Musuh-musuh kepada syariat Islam (baik dari yang bukan Islam mahupun dari mereka yang orang Islam sendiri) menjerit-jerit mengatakan cadangan pindaan Akta 355 yang diusulkan oleh TG Presiden PAS, Ustaz Hadi Awang adalah berCANGGAH dengan Perlembagaan Persekutuan.

Cuba kita fahami.

  1. Akta 355 adalah sebuah akta yang mana bidangkuasa Mahkamah Jenayah Syariah ditetapkan. Akta yang ada sekarang ini telah diluluskan oleh Parlimen sejak tahun 1965 dengan pindaan telah juga diluluskan pada tahun 1984.
  2. Jika ianya bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan, bagaimana ianya diluluskan dulu (1965)? Dan bagaimana pula pindaan (penambahbaikan) telah diluluskan juga sebelum ini pada tahun 1984?
  3. Jika mereka kata cadangan pindaan kali ini yang bercanggah, di mana percanggahannya? Dan mereka tidak dapat buktikan dengan hujah yang sahih!

pindaanA355-tidakcanggahTidak kiralah yang bercakap itu Menteri ke, wakil rakyat ke, peguam ke, pensyarah undang-undang ke … kalau mengatakan usul cadangan pindaan kepada Akta 355 itu berCANGGAH dengan Perlembagaan Persekutuan … pandangan mereka itu SALAH.

Cadangan pindaan hanya mahu menaikkan siling (had) hukuman yang sedia ada. Tidak menambah yang baru. Tidak ada hukuman berat (capital punishment). Dan ianya hanyalah berkaitan dengan hukuman yang dibicarakan di Mahkamah Syariah sahaja – kepada orang Islam sahaja.

Selepas ini, Sidang DUN masing-masing hendaklah melakukan pindaan di peringkat Negeri untuk menetapkan hukuman untuk Mahkamah Syariah Negeri masing-masing. Sebab itu, pindaan Akta 355 HANYA ini memberi ruang siling (had).

Hukuman-hukuman lain dalam Mahkamah Sivil ada yang sudah beberapa kali dinaikkan untuk sesuai dengan zaman semasa. Kenapa hukuman untuk Mahkamah Syariah mereka mahu sekat?

Apa agenda JAHAT mereka?

*********

Baca juga: