Malaysiakini kononnya ingin terus “bebas” [Keep Malaysiakini independent!] Saya ketawa besar bila terbaca promosi ini di laman tersebut. Sudah beberapa bulan saya tidak baca laman itu kerana bagi saya portal berita itu [dan beberapa lagi] ada misi dan dibiayai.

Mereka kata kononnya mereka bebas. Walhal terbukti, portal tersebut dibiayai oleh agensi-agensi luar. Mereka mendapat dana yang besar dari pelbagai sumber itu. Mempunyai pemilikan saham oleh agensi luar negara. Bagaimana mereka boleh mengaku bebas?

Laman rasmi Malaysiakini menulis 60% saham Mkini Dotcom Sdn Bhd dimiliki oleh Premesh Chandran dan Steven Gan, 29% dimiliki oleh MDIF (dulunya MDLF), sementara 11% lagi dimiliki oleh empat individu yang telah menyediakan modal permulaan iaitu Bruno Pereira (aktivis kesatuan sekerja), Joseph Paul (aktivis sosial) Sivarasa Rasiah (Ahli Parlimen Subang) dan ipar perempuan Sivarasa bersama-sama beberapa pekerja dan bekas pekerja syarikat itu.

Kita semua sudah kenal sangat George Soros dan agenda jahatnya. Kalau George Soros mempunyai kepentingan yang besar dalam Malaysiakini, apa lagi “bebas”nya Malaysiakini ini? Sudah pasti Soros tidak letak duitnya sahaja-sahaja. Mesti Soros ada tujuan dan perancangannya.

Malaysiakini turut menerima dana yang besar dari National Endowment for Democracy (NED), Open Society Foundation (juga milik Soros), International Center for Journalism, The Asia Foundation, MDLF (dana tambahan selain dari pemilikan saham).

Kita juga semua maklum agensi kerajaan Amerika Syarikat seperti NED yang banyak menjahanamkan negera-negara yang Amerika Syarikat mahu paksakan “demokrasi a la USA”. Baca: Gerakan “Civil Society“ Alat Kuasa Asing Menguasai Sesebuah Negara]

Sebab itu kita lihat huru-haraya negara-negara Arab yang terkesan dengan Arab Spring itu adalah sebenarnya kerja-kerja jahat NED antaranya – U.S. Groups Helped Nurture Arab Uprisings

Malaysiakini Terima Dana Soros Punca Chong Letak Jawatan

PETALING JAYA: Wartawan veteran Y.L. Chong meletak jawatan sebagai editor berita Malaysiakini lebih dari sedekad yang lalu apabila pengurusan portal berita itu enggan mengaku mereka menerima dana daripada penyangak mata wang, George Soros. “Saya memutuskan untuk meletak jawatan kerana enggan terlibat merahsiakan hubungan dengan Soros,” katanya dalam satu temu bual. Chong yang turut buat pertama kalinya mendedahkan perkara ini dalam blog miliknya beberapa tahun lalu mengulas mengenai laporan Malaysiakini dan Suaram antara organisasi yang didakwa menerima dana asing.

Dua penyalur dana itu adalah National Endowment for Democracy (NED) dan Open Society Institute (OSI), pertubuhan yang diasaskan oleh Soros. “Saya difahamkan sesungguhnya Malaysiakini menerima bayaran pendahuluan 10 % daripada RM188,000 untuk 10% faedah dalam Malaysiakini,” katanya. Chong berkata, beliau meletak jawatan selepas bersemuka dengan dua individu berpengaruh dalam Malaysiakini, Steven Gan dan Premesh Chandran. Kedua-dua mereka enggan membuat pengakuan secara terbuka menerima dana tersebut menerusi Media Development Loan Fund (MDLF) yang dikendalikan oleh OSI. [the star 22 Sep 2012]

Baca juga:

Advertisements