Walaupun dulu dilihat sebagai opsyen, pembubaran DUN Selangor kini hampir pasti terpaksa berlaku. Tiada apa yang ruginya bagi MB Khalid. Tetapi banyak, malah terlalu banyak ruginya dan masalahnya bagi Pakatan Rapuh untuk menghadapi pilihanraya negeri jika DUN dibubarkan.

PR bakal PASti berkubur sebaik sahaja DUN dibubar. PAS sudah PASti tidak lagi dalam Pakatan yang telah Ranap untuk menghadapi PRN nanti. PAS sudah PASti tidak lagi menyenaraikan PEMBELOT yang telah mulai menunjukkan belang masing-masing untuk PRN nanti. Tetapi mungkin PEMBELOT ini diberi logo baru dengan memakai baju PKR.

Melayu Angkat DAPHasilnya nanti? PAS mungkin bertambah satu dua kerusi, yang dulu mereka berikan kepada PKR. Tak mungkin PAS bergabung dengan UMNO untuk PRN itu. PAS akan bersendirian dengan kekuatannya sendiri yang telah mereka lalui berpuluh tahun lamanya.

DAP pula? DAP pasti akan kehilangan beberapa kawasan yang dulunya mereka menang atas ehsan orang-orang Melayu yang diulik dengan slogan Pas For All yang akhirnya menjadi Pas Will Fall. Dua tiga kawasan telah pun strategis DAP kenalpasti di mana calon mereka bakal tumbang di tangan MCA. Bukan kerana MCA sudah kuat tetapi kerana orang Melayu sudah mulai sedar.

PKR? Mungkin INI KALILAH PKR akan bertanding dengan gah mereka yang terakhir. Mungkin INI KALILAH PKR menerima nasib yang paling teruk. Mungkin menang 10 kerusi boleh dikira bonus.

Rakyat di atas pagar yang kononnya dulu ingin melihat suatu perubahan untuk KALI ITU, sudah serik dengan janji manis. Kerusi yang dipegang (walaupun bukan wara MERAH), mereka masing berebut-rebut untuk baling membaling. Rakyat telah lihat kerusi-kerusi yang mereka perolehi rupanya diguna untuk baling kepada Khalid yang sebelum ini mereka puji melangit.

UMNO? Tidak ada yang ruginya jika DUN dibubar. Dan tidak ada untungnya keadaan kemelut sekarang. Orang putih kata “nothing to lose”. Hasilnya, mungkin bertambah beberapa kerusi yang Berjaya dirampas dari PKR.

Pasca PRN?

Suasana yang sangat rapuh. PKR dan DAP jika masih berpadu, sudah pasti tidak dapat majoriti untuk memerintah. PAS bersendirian tidak cukup untuk memerintah. Walaupun BN dapat menambah 2-3 yang dirampas dari DAP melalui MCA dan UMNO dari PKR (juga 2-3 kerusi) – tidak cukup juga untuk memerintah.

Kesimpulannya, DAP dan PKR yang paling rugi. Sebab itu Kit Siang berkali-kali sebut tidak mahu DUN dibubar. Mereka tahu dari mana kekuatan mereka dan di mana kelemahan mereka. PKR masih tidak sedar diri, angkuh dan over-confident. Merka lupa kekuatan mereka di akar umbi tiada. Mereka sebelum ini menumpang ketekunan aktivis tulen parti PAS, (disebut yang tulen itu kerana sekarang ini pun PAS sudah diresapi oleh pekerja parti yang tunggu upah – itu perlunya pembersihan sekarang ni – kemelut terkini banyak membongkar yang terselindung selama ini)

Yang penting dan didoakan, orang Melayu Islam perlu sedar kepentingan kesatuan untuk masa depan ummah.

***********