Ini adalah suatu fakta yang memang memeningkan kepala para strategis pembangkang. [sebaliknya ini adalah kelemahan strategis kerajaan untuk ambil kesempatan]

Bloomberg melaporkan bahawa pada suku kedua 2017, RM adalah dianggap sebagai matawang yang terbaik dari kalangan matawang-matawang Asia. Walaupun pada satu ketika RM dilihat sebagai di antara matawang yang paling teruk terkesan dengan kenaikan nilai USD namun tren kebangkitan ini sudah pun dikesan oleh para penganalisa di awal tahun ini. Ianya sudah pun dilaporkan oleh Bloomberg pada 13 April 2017.

Moga nanti kita akan dapat lihat perubahan ini berterusan dan kembali pulih seperti sebelum ini.

Dalam laporan hari ini, 29 Jun 2017, Bloomberg menyatakan bahawa

The Ringgit Is Easily Asia’s Strongest Currency

“The ringgit is easily the strongest major Asian currency this quarter, climbing more than twice as much as the next best, the Chinese yuan”

Laporan tersebut mengatakan bahawa pelabur kini fokus kepada Malaysia kerana kekuatan ekonomi dan tidak melihat skandal-skandal yang dihadapi kerajaan.

Perkembangan seperti ini  sudah pasti tidak menyenangkan pasukan pembangkang yang sentiasa memberi gambaran buruk tentang kedudukan ekonomi negara. Hasutan dan fitnah mereka tidak disokong oleh fakta tentang keadaan sebenar ekonomi negara yang dilaporkan oleh Bloomberg.

Kelemahan jentera kerajaan pula kadang-kadang lambat dalam menjawab isu dan mengguna fakta sebegini untuk memberi penerangan yang berkesan bagi menangkis hasutan dan fitnah pembangkang.

 

Advertisements