PINDAAN AKTA 355: MENINGKATKAN AUTONOMI NEGERI UNTUK MEMBENDUNG GEJALA MAKSIAT DAN SALAHLAKU SYARIAH
Mahkamah Syariah ialah warisan unggul Kesultanan Melayu/Islam yang telah berdaulat sejak permulaan kedaulatan Islam di alam Melayu sebagaimana yang tercatat pada batu bersurat Terengganu iaitu 1303(M). Kedaulatan Mahkamah Syariah kemudiannya diiktiraf oleh Perlembagaan Persekutuan (PP) sebagaimana yang termaktub dalam Butiran 1, Senarai Negeri, Jadual Kesembilan (B1SNJ9PP) berdasarkan Kuasa Negeri sebagaimana yang diberikan menurut Perkara 74(2) Perlembagaan Persekutuan (baca lanjut tentang B1SNJ9PP di sini – klik)
Walaupun Perlembagaan Persekutan mewujudkan sistem Kehakiman Negara berteraskan Peruntukan Bahagian IX PP, namun bagi memastikan bidangkuasa Mahkamah Syariah tidak tersentuh oleh Mahkamah Sivil, maka pada tahun 1988, diperkenalkan pula Perkara 121(1A) pada Bahagian IX tersebut. Peruntukan 121(1A) ini tidak dengan sendirinya menyenaraikan bidangkuasa Mahkamah Syariah, tetapi ia memantapkan kedaulatan Mahkamah Syariah dari diganggu-gugat oleh Mahkamah Sivil.
Bidangkuasa Mahkamah Syariah adalah sebagaimana yang termaktub di dalam B1SNJ9PP yang antara lain menggariskan prinsip utama bidangkuasa Mahkamah Syariah seperti berikut – “the constitution, organization and procedure of Syariah Courts, which shall have jurisdiction only over persons profesing the religion of Islam and in respect only of any of the matters included in this paragraph, but shall not have jurisdiction in respect of offences except in so far as conferred by federal law;”
Secara telitinya prinsip-prinsip yang termaktub dalam butiran 1 tersebut di atas adalah seperti berikut:
1. Terhad kepada umat Islam
Bidang kuasa Mahkamah Syariah terhad hanya kepada orang yang menganut agama Islam. Oleh itu orang bukan Islam tidak perlu bimbang dengan agenda politik yang cuba menakut-nakutkan masyarakat bukan Islam.
2. Terhad kepada perkara-perkara dalam Butiran 1
Tidak termasuk perkara-perkara dalam senarai Persekutuan dan perkara-perkara lain dalam Senarai Negeri Butiran 1 juga menetapkan bidangkuasa Mahkamah Syariah hanya kepada perkara-perkara yang terkandung dalam Butiran 1 sahaja yang meliputi perkara-perkara berkaitan kekeluargaan, zakat, hibah, amanah, pewarisan, wakaf, masjid, surau dan sebagainya. Manakala dalam hal kesalahan (jenayah Syariah) pula bidangkuasanya terbatas kepada offences by persons profesing the religion of Islam against precepts of that religion, except inregard to matters included in the Federal List: Justeru Perlembagaan sendiri yang menghalang mahkamah Syariah membicarakan atau menghukum kesalahan-kesalahan yang terkandung dalam Kanun Keseksaan (Penal Code) serta undang-undang lain di bawah senarai Persekutuan. Justeru kesalahan-kesalahan seperti mencuri, merogol, rasuah, pecah amanah, merompak, ragut tidak termasuk di bawah Mahkamah Syariah.
3. Tertakluk kepada had hukuman maksimum yang ditentukan Akta Persekutuan – Akta 355
Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) adalah keperluan Undang-undang berdasarkan Perlembagaan Persekutuan iaitu; bidang kuasa hukuman Mahkamah Syariah hendaklah ditetapkan oleh undang-undang Persekutuan. Justeru pindaan A355 tidak boleh disifatkan sebagai “unconstitutional” kerana ia adalah keperluan Perlembagaan. Akta 355 ini hanya menetapkan had hukuman maksima yang boleh dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah sama seperti dalam isu kesalahan berkaitan kekeluargaan, zakat, hibah, amanah, pewarisan, wakaf, masjid, surau dan kesalahan berkaitan „offences against precept of Islam‟ sebagaimana yang terkandung dalam Enekmen Kesalahan Jenayah Syariah sekarang. Ia hanya mengandungi 3 seksyen sahaja. Seksyen 2 adalah yang terpenting iaitu menetapkan hukuman maksima penjara 3 tahun, denda RM5,000.00, dan 6 sebatan (356) dan telah berkuatkuasa selama 32 tahun sejak tahun 1984, sedangkan kebanyakan hukuman lain di Mahkamah Sivil di bawah Kanun Keseksaan dalam kesalahan jenayah, telah ditingkatkan berulang kali.
Autonomi Lebih Luas Kepada Negeri Untuk Mencegah Maksiat dan Salahlaku Syariah
Jika pindaan Akta 355 diluluskan di Parlimen, ia tidak meningkatkan kadar hukuman secara automatik sebaliknya Dewan Undangan Negeri (DUN) perlu meluluskan tahap hukuman bagi setiap kesalahan dalam Enakmen-enakmen Syariah yang sedang berkuatkuasa di negeri tersebut terlebih dahulu. Peluang untuk berbahas mengenai kadar hukuman yang munasabah masih terbuka di peringkat DUN. Selain daripada kesalahan-kesalahan di dalam Enakmen Jenayah Syariah, kesalahankesalahan lain yang berkaitan kekeluargaan seperti kahwin lari, poligami tanpa kebenaran, tidak bayar nafkah, melarikan anak dara dari jagaan dsbnya masih tidak berubah. Rujuk: 1. Contoh-contoh Kesalahan Jenayah Syariah 2. Pindaan Akta 355 Tidak Membabitkan Kesalahan Kekeluargaan (W.P.) Akta 303.
Akta 355 ini tidak memperuntukkan sebarang undang-undang hudud “capital punishment”. Pilihan untuk menaikkan kadar hukuman kepada kadar yang lebih tinggi adalah terpulang kepada negeri-negeri untuk memastikan keberkesanan penguatkuasaan undang-undang. Akta 355 tidak menyentuh bidang kuasa mahkamah sivil untuk membicarakan kes-kes jenayah di bawah Kanun Keseksaan.
Pindaan Akta 355 adalah bertujuan meningkatkan hukuman bagi memperkasakan Mahkamah Syariah dalam pengawalan moral yang sekarang ini berhadapan dengan gejala sosial yang amat serius. Jika hukuman terhadap kesalahan persetubuhan luar tabii dengan haiwan di bawah Seksyen 377 Kanun Keseksaan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda atau sebatan maka hukuman “3,5,6” untuk kesalahan terhadap manusia adalah terlalu ringan. Adakah kita ingin biarkan undang-undang sedia ada melindungi kehormatan binatang lebih daripada kehormatan manusia? Haruskah hukuman menyetubuhi haiwan adalah lebih tinggi dan menggerunkan berbanding meliwat manusia?!
Berkenaan dengan isu kesamarataan, tidak timbul isu kesamarataan seperti yang disebutkan dalam Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan kerana kesamaratan tersebut hanya merujuk kepada “genre” yang sama, sebagai contoh, Islam dan bukan Islam adalah bukan kategori atau genre yang sama tetapi kategori yang sama ialah hukuman yang berlainan kepada dua kumpulan orang Islam.
Pindaan Akta 355 ini telahpun dicadangkan oleh JAKIM sejak hampir 10 tahun yang lalu, namun, oleh kerana kekangan birokrasi menjadi faktor kelambatan, ia lebih mudah dibentangkan secara persendirian.
Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM)
8 Jun 2016 bersamaan 3 Ramadhan 1437
*********
Baca juga:
- Jelas dan Jahat – DAP Memusuhi Kedaulatan Islam
- Memahami Akta 355 dan Cadangan Pindaannya
- Kenapa Mereka Bantah Pindaan Akta 355?
- Pindaan Akta 355 Boleh Bantu Cegah Kemungkaran – Kenapa Orang Cina Bantah?
- Eloklah MCA Keluar BN Jika Mereka Rasa Lebih Kuat
- Jika Orang Cina Bantah Pindaan Akta 355 – Orang Melayu Islam Mungkin Perlu Tuntut Tutup Sekolah Cina Pulak
- Cadangan Pindaan Akta 355 – Apa Sudah Jadi Dengan Dr. M?
- Apa itu Butiran 1 Senarai Negeri Jadual Kesembilan (B1SNJ9PP)
17 comments
Comments feed for this article
14 June, 2016 at 10:57 pm
Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-negeri | Ahmad Ali JetPlane
[…] (Sumber: Karim’s Blog) […]
14 June, 2016 at 10:57 pm
Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-negeri | Ahmad Ali Karim's Weblog
[…] (Sumber: Karim’s Blog) […]
17 June, 2016 at 10:23 pm
Apa Itu Butiran 1 Senarai Negeri Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan? | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
22 June, 2016 at 6:27 pm
Pindaan Akta 355 – Kenapa Ditentang? | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
12 August, 2016 at 7:21 pm
Pindaan Akta 355 | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
13 August, 2016 at 7:31 am
Sokong Pindaan Akta 355 Dengan Berfakta | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
15 August, 2016 at 9:53 am
Penentang Pindaan Akta 355 Dapat Sumber Duit HARAM? | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
16 August, 2016 at 8:57 am
Akta 355 – Jelas Mahathir Tidak Faham Atau Sudah Lupa | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
23 August, 2016 at 1:33 pm
Tidak Ada Sebab Wakil Rakyat Anda Tolak Cadangan Pindaan Akta 355 | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
23 August, 2016 at 10:17 pm
Tidak Ada Sebab Wakil Rakyat Anda Tolak Cadangan Pindaan Akta 355 | Ahmad Ali Karim's Weblog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
23 August, 2016 at 10:17 pm
Tidak Ada Sebab Wakil Rakyat Anda Tolak Cadangan Pindaan Akta 355 | Ahmad Ali JetPlane
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
3 September, 2016 at 12:25 pm
Tiong Lai dan Subra – JANGAN Kamu KHIANATI Undi Orang-orang Melayu-Islam | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
26 September, 2016 at 1:38 pm
Mahathir MUDAH LUPA – Bahagian 2 | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]
30 October, 2016 at 7:59 pm
Mufti Yang “Power” Boleh Batal Program MB? | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-negeri […]
31 October, 2016 at 7:56 am
“Mokhtar Dahari” Gagal Jaringkan Gol Dek Kerana Kemuncup Di Stokinnya | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-negeri […]
1 November, 2016 at 9:55 am
Isu RUU355 vs Asri : PEMANIS Jawab Mufti Perlis | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-negeri […]
20 March, 2017 at 8:31 am
Pindaan Akta 355 BerCANGGAH Dengan Perlembagaan Persekutuan? | Karim's Blog
[…] Pindaan Akta 355 – Memberi Autonomi Lebih Kepada Negeri-Negeri […]