dipetik dari Rakyatnews.com

AKO-rakyatnewsdotmy1KUALA LUMPUR 17 Ogos – Pentafsiran Bible (Contextualization) [baca: Strategi Kontekstualisasi Gerakan Evangelis Kristian] menjadi strategi baharu bagi orang kristian untuk mendakyah umat Melayu dan Islam di Malaysia.

Setiausaha Agung Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT) A.Karim Omar berkata, orang Kristian memperakui sememangnya orang melayu susah untuk di murtadkan.

“Kita ada dokumen sehingga tahun 1968, mereka memperakui lagi susahnya untuk memurtadkan orang melayu. “Strategi Contextualization ini adalah satu strategi baru bagi orang kristian untuk berdakyah orang islam,” katanya pada Wacana Agenda Kristian Sedunia di Dewan Muktamar Pusat Islam di sini hari ini.

Tambah Karim Omar, pendedahan yang dibuat hari ini banyak menunjukan orang kristian ini menggunakan banyak tipu helah. “Contoh kita ambil satu kes, dia (orang kristian) pergi melawat orang sakit yang tiada saudara mara yang datang ziarah pun berkata “makcik pakcik kalau keluar hospital tiada rumah dan tempat tinggal datang ke rumah kami” yang pergi cakap itu orang Melayu kita iaitu paderi Melayu kristian.”

“Dia menggunakan strategi seperti pendidikan, contoh setiap tahun ada sebuah kapal yang Bernama Logos Skop, Hope ini macam perpustakaan bergerak dia datang ke Pulau Pinang, Pelabuhan Klang dan baru-baru ini dia beralih ke Kuching pula dan di dalamnya ada pameran buku tetapi dalam itu mereka membawa  mesej kristian.” katanya.

AKO-rakyatnewsdotmy2Jelas beliau lagi, Strategi yang digunakan sekarang untuk memecah belahkan orang islam sekarang ini dengan memainkan isu kalimah allah serta penggunaan teknologi zaman sekarang yang memudahkan lagi orang-orang Melayu murtad.

“Kalimah Allah adalah satu strategi yang paling baik kerana strategi kalimah Allah ini telah dapat memecah belahkan kita umat islam. Dengan isu kalimah allah dianggap mudah kerana ada yang sokong dan ada yang tidak sokong.

“Disebut dalam kajian di Universiti Amerika, seorang paderi menyatakan bahawa adanya globalisasi, adanya teknologi terkini internet alam maya dan sebagainya itu memudahkan menarik orang-orang melayu untuk murtad dengan mengekalkan cara kehidupan orang melayu islam (bersolat dan berpuasa) tetapi berpengetahuan dalam ajaran kristian,” ujarnya.

Menurut beliau, pergerakan dalaman (Insider Movement) [baca: Insider Movement – Cara Melayu Kristian Merahsiakan Murtad] dikatakan amat berkesan, mereka masuk kristian dengan identiti seorang islam tidak nampak pun individu tersebut beridentitikan kristian dan tidak mengaku walaupun dikatakan ia seorang kristian.

Asal: http://www.rakyatnews.my/index.php/2013081778322/ekslusif/kitab-contextualization-strategi-baru-memurtadkan-orang-melayu

Ada sedikit kesalahan dalam tulisan di atas – kapal tersebut bernama Logos Hope – baca tentang kala Logos Hope di sini Kapal Logos Hope: Agenda Kristianisasi Berselindung Di Sebalik Pameran Buku

**********

Rakaman perbincangan – Strategi Kontekstualisasi – Dibicara Di MOBTV

**********

Bacaan berkaitan: