hari Jumaat lagi maka wajarlah malam 27 atau malam 29 diperbanyakkan amalan. Namun, sayugianyalah kita pertingkatkan amalan sepanjang 10 malam terakhir Ramadhan.

Kiriman ini pernah disiarkan sebelum ini (sini), disiar ulang untuk manfaat bersama.

Wassalam