You are currently browsing the monthly archive for October 2014.

Kenyataan rasmi ROS …

ROS nafi dakwaan luluskan pendaftaran tiga pertubuhan

PUTRAJAYA 10 Okt. (Bernama) – Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) hari ini menafikan sekeras-kerasnya dakwaan bahawa agensi itu telah meluluskan pendaftaran Persatuan Melayu Murtad, Majlis Forum Antarabangsa (IFC) dan Persatuan Melayu Kristian.

ROS- IFC-Persatuan murtad-10Okt2014aKetua Pengarahnya, Mohammad Razin Abdullah berkata penyebaran berita palsu mengenai dakwaan ROS meluluskan pendaftaran ketiga-tiga pertubuhan itu sudah dikesan sejak 2007.

“ROS dengan ini menafikan sekeras-kerasnya bahawa pendaftaran ketiga-tiga pertubuhan terbabit diluluskan oleh ROS.

“Penyebaran berita ini telah lama dikesan, iaitu sejak seawal tahun 2007 lagi dan sering disebarkan dari semasa ke semasa,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Semalam, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Othman Mustapha turut menafikan ketiga-tiga pertubuhan itu telah berdaftar setelah semakan dibuat dengan ROS dan Kementerian Dalam Negeri.

Sehubungan itu, Mohammad Razin meminta masyarakat supaya tidak terpedaya dengan dakwaan itu dan berhenti daripada menyebarkan berita palsu tersebut. – BERNAMA

*****************

flyer bantah-ifcSeperti saya sebut sebelum ini:

Orang-orang Melayu yang murtad kini semakin ramai. Untuk mereka menubuhkan persatuan sedemikian tidak menghairankan. Cuma mungkin mereka tidak boleh daftarkan secara rasmi. Tidak mungkin mereka akan daftarkan untuk masa ini. Tetapi mungkin di suatu masa akan datang – YA.

Mereka tidak boleh daftar buat masa ini kerana proses penapisan yang dibuat oleh ROS untuk meluluskan pendaftaran nama sesuatu pertubuhan/persatuan dan juga nama-nama AJK pro-tem mereka. Tetapi kita tidak boleh jamin di masa akan datang proses dan kawalan seperti ini dapat berterusan kerana pelbagai kawalan yang ada telah dihapuskan seperti ISA dan Ordinan Darurat serta Akta Hasutan yang juga mahu dihapuskan pula.

Untuk baca sepenuhnya kiriman tersebut bertajuk Persatuan Melayu Murtad IFC sila klik di sini.

Satu mesej berantai yang kerap kali saya terima atau orang hantar untuk bertanyakan kesahihah mesej ialah merujuk kepada sebaran bertajuk Persatuan Melayu Murtad (IFC) (mesej disalin di bawah).

Jawapan balas saya selalunya:

Ya, benar. Cuma ianya mesej lama sekitar tahun 2007. Peringatan yang masih relevan dan perlu diperingat-ingatkan selalu. IFC suatu jenama yang mereka guna dahulu. Kini mereka masih melakukan perkara-perkara tersebut tetapi melalui pelbagai jenama lain yang ramai orang kita sendiri sudah tidak nampak agenda jahat asal IFC yang berterusan kerana mereka sudah bersalin kulit.

Saya juga biasanya akhiri dengan mesej bahawa ada beberapa fakta dalam mesej tersebut yang kurang tepat samada ditokok tambah pengirim asal bagi cita rasanya atau mungkin beliau tidak mempunyai fakta lengkap.

flyer bantah-ifcBagi mereka yang ingin merujuk kembali apa itu IFC sila baca: Mengingat Kembali Ancaman IFC.

Sebenarnya AGENDA JAHAT musuh-musuh Islam berterusan. Mereka tidak berhenti untuk berehat walaupun sebentar. Mereka sentiasa merancang. Ramai dari kalangan kita lalai. Ramai juga dari kalangan kita sendiri yang sekarang sudah mula terjerumus terikut dalam perancangan jahat mereka berpadu tenaga untuk bersama musuh.

Malah Menteri Kurup sendiri mengaku IFC kini sudah dijenamakan semula dengan nama baru – JKMPKA – Baca: “It (IFC) was formed…Only the name was changed”

Selain dari itu mereka juga menguna wadah Hak Asasi Manusia sambil membawa aduan mereka ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) melalui tuntutan-tuntutan COMANGO. Baca: COMANGO … Penerusan Agenda Musuh. Malah saya juga bertanya apakah COMANGO – Talibarut Asing? kerana mereka dilihat mempunyai sokongan DANA YANG BESAR … Ancaman Comango dijangka berterusan. (Baca: Anda MESTI TAHU Ancaman COMANGO)

Orang-orang Melayu yang murtad kini semakin ramai. Untuk mereka menubuhkan persatuan sedemikian tidak menghairankan. Cuma mungkin mereka tidak boleh daftarkan secara rasmi. Tidak mungkin mereka akan daftarkan untuk masa ini. Tetapi mungkin di suatu masa akan datang – YA.

Fasa sekarang, pelampau evangelis Kristian bergerak memurtadkan orang kita secara halus penuh tipu daya yang senyap-senyap. (Baca Tipu daya halus strategi kontekstualisasi pelampau evangelis Kristian) Walaupun sudah nampak sekarang ini, dengan sedikit-sedikit, mereka menunjukkan keberanian – itu hanya menguji kepekaan kita, kesatuan kita dan sejauhmana kita bertindak. Dalam mereka melakukan ujian-ujian ini mereka telah berjaya mendapat suara-suara sumbang dari kalangan “aktivis Islam” sendiri yang menyokong pelampau evangelis dalam pada masa yang sama “aktivis Islam” ini pula menempelak saudara mereka seIslam sendiri yang cuba membentengi aqidah umat Islam. Di mana mereka letak ayat – “ashidda’u ‘alal kuffar ruhama’u bainahum” …

“Muhammad (s.a.w.) itu adalah Rasul Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir (yang memusuhi Islam), tetapi berkasih sayang serta belas kasihan sesama mereka sendiri (umat Islam).” Surah Al Fath : 29

bantah IFCBerbalik kepada mesej “Persatuan Melayu Murtad IFC”, sebagai untuk menyedarkan umat kita – baguslah mesej tersebut. Memang sudah ramai Melayu yang masuk Kristian (baca). Tetapi lebih elok maklumat dan fakta yang disebar itu benar-benar sahih.

Izinkan saya rumuskan penyebaran mesej tersebut sebagai berikut:

a. “Persatuan Melayu Murtad IFC” secara khusus tidak dapat kita pastikan kewujudannya. IFC disebut di bawah sebagai International Forum Council – sebetulnya InterFaith Council.

b. Ancaman IFC berterusan dengan pelbagai rupa bukan sahaja terbukti dilakukan oleh musuh-musuh umat tetapi itulah sebenarnya yang Allah S.W.T. sudah ingatkan dalam ayat 120 surah Al-Baqarah.

c. Tuntutan-tuntutan yang dibuat IFC kini satu persatu diterima dan berjaya mereka tuntut.

d. Orang-orang politik kita hanya pentingkan kedudukan mereka dan sentiasa tawar menawar hingga merugikan umat Islam.

e. Musuh berjaya menjinakkan sebahagian kita hingga terlupa perjuangan asal mereka yang dahulu menentang penubuhan IFC tetapi kini cair dalam program dan aktiviti yang melaksanakan agenda jahat IFC sevara halus.

Bagi kita umat Islam yang sayangkan Tanah Air dan mahu memelihara aqidah anak-cucu kita MESTI memikul tanggung jawab untuk menyekat segala punca ancaman dari perompak-perompak yang ingin merompak aqidah umat Islam.

Ya Allah pelihara dan selamatkanlah aqidah anak-cucu kami dari dinodai dan dirompak oleh musuh-musuh Islam dan dari dijinakkan oleh “barua-barua musuh Islam” ini. Amin.

[baca juga: ROS Nafi Lulus IFC, Persatuan Melayu Murtad, Persatuan Melayu Kristian]

[baca juga komen saya yang disiarkan oleh Berita Harian: Viral Pertubuhan Melayu Murtad, mesej lama]

Petikan mesej “Persatuan Melayu Murtad IFC” yang kerap diterima adalah seperti berikut:

Persatuan Melayu Murtad atau IFC International forum council sudah diluluskan register dan tidak keluar kat newz. Sila cari majalah millenium: DUNIA SUDAH AKHIR ZAMAN… ALLAHHUAKBAR
Pertubuhan Melayu Murtad telah diluluskan!!! 😡 persatuan Melayu Kristian telah SAH ditubuhkan di Malaysia!!!😡 Injil telah dicetak & diedar…
IFC buat Roadshow besar-besaran sokong kebebasan beragama…Bersedialah wahai saudara – saudari ku yang amat disayangi…
BERDOALAH SEMOGA UMAT ISLAM SELAMAT tolong sebarkan kepada yang cintakan AGAMA ALLAH (Agama Islam)… gambar Lina Joy ( belakang sekali ) & Para peguamnya.
ISLAM DIHINA DI MALAYSIA
Baca sama-sama…Dunia akhir zaman semakin menakutkan bila berkait dengan soal akidah. Nak jadi apa dah ni??
Patut laa ada yang kata tak nak ada anak. Bukan takut nak beranak, tapi takut ada anak yang terpesong akidah… baik tak de anak langsung!!!
Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria bangkit dalam isu ini dengan membuat kenyataan akhbar bahawa umat Islam wajib isytihar perang terhadap pertubuhan IFC itu dan minta 50 ahli politik Islam yang menurunkan tandatangan sebagai menyokong penubuhan IFC itu bertaubat kepada Allah swt kerana dibimbangi aqidah mereka sudah terbatal.
Datuk Harussani juga minta kepada semua penceramah, semua ustaz-ustaz yang mengajar kuliah-kuliah dan semua khatib-khatib, supaya jangan lupa cakap benda ni dalam kuliah-kuliah dan di atas mimbar-mimbar Jumaat bahwa pertubuhan IFC ini adalah musuh Islam di Malaysia.
Tuan-tuan tau depa IFC minta apa kat PM?…
Depa hantar memorandum kepada PM meminta 15 perkara berhubung dengan Islam supaya dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.
Antaranya:
1) Setiap anak yang baru dilahirkan di Malaysia jangan dikaitkan dengan mana-mana agama sehinggalah anak itu berusia 18 tahun
– Tu dia tuan-tuan. Ini apa cerita ni? Maknanya, anak-anak kita langsung tidak boleh dididikkan dengan cara Islam. Kita tak boleh bubuh nama Islam kat
anak-anak. Sampai umur 18 tahun, baru boleh duduk bincang di mahkamah, tanya kat anak kita, ‘Hang nak ikut ugama apa?’…Kalau dia kata nak jadi hindu, maka jadi hindulah dia. Kita tak boleh nak buat apa sebab dah digazetkan dalam Perlembagaan Negara.
2) Di dalam dokumen pengenalan mykad dan passport dihapuskan kolum identiti agama – maknanya, perkataan ‘Islam’ yang ada kat mykad kita itu,depa minta di’tiada’kan.
3) Mana-mana orang bukan Islam kalau nak kahwin dengan orang Islam, dia tidak perlu masuk Islam.
4) Mana-mana orang Islam yang nak kahwin dengan orang bukan Islam, mestilah dia tukar agama kepada bukan Islam.
5) Sebagaimana kerajaan Malaysia menyalurkan dana kepada masjid-masjid, begitu juga kerajaan Malaysia mesti menyalurkan dana kepada semua rumah ibadat orang bukan Islam.
6) Peraturan sekolah yang mengizinkan anak orang Islam menutup aurat hendaklah dimansuhkan, kerana ia menghina agama bukan Islam.
7) Hapuskan mahkamah syariah kerana ia juga menghina agama-agama lain – mahkamah syariah kalau takdak, habih la kita tuan-tuan. Walaupun la ni bukannya perfect, tapi itulah satu-satunya mahkamah yang defence agama kita. Kalau mahkamah syariah disingkirkan, masalah faraid pusaka, masalah nikah kahwin, cerai talak apa semua tu macamana?…Kalau tak dak mahkamah syariah, maknanya, perkahwinan tidak akan berjalan di atas akad nikah, sebaliknya, perkahwinan akan dibuat secara berdaftar
8) Mana-mana orang bukan Islam yang masuk Islam, semua hartanya dikembalikan kepada waris yang tidak beragama Islam.
9) Mana-mana pasangan yang bukan Islam, apabila masuk Islam, maka hak penjagaan anak tidak boleh diberikan kepada mereka.
10) Sebagaimana program-program di radio dan tv yang menerangkan tentang ajaran Islam dalam bahasa ibunda masing-masing, begitu juga
ajaran-ajaran lain daripada Islam juga perlu diberi ruang.
11) Sepertimana Quran, hendaklah kerajaan Malaysia turut mencetak bible dalam bahasa Melayu untuk diedarkan di seluruh negara.
12) Apa istimewanya Islam sehingga ditabalkan sebagai agama rasmi di Malaysia? …lagi 3 ana tak ingat, anta boleh refer dalam Majalah Millenium Muslim.

Ini dia tuan-tuan, Islam diludah depan mata kita sendiri, so mana sensitiviti kita terhadap agama kita sendiri?…Datuk Harussani tegur PM dan 50 ahli politik Islam yang sokong pertubuhan tersebut supaya dibatalkan pertubuhan itu.
Tau 50 orang Islam tu kata apa?… Depa kata kat Mufti Perak, ‘Ni lah kalau dah terlalu tua jadi mufti, tak open minded langsung!’…
Datuk Harussani balas dalam majalah ‘Millenium Muslim’, katanya, ‘Di atas sikap open-minded rakyat Malaysia yang terlampau lebih, maka inilah hadiahnya!’…
Ini dia kata-kata seorang ulama di Malaysia. Yang lainnya sunyi sepi termasuklah akhbar-akhbar, macam ada benda dalam mulut sampai  boleh nak buka!
—————————–
**SAPA YANG BACA ARTIKAL NIE ‘DIWAJIBKAN’ POST KEPADA SAUDARA MUSLIM LAINNYA… KERANA INI SEBAHAGIAN DARI JIHAD… SUPAYA SAUDARA MUSLIM
copy paste jer…
Allahhuakbar…nauzubillah

JEMPUTAN

PERCUMA

SEMINAR JIHAD VS MILITAN

***Perkembangan Pemikiran Militan Di Malaysia: Tren dan Cabaran Semasa***

Tarikh:

1 Nov 2014 (Sabtu)

Masa:

8:00 pagi – 5:00 petang

Tempat:

Dewan Utama

Universiti Teknologi Malaysia

Jalan Semarak, Kuala Lumpur

Dengan kerjasama:

Pusat Islam, Universiti Teknologi Malaysia

Radio Rasmi: Radio IKIMfm

Anjuran Bersama:

Pelbagai NGO-NGO Islam

Untuk maklumat lanjut:

Pejabat MUAFAKAT

Tel: 03-4107-1025

SMS: 019-427-1025

(atau nombor-nombor yang tertera pada poster di bawah)

Seminar Jihad-Militan 1Nov2014

 

Hadith Najd yang sering kali disebut adalah merujuk kepada, antaranya, dari Sahih Bukhari seperti berikut (terjemahannya):

Ibn ‘Umar meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. berdoa, “Ya Allah Ya Tuhanku! Berkatilah negeri Syam kami, Ya Allah Ya Tuhanku! berkatilah negeri Yaman kami”. Mereka (para Sahabat) berkata: “Wahai Rasulullah! (Doakanlah) juga untuk negeri Najd kami”. Baginda (terus) berdoa: “Ya Allah Ya Tuhanku! Berkatilah negeri Syam kami, Ya Allah Ya Tuhanku! Berkatilah negeri Yaman kami”. Mereka (para Sahabat) berkata: “Wahai Rasulullah! (Doakanlah) juga untuk negeri Najd kami”. Aku agak pada (permintaan) yang ketiga Baginda bersabda: “Padanya (Najd) (berlaku) gempa bumi, fitnah dan tempat terbit tanduk syaitan”

Hadith tersebut dengan jelas menyatakan bahawa tiada apa yang boleh diharapkan dari Najd kecuali mala petaka dan fitnah yang dahsyat serta tempat keluarnya tanduk shaitan.

Bagi menjustifikasi tempat yang dimaksudkan dalam hadith tersebut bukan terkena kepada kepada mereka yang gerun dilabel dari pengikut ajaran berasal dari Najd, mereka akan cuba mencari helah serta memalsukan fakta agar Najd itu diterjemahkan sebagai terletak di Iraq bukan di Hijaz Arab.

Tujuan tulisan ini adalah untuk melihat kembali hadith Najd ini melalui perspektif fakta terkini sama ada dari ilmu geografi dan ilmu geologi atau lain-lain cabang ilmu yang berkaitan. Tulisan ini merupakan penambahbaikan kepada tulisan asal Hadith Najd – Kebenaran Yang Digeruni dan Pembohongan Fakta (dinukil pada tahun 2007) yang dikirimkan di Blog Tradtional Islam.

Isu utama dalam Hadith Najd ialah di mana lokasi Najd yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w. apabila Baginda menyebutnya. Umumnya terdapat dua pihak, satu mengatakan bahawa Najd itu adalah kawasan sekitar ibu kota Arab Saudi sekarang ini – kota Riyadh, manakala satu lagi pandangan, seperti disebut di atas tadi, menafikan Riyadh sebagai kota yang dimaksudkan dalam hadith tersebut.

Bagi orang-orang Arab dari zaman dahulu lagi, Najd memang difahami bahawa ianya ialah tanah tinggi sebelah timur Madinah di tengah-tengah Hijaz. Dan sememangnya terdapat tempat yang bernama sedemikian sejak dari zaman itu lagi. Malah di zaman Rasulullah s.a.w. telah pun berlaku Peperangan Najd pada tahun 4H.

Bagi mereka yang menafikan bahawa Najd itu bukannya Riyadh atau mana-mana kota di dalam Arab Saudi, lazimnya mereka berhujah bahawa Najd yang dimaksudkan dalam hadith tersebut merujuk kepada tempat yang terletak di Iraq atau ada juga yang mengatakan Iran (merujuk peta politik dunia sekarang).

Hujah mereka bahawa lokasi tersebut terletak dalam negara Iraq sekarang kerana:

1. Rasulullah s.a.w. menyebut Najd itu di sebelah timur Medina dan Iraq itu adalah terletak di sebelah timur Medina (kata mereka Riyadh bukannya di sebelah timur).

2. Najd itu tempatnya tinggi, maka di Iraq itu terdapatnya gunung ganang yang tinggi.

3. Najd itu tempat berlakunya gempa bumi, maka di Iraq dan Iran yang banyak berlaku gempa bumi.

4. Kota-kota seperti Kufah, Basra dll di Iraq itu adalah tempat-tempat yang banyak berlakunya konflik bersesuaian dengan maksud yang disebut Rasulllah s.a.w. bukannya di Negara Arab Saudi.

Sebelum kita ulas satu persatu hujah yang menafikan Najd itu merujuk kepada kota Riyadh mari kita teliti entri di dalam ensiklopedia Britannica:

Najd, also spelled Nejd,  region, central Saudi Arabia, comprising a mainly rocky plateau sloping eastward from the mountains of the Hejaz … The arid region remained politically divided among rival peoples until the mid-18th century, when it became the centre of the Wahhābī, a fundamentalist Islamic movement. (http://global.britannica.com/EBchecked/topic/401967/Najd)

Najd, juga dieja Nejd, kawasan tengah Arab Saudi, adalah dataran tinggi berbatu menurun ke timur dari pergunungan Hejaz … Kawasan gersang tersebut terbahagi di kalangan kumpulan yang bermusuhan hingga pertegahan abad ke 18 apabila ianya menjadi pusat Wahhabi, pergerakan fundametalis Islam.

Mengapa dari awal saya sebut Riyadh sebagai lokasi yang dimaksudkan di dalam Hadith Najd tersebut? Kita ulas satu persatu hujah yang menafikan Riyadh sebagai Najd.

1. Kedudukan arah timur dari kota Madinah Al Munawarah

Hadith riwayat Ibn Umar di atas adalah sabdaan Nabi s.a.w. ketika di kota Madinah. Dalam banyak hadith lain, Najd itu disebut sebagai terletak di sebelah timur Madinah.

Kedudukan Riyadh adalah menepati arah timur dari kota Madinah.  Koordinat geografi kota Najd/Riyadh adalah 2443N 04644E, manakala kota Madinah adalah 2433N 03942E. Ini bermakna Najd atau Riyadh itu terletak pada garisan darjah 24 utara sama dengan garisan darjah 24 utara Madinah. Manakala Madinah terletak pada garisan darjah 39 timur dan Najd/Riyadh terletak pada garisan darjah 46 timur membukti Riyadh benar-benar TEPAT disebelah timur Madinah Al Munawarah – tidak lari satu darjah pun sama ada ke utara mahu pun ke selatan. TEPAT!

Jika dikatakan Iraq yang sebelah timur kota Madinah Al Munawarah, contoh ibu kota Baghdad, ianya terletak pada kordinat 3340N. Ini bermakna bahawa Baghdad adalah terletak pada garisan 9 darjah lebih utara daripada Madinah. dan tidak berkedudukan garis lintang yang sama untuk memboleh kita mengatakan Iraq itu di sebelah timur Madinah. Walaupun jika kita ambil kota yang terletak paling selatan di Iraq e.g. Basra (kordinat 3040N), pun masih lagi ke arah utara Madinah.

Seorang ustaz dalam sebuah artikel beliau bertajuk “Maksud Najd” cuba berhujah:

Dari sudut geografi pula, kawasan Najd yang meliputi daerah Hijaz dan Al-Yamamah (tempat lahir Muhammad Ibn ‘Abd Al-Wahhab) secara tepatnya terletak di sebelah Timur Makkah, dan bukannya di sebelah Timur Madinah. Justeru oleh kerana Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam telah mengisyaratkan bahawa fitnah itu datang dari sebelah Timur Madinah, maka ia sudah tentu bermaksud negeri Iraq kerana ia sememangnya terletak pada arah yang berkenaan. Dengan mengambil kira tafsiran daripada keseluruhan riwayat hadith, penjelasan para ulama, asal usul bahasa, geografi dan realiti sejarah, maka sahlah bahawa perkataan Najd yang dimaksudkan oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam dalam hadith itu ialah negeri Iraq dan kawasan persekitarannya yang turut merangkumi negeri Iran pada masa kini.

Bandingkan hujah ustaz ini dengan fakta geografi yang saya sebut sebelumnya dengan merujuk juga kepada peta di bawah ini:

Najd - timur madinah1

Para pembaca boleh melihat sendiri Riyadh/Najd betul-betul berada di sebelah timur Madinah. Bandingkan kedudukan Iraq yang sebelah utara Madinah. Saya serahkan kepada para pembaca yang arif untuk membuat kesimpulan dari fakta ini.

Dalam banyak hadith lain diriwayatkan Rasulullah s.a.w. menunjuk dengan tangan ke arah timur. Mustahil Rasulullah s.a.w. tersalah tunjuk arah tersebut. Sudah pasti dan kita kena yakin arah yang Rasulullah s.a.w. tunjuk dengan tangan itu adalah benar-benar timur apabila Baginda sebut arah tersebut timur. Mustahil untuk Rasulullah s.a.w. tersilap arah tunjuk ke utara (Iraq).

2. Najd tempat tinggi dan mereka kata Iraq yang terdapat gunung ganang yang tinggi.

Kita rujuk dahulu petikan hujah ustaz tersebut:

Sumber rujukan bahasa yang utama seperti Lisan Al-’Arab, Mu’jam Maqayis Al-Lughah dan Al-Qamus Al-Muhi telah mengesahkan bahawa makna asal perkataan najd ialah kawasan tanah tinggi, sama seperti yang telah dinyatakan oleh Al-Khattabi dan Al-Hafiz Ibn Hajar. Justeru gelaran Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam kepada negeri Iraq dengan nama najd mesti dilihat sebagai penjelasan bagi bentuk muka bumi negeri berkenaan yang berada di kawasan tanah tinggi dan bukannya panggilan bagi suatu tempat yang khusus.

Helah mereka mengatakan Najd dimaksudkan kawasan tanah tinggi sebagai terletak di Iraq adalah tidak benar. Ini kerana permukaan topologi Iraq sebenarnya lebih banyak tanah rendah dari tanah tinggi. Ternyata hujah itu sekali lagi tidak benar. Sebagai contoh Baghdad terletak sekitar 100+ kaki dari paras laut dan begitu juga Karbala dan Najaf yang berdekatan dengan Baghdad.

Kawasan yang dikatakan tanah tinggi di Iraq (berdasarkan peta politik kini) hanya terdapat kawasan tingginya di sempadan Turki (yang dikira sebagai Kurdistan) dan sempadan Iran. Ianya merangkumi sekitar 1/5 dari seluruh topologi bumi Iraq moden. Dan kawasan-kawasan tinggi Iraq ini jauh lebih ke utara lagi.

Bukalah mana-mana peta topografi dan bandingkan kawasan-kawasan yang ditandai dengan warna hijau (kawasan rendah) dan coklat (kawasan tinggi) untuk Arab Saudi dan Iraq.

Najd plateau

Najd plateau1Sememangnya Najd/Riyadh di Arab Saudi terletak di kawasan tanah gurun yang dipanggil pergunungan Najd (memang nama asalnya – rujuk juga petikan dari Britannica di atas) yang terletak di sebelah timur Madinah. Ianya pada paras sekitar dari 2,000-4,000 kaki dari paras laut.

Malah dataran tinggi yang disebut sebagai “Plateau of Nejd” sememangnya di sebelah timur kota Madinah Al Munawarah.

Suatu perkara yang amat penting dalam penhujahan sebegini ialah kota Madinah terletak pada ketinggian yang lebih dari bandar-bandar yang mereka sebut di Iraq. Tidak mungkin seseorang merujukkan tanah yang lebih rendah dari tempat mereka sebagai tempat tinggi. Bermakna Najd (tempat tinggi) adalah tempat yang lebih tinggi dari Madinah bukannya yang lebih rendah seperti Baghdad, Basra, Kufah, Karbala dan seterusnya.

Dalam hadith ini, Nabi s.a.w. menyebut dua tempat khusus iaitu Sham dan Yaman (nama khas). Tidak mungkin Najd yang disebut dalam hadith sama merujuk pula kepada istilah umum Najd yang bererti kawasan tinggi bukan Najd yang khusus tempatnya di Riyadh sekarang (Najd yang nama khas). Malah dalam sahih Bukhari turut meriwayatkan satu perperangan Najd (Dhi-‘Amr) – yang merujuk khusus tempat sekitar Riyadh bukannya meriwayatkan Nabi s.a.w. pulang dari kawasan tinggi yang umum (Iraq?).

Najd yang khusus ini jugalah yang disebut dalam hadith berhubung miqat ihram bagi penduduk dari Najd di Qarn al-Manazil. Iaitu merujuk kepada Najd-Riyadh. Bukannya Najd yang umum kepada pengertian kawasan tinggi.

Malah dalam sebuah hadith Muslim disebut dengan jelas perbezaan dua lokasi ini Najd dan Iraq berhubung miqat ihram. Qarn al-Manazil untuk Najd manakala Dhaatul Irq untuk Iraq. Sah … Najd bukan di Iraq. Hadith pasal miqat ini disebut dengan khusus membezakan antara Najd dengan Iraq. Mustahil untuk Rasulullah s.a.w. menyebut miqat Najd (kalau dikatakan untuk Iraq) di Qarn dalam masa sama menyebut lagi sekali khusus Iraq itu miqatnya di tempat lain pulak.

3. Najd itu tempat berlakunya gempa bumi, maka di Iraq dan Iran yang banyak berlaku gempa bumi.

Disebutkan dalam hadith tersebut peristiwa yang akan berlaku di Najd antaranya ialah gempa bumi. Bagi mereka yang menolak bahawa Riyadh merupakan Najd yang dimaksudkan Rasulullah s.a.w. mereka berkata bahawa tidak ada gempa bumi yang berlaku di sekitar Riyadh. Malah ada yang mengatakan bahawa Riyadh tidak terletak di kawasan garisan pergerakan gerak gempa (fault line).

Pertamanya, dari sudut tidak pernah berlaku tidak menjamin gempa tidak akan berlaku.

Keduanya, tidak terletak digarisan yang kerap berlaku gempa tidak juga menjamin gempa tidak akan berlaku.

Namun, kedua-dua hujah yang diguna di atas ialah satu lagi contoh mereka gemar memesongkan fakta atau mungkin keterbasan ilmu yang di luar capaian mereka dalam ilmu geologi dan pergerakan permukaan bumi.

Di tengah-tengah negara Arab Saudi terdapat satu garisan “fault line/system” yang berpotensi untuk berlaku gerak gempa yang para ahli geologi memanggil garisan itu dengan nama yang mereka geruni – Najd Fault System. Malah satu letupan gunung berapi pernah tercatat pada tahun kurun 13 masehi. Walaupun dikatakan “fault line” ini agak stabil pada masa ini, ianya tidak menjamin ini tidak akan berlaku gempa bumi.

Najd Fault System

Hatta, jika tiada “fault system” sekali pun di kawasan Najd apakah kita boleh jamin 100% bahawa gempa tidak boleh berlaku? Apakah pula kemungkinan gempa yang disebut dalam hadith itu sebagai suatu gambaran kepada peristiwa lain yang mengambarkan suasana seolah-olah gempa yang berlaku yang menjadikan masyarakat dan segala sistem perjalanan hidup kacau-bilau?

4. Kawasan berlaku fitnah dan kacau bilau adalah di selatan Iraq

Kemudian disabitkan pula dalam hujahan mereka dengan Iraq kerana di Iraq itu berlakunya pelbagai peperangan, pembunuhan dan sebagainya termasuk yang dikaitkan dengan pembunuhan cucunda Rasulullah s.a.w. dan kejatuhan kota Baghdad oleh Tartar.

Saya petik sekali lagi hujah ustaz tersebut:

Begitu juga dengan fitnah yang berlaku di kalangan umat Islam, bermula dari zaman Sahabat sehinga ke hari ini, kebanyakannya berpunca di Iraq. Gerakan bughah (penentang khalifah), Khawarij dan Syiah pada zaman Khalifah ‘Uthman dan ‘Ali radhiallahu ‘anhuma yang menjadi punca tercetusnya fitnah perselisihaan di kalangan umat Islam bermula di Kufah. Begitu juga Perang Jamal, Siffin, Nahrawan, fitnah pembunuhan Husain cucunda Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam, fitnah Mukhtar Ath-Thaqafi yang mendakwa kenabian dan serangan tentera Tartar pada zaman kerajaan Bani Abbasiyyah, semuanya berlaku di Iraq.

Jelas yang amat ketara mereka ini sengaja melupakan peristiwa yang lebih besar dan lebih awal dari peristiwa-peristiwa yang beliau petik iaitu peristiwa pemberontakan Musailamah al-Kadzab. Pemberontakan itu adalah antara yang pertama berlaku selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. Apakah pemberontakan Musailamah itu lebih kecil lagi dari perselisihan yang berlaku di zaman terkemudian?

Kenapa “peristiwa Musailamah” ini cuba diperkecilkan oleh mereka? Sebenarnya Musailamah al-Kadzab ini juga dari Najd. Ini jelas sekali puak mereka ini berusaha sesungguhnya untuk mengelakkan peristiwa besar pemberontakkan Musailamah yang tempat asalnya juga Najd dikaitkan dengan Hadith Najd yang amat digeruni mereka.

Hadith Albani disandarkan untuk mengantikan Hadith Najd dengan perkataan Iraq

Mereka yang kuat mengatakan hadith tersebut sebenarnya dimaksudkan sebagai Iraq dan bukan Riyadh-Najd disandarkan kepada hadith yang dikeluarkan oleh Albani.

Hadith yang disebut Albani itu digantikan Najd dengan Iraq dan tambah lagi mengaitkan keberkatan kepada Mekah dan Madinah di samping Syam dan Yaman:

Bahawa Nabi s.a.w. berdoa: “Ya Allah Ya Tuhanku. Berkatilah negeri Madinah kami, berkatilah negeri Mekah kami, berkatilah negeri Syam kami, berkatilah negeri Yaman kami dan berkatilah sukatan gantang dan cupak kami”.

Tiba-tiba seorang lelaki mencelah: “Wahai Rasulullah juga untuk negeri Iraq kami. Lalu Baginda berpaling darinya seraya bersabda: “Padanya (berlaku) gempa bumi, fitnah dan tempat terbit tanduk shaitan”

Apa kaitan Najd dengan Riyadh?

Bandaraya Riyadh lahir dan membangun hasil dari mula pemerintahan gandingan kuasa keluarga Ibn Saud dan Ibn Wahhab. Ianya terletak di wilayah yang dulunya dipanggil sebagai Wilayah Najd. Namun kini, wilayah tersebut telah ditukar dan secara rasminya kini dipanggil Wilayah Riyadh.

Muhammad bin Abdul Wahhab sememangnya lahir dari sebuah perkampungan di daerah atau wilayah Najd itu. Dan begitu juga dengan Musailamah dari daerah yang sama.

Ibn Baz menceritakan kisah Ibn Wahhab (dipetik dari terjemahan Imam Muhammad Ibn Abdul Wahhab – His Life and Mission terbitan Darussalam):

Imam Muhammad Ibn Abdul Wahhab …  was educated by his father in his homeland, Oyayna, a village located at Yamama in Najd, northwest to the city of Riyadh.

Bermakna Muhammad ibn Abdul Wahhab berasal dari Najd, sekarang ini disebut sebagai Riyadh. Sememangnya sejarahwan terdahulu menggelarkan Muhammad bin Abdul Wahhab ini dengan panggilan Muhammad al-Najdi.

Kenapa Ibn Baz guna nama tempat Najd? Apakah maksud Ibn Baz ialah pencetus pemikiran Wahhabi ini lahir di Najd, Iraq? Tidak disebut dengan jelas di pinggir kota Riyadh!

Penutup

Apakah yang sebenarnya mereka takut dengan hadith Najd ini? Apakah mereka gerun jika tempat timbulnya ajaran baru Wahhabi dari Najd ini dikaitkan dengan Musailamah dan dikaitkan pula dengan erti “tempat terbitnya DUA tanduk syaitan?

Saya serahkan kepada para pembaca budiman untuk membuat rumusan sendiri. Bagi saya, setakat fakta yang mampu saya cari dan diberi pertunjuk, saya yakin dan percaya tanpa syak bahawa hadith yang dibicarakan ini memang dimaksudkan kepada ajaran bawaan Muhammad Abdul Wahhab ini.

Kembalilah kita kepada ajaran Ahli Sunnah wal Jamaah yang sebenar bukannya ajaran yang Nabi s.a.w. sudah pesan agar kita waspadai dari awal lagi.

WalLahu’alam

Biar rakaman ini memberi gambaran.

Pada hari umat Islam menyambut Raya Korban.

Sime Darby milik PNB menyambut Hari Deepavali.

Mengapa tidak Hari Raya Haji?

(12:30 tgh. 5 Okt 2014 Saujana Impian, Kajang)

deepavali Saujana Impian

Ingatkan saya …

... dalam pelbagai pertemuan dengan saudara-saudara sekalian, terutama selepas mana-mana sesi taklimat, kadang-kadang ada yang meminta sesuatu dari saya. Kerap kali dalam kesibukan serta kelemahan saya sendiri, ada ketika janji-janji tersebut terlupa saya tunaikan ... tolong ingatkan saya. PM di FB saya atau emel kepada saya akarimomar.wordpress.com/about

***

akarimomar Youtube Channel

Click here to go to my Youtube Channel:
http://www.youtube.com/akarimomar

Buku-buku Armies of God dan Sang Nila Utama & Lion of Judah MESTI DIBACA

Tulisan Mr. Iain Buchanan yang mendedahkan agenda Evangelis Kristian ...
Untuk tempahan dan pesanan.

Buku2 Iain - poster1

.

Bicara Promoter LGBT

Maulid Pelajar Tahfiz

Tembakan Bedil di Bukit Pak Apil

Klik untuk tonton

Buku-buku Karangan Awang Goneng: Growing Up in Trengganu + A Map of Trengganu

DAPATKAN NASKAH ANDA SEKARANG !!!
Klik imej:

.

PLACE YOUR ORDER NOW !!!
SMS: 019-3199788 (Karim)
email: akarimomar@yahoo.com

Bacaan Hizib

Archives

Effective Islamic Parenting

October 2014
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Taqwim Solat – Prayer Time

Al Masjid – Memakmurkan masjid

Sinopsis Kitab Fiqh Akbar

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 359 other followers

Tauhid