You are currently browsing the category archive for the ‘Terengganu’ category.

Tersebar di internet dan mesej Whatapps bahawa projek pembinaan empangan Kenyir 2 adalah punca utama yang membawa kemusnahan yang amat dahsyat di Kelantan. Mesej-mesej yang dihantar dan pelbagai artikel yang ditulis di alam maya memberi penjelasan panjang lebar dan kebanyakkannya cerita-cerita pengkhabaran yang tidak ada asas langsung.

Di antara pembohongan yang tersebar ialah banjir tersebut berpunca dari Sg. Tembat, yang bakal menjadi punca air untuk projek Kenyir 2. Sg. Tembat bermula dari kawasan tinggi Terengganu dan mengalir ke Tasik Kenyir. Maka dikatakan oleh cerita palsu tersebut bahawa air Sg. Tembat dialihkan sementara ke Kelantan kerana tidak mahu air tersebut mengalir ke kawasan projek dan menggangu pembinaan.

Jika kita mempunyai sedikit asas ilmu kita akan faham khabar angin sedemikian tidak munasabah dan mustahil untuk berlaku.

1. Air sungai mengalir dari tanah tinggi ke tanah rendah dan akhirnya ke laut. Dan Sunnatullah ialah mustahil untuk air mendaki ke kawasan yang lebih tinggi.

2. Sempadan sesebuah negeri/negara lazimnya mengguna sungai atau banjaran bukit. Dan sempadan Terengganu-Kelantan, di kawasan tinggi digarisi oleh banjaran bukit.

Grafik di bawah berusaha memberi jawapan kepada fitnah punca banjir (harap bersabar untuk muat turun kerana saiz imej adalah besar. Klik untuk paparan lebih besar)

Punca banjir Kelantan

Maka mari kita lihat grafik yang saya buat secara ringkas dengan mengambil punca peta dari googlemap.

1. Cari di mana Sg. Tembat. Tengok aliran sungai tersebut yang menurun ke Tasik Kenyir. Tengok juga garis ketinggian topografi (elevation) kawasan sekitarnya. (Sekitar 600+m)

2. Cari di mana sempadan antara Terengganu dengan Kelantan. Perhati garis ketinggian topografi sekitar banjaran yang menjadi sempadan kedua-dua negeri. Sekitar 800m – 1,000+m.

3. Fikir secara logik bagaimana air Sg. Tembat mampu untuk mendaki setinggi 200m – 400m bagi mencurah tadahan air dari negeri Terengganu ke sebelah Kelantan.

4. Selepas anda fikir dan faham – cukuplah untuk membuat rumusan bahawa terlalu banyak penipuan dan fitnah melalui mesej-mesej begini. Dan boleh anda tutup dari membaca mesej-mesej yang panjang lebar yang penuh dengan khabar angin dan lebih elok kita membuka dan membaca Al Quran. Kerana kita semua lebih banyak membaca mesej-mesej yang tidak membawa kebaikan dari membaca Al Quran termasuk penulis sekali.

[Baca juga: Siapa Yang Mula Reka Cerita Projek Empangan Kenyir 2 Sebagai Punca Banjir Di Kelantan?]

dan baca juga jawapan rasmi TNB yang mengambil masa 4 hari untuk jawab – KLIK

Di bawah adalah salah satu contoh berita palsu yang memfitnah punca banjir adalah kerana projek pembinaan Kenyir 2. (Tak payah bacalah yang di bawah ini – habiskan masa sahaja)

Persoalan seorang kawan dr Tumpat Kelantan: dari mana datangnya air yg menyebabkan banjir besar d kelantan? Sedangkan hujan x lebat dan ketika air naik mendadak langit tidak mencurah hujan…

Aku kupas sedikit mengikut akal dan sedikit pengetahuan atas jalan syariat yg berkait dgn kerja2 tangan manusia.. ini hanyalah pendapat aku bukan untuk menuduh sesiapa atau jauh sekali dari niat utk menghasut…

Bulan 9 baru2 ni…Aku g ke kenyir..tujuan utk mancing…org yg arrange penginapan dan boat..namanya Loh..
Loh ni kerja dia masuk hutan..cari hasil hutan dan ada sebuah rumah rakit
Masanya byk dihabiskan d kenyir..kalau ada yg nak masuk kenyir dia akan urus dgn kos yg agak murah…stay kat rumah rakit dia yg agak uzur( kalau nak g dgn family mmg x sesuai)
Kalau g dgn member2 yg jenis adventure atau hardcore fisher..ok sgt2
Jadi mada g sana..byk kwsn yg dia bwk g utk mancing tahan pukat dan mandi manda
Salah satu tempat yg dia bwk namanya Sungai Tembat
Bhg Bwh air terjun Sg Tembat ni ada satu chalet nama Musang resort..dah ditinggalkan pemilik mungkin krn krg pengunjung atau ada sbb2 lain..pemiliknya cina..hari ini kalau g sana..kita blh stay free sbb chaletnya masih blh ddiami
Dan aku rasa skrg Sg Tembat ni adalah lubuk ikan kelah krn ianya krg dkunjungi dan sungainya  x dcemari dgn kegiatan menangkap ikan…(telahan aku shj)
Bila cakap dgn Loh…dia maklumkan aku 1 info yg buat aku tersentak dgn perihal Sungai Tembat ni.
Sungai tembat blh lah aku katakan anggaran 300meter lebih tinggi dr aras air tasik kenyir sekarang
Apa yg mengejutkannnya sekarang diatas puncak sg tembat ini sdg dibina 1 lg dam utk sistem janakuasa baru..Loh kata projek kenyir 2
Aku x prnh tahu dan mugkin kita x prnh tahu perihal projek kenyir 2 ni
Skrg kerja2 menebang balak d aliran Sg Tembat sdg giat dijalankan serentak dgn proses penakungan air
Penebangan balak awal dilakukan krn x mahu berlaku pembaziran balak sebagaimana yg tlh berlaku semasa projek tasik kenyir sediada skrg.
Berapa org yg dimaklumkan perihal ini? Hatta org politik pun mungkin x semua yang tahu
Bila sampai musim tengkujuh hujan yg lebat byk berlaku sekitar hulu …aliran air yg byk melimpah akan merosakkan empangan yg sdg dibina…salah satu cara adalah membiarkan air tersebut memenuhi aliran sebelah hulu sungai… (hulu Sg. Tembat berakhir di gunung-lihat google map) mustahil air tersebut d lps ke Tasik Kenyir krn ianya akan merosakkan empangan yg sdg dibina di hilir..dan jika dialir juga air tersebut,  maka  ada 2 keadaan yg mungkin berlaku..
1)empangan kenyir akn menerima takungan air yg terlampau byk
Jika ini berlaku maka seluruh Terengganu akn menerima nasib sebagaimana Kelantan terima skrg
2) tembok pintu empangan yg sdg dibina akan musnah dgn kekuatan air ini akan menyebabkan kerugian jutaan ringgit.
Kalau d search dgn map google..kita akan lihat Sg Tembat sebenarnya bersebelahan dgn Kuala Krai, Dabong, Gua Musang, Manik Urai..
Limpahan air kenyir 2 inilah yg mnyebabkn Kelantan menerima nasib yg buruk…kwsn sekitarnya bertukar menjadi tasik segera..
Mmg TNB maklumkan bhw TNB Tasik Kenyir x lps air..info itu adalah utk tasik kenyir sediada…manakala kenyir 2 x termasuk dlm fasa kenyir sediada…kenyir 2 blm diisytihar jd ianya dianggap limpahan air sungai biasa
Krn itu kalau kita lihat kenyataan TNB..paras air tasik kenyir jauh lg dr paras bahaya….persoalannya Knp begitu?…x lain x bukan adalah krn air hulu yg sepatutnya trn ke tasik kenyir..disekat oleh empangan kenyir 2..dan air kenyir 2 inilah yg menenggelamkan kelantan
Krn apa skrg baru berlaku?..krn mulai tahun ini baru berlaku sekatan air bermakna air mula ditakung dari empangan tersebut sdgkn pintu limpahan blm siap sepenuhnya…ada rakan2 yg memberi telahan bahawa banjir ini hanyalah curahan air hujan biasa cuma sungai kelantan x dpt menampung takungan air yg byk krn  Kelantan x mempunyai jaluran sungai yg byk sebagaimana Terengganu…tetapi akal aku menafikan krn 2 s aspek
1) Knp tahun ini baru berlaku demikian
2) banjir ini dimulai d bahagian gua musang dan sekitarnya dan air inilah yg turun ke Kota Bharu.
Jika benar sungai kelantan x dpt menampung air ke laut maka bandar Kota Bharu awal2 lagi ditenggelami air.
Ada juga yg mengatakan ianya air dr empangan Pergau…tetapi akal juga menolak krn sebelum ini x berlaku limpahan air yg sebegini hebat..ini mega wave…bkn sebarangan banjir…Air ini bagai dicurah dr sebuah takungan yg amat besar.
( ini telahan dr pemikiran yg x bersumber kpd mana2 rujukan….)
setelah merujuk google.. search.. ini hasil nye

Advertisements

GE13: Seven Malaysians voters assaulted after being accused as foreigners

*********

Lagi “demo-kerasi” ala gangster chauvinist … Petikan Rakaman “Pengundi-pengundi Hantu” Yang Ditangkap (VIDEO)

*********

(dipetik dari The Star)

KUALA TERENGGANU: Seven men were roughed up during polling day at SK Ladang here after supporters of a political party accused the group of being “phantom voters” from Bangladesh.

Police said three of them were held captive until the end of the polling period and were not able to cast their votes.

The bullied group, of Indian ethnicity and locals, had studied at a university here previously and were registered voters in Kuala Terengganu.

They were said to have come from other states to cast their ballots.

The party supporters, however, were not convinced they were Malaysians and acted roughly on the seven men.

One of the supporters allegedly held a parang to one of the victims’ neck.

Three of the voters, however, were said to have come to the wrong place at SK Ladang to vote when they were supposed to vote at SK Sultan Sulaiman 2.

“The party supporters became suspicious and acted violently against the three men,” said Terengganu police chief Datuk Jamshah Mustapayesterday.

“The three eventually were not able to cast their votes as they were held captive by the supporters until polling time was over,” added Jamshah.

He said the police had yet to identify the alleged bullies.

Meanwhile, a 30-year-old self-employed man from Manir, near here, was sentenced to a day’s jail and fined RM3,000 for hurting two men who were also mistaken as phantom voters.

The victims, both aged 26, were on their way home from voting in Teluk Pasu when several supporters stopped them and brought them to their tent.

The accused punched the two men while questioning the victims at the tent.

Since the dissolution of the last parliament, 53 election-related problems have been reported and police have made charges in seven cases.

Jamshah said overall, the police were pleased that the election period had gone smoothly without major problems.

We always look back with such a nostalgic memories of our school, Sultan Sulaiman Secondary School (SSSS or SS, as we always refer). Thus, this blog was created to bring back those memories.

Besides writing as much as I could for this Sulaimanian blog (other than maintaining 10 other blogs) there is always a limit to it. Thus, I make use of my school magazine collection(starting from 1958 until as recent as 2009 – of course with some missing ones in between), scan some of the relevant pages and post it here.

To cater such a wide range of Sulaimanian alumni, I will have to switch between the old magazines, not so old and the more recent ones – so that I could maintain to attract all the visitors (Sulaimanians) to this blog.

We have so many happenings around/related to our school and the alumnus. But nothing get fed and updated here if nobody send me those news/articles. Partly because of not being in KT could have distanced me from news of recent school activities.

We have so many big names from our school making headlines in the newspaper almost everyday but still many would not notice as we usually do not mention about SS in the story. Of course everybody knows and read about our schoolmate Tuanku Sultan who had just finished his term as the 13th YDPA. We are all proud to be associated with his former school. And of course his former batch mate are even more proud of having such association – with so many functions organised during his tenure as YDPA.

In an effort to gather as much info that could connect Sulaimanians all over I compiled a non-exhaustive list of blogs/facebook accounts related to our school and listed them on the sidebar – BLOGROLL (go and click the one that could be related to you):

[TELL ME if yours is not listed. I would be glad to add to make it longer]

I also created a FB account (which I called it as “Unofficial” – 1st on the list above). With modest beginning a few months ago, it has now 3000+ friends from all ages. Please like if you want updates of this blog notified.

Keep me motivated by your visits and comments. I thank you all.

Karim

**********

Interested in my other blogs? Here are some of them:

This video was taken from where the Bedil is being shot on top of Bukit Pak Apil in September 2010. It was taken during one of the iftar for Puasa Enam days.

Listen to the azan (from the radio) just before the shot. Actually the guy who pushed the button triggering the bedil also listens to Terengganu fm, aired from the other peak of Bukit Pak Apil, to know the time.

Other related previous postings:

Lokasi sebenar tembakan bedil bulan Ramadhan di Kuala Terengganu

TERKINI (21 Jul 2014): LPT2 Jabor-Cheneh dibuka 21 Julai ini

TERKINI (23 Jul 2014): LPT2 – Jajaran Jabor-persimpangan Ceneh dibuka

Berita baik untuk ramai yang balik Raya tahun ini, sebahagian dari LPT Fasa 2 telah dibuka seperti yang diumumkan oleh laman sesawang rasmi Projek Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2:

Sukacitanya dimaklumkan jajaran Pakej 11 dan Pakej 12 akan dibuka secara rasmi kepada orang awam pada 22hb Ogos 2011. Untuk makluman, pakej 11 dan Pakej 12 telah diwartakan sebagai  Jalan Persekutuan pada 15hb Mac 2011.  Sehubungan itu, orang awam dibolehkan menggunakan jajaran lebuhraya dengan melalui Persimpangan Bukit Besi sehingga Persimpangan Ajill bagi Pakej 10. Seterusnya melalui Persimpangan Telemong ke Persimpangan KualaTerengganu bagi Pakej 11 dan Pakej 12.

Klik pada imej untuk paparan peta yang lebih besar.

Namun, bahagian yang dibuka ini belum menyambung untuk perjalan terus dari KL-Kuantan hingga ke Kuala Terengganu. kerana pakej 1-9 masih belum dibuka dan bahagian yang dibuka itu (Pakej 11-12) dikatakan hanya sepanjang 9 km.

Tambahan ini membuat jarak yang telah dibuka (Pakej 10 – 12) sejauh sekitar 72km.

Semoga keseluruhan LPT 2 dapat dibuka dengan kadar segera dan sempurna bagi menjamin keselesaan pemanduan dan menjimatkan masa perjalanan.

***********

Maklumat tambahan berhubung LPT (dari wikipedia):

List of Interchanges, Laybys and Rest and Service Areas (Phase 1 and Phase 2)

Km Exit Interchange To Remarks
WEST
Mes-e8.png Jkr-ft2.png KUALA LUMPUR-KARAK EXPRESSWAY
Kuala Lumpur
Genting Highlands
Bentong
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png KUALA LUMPUR-KARAK EXPRESSWAY
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png EAST COAST EXPRESSWAY (Phase 1)
Karak-Jabur
Mes-e8.png
77Jkr-ft2.png
EXIT 813A
EXIT 813B
KARAK INTERCHANGE EXIT 813A
FELDA Mempaga
Pusat Serenti MempagaEXIT 813B
Jkr-ft2.png Karak
Jkr-ft9.png Mancis
Jkr-ft9.png Kuala Pilah
Trumpet interchange
Sungai Bentong bridge
77.8 EXIT 813C KARAK INTERCHANGE EXIT 813C
Jkr-ft2.png Karak
Jkr-ft9.png Mancis
Jkr-ft9.png Kuala Pilah
West Coast bound
Mes-e8.png
78
P Karak toll plaza
KAR
Zeichen 314.svg TnG TAG i
Customer Service Centre
West Coast bound
Karak toll plaza
KAR
RM (Cash) TnG TAG TAG TnG Transit Card
Closed toll systems
Collect transit card and pay a distance toll
Mes-e8.png
80
Sungai Kelau bridge
Bentong-Temerloh district border
89.9 P Lanchang Layby Zeichen 314.svg Aiga toilets inv.svg C* East Coast bound
Mes-e8.png
90
90.1 P Lanchang Layby Zeichen 314.svg Aiga toilets inv.svg C* West Coast bound
Sungai Jenalik bridge
EXIT 816 LANCHANG INTERCHANGE
LAN
Jkr-ft2.png Lanchang
Jkr-ft8.png Raub
Jkr-ft8.png Kuala Lipis
Trumpet interchange with toll plaza
Mes-e8.png
100
Sungai Teris bridge
Railway crossing bridge
Mes-e8.png
126
126.4 EXIT 819 TEMERLOH INTERCHANGE
TEM
TnG TAG i
Customer Service Centre
Jkr-ft98.png Temerloh
Jkr-ft98.png Mentakab
Jkr-ft98.png Jerantut
Jkr-ft98.png Taman Negara
Trumpet interchange with toll plaza
Mes-e8.png
127
Kampung Tebing Tinggi Kampung Tebing Tinggi
Kampung Paya Jejawi
Sanggang
Special entry/exit lane for motorcycles
Motorcycles only
Sungai Pahang Bridge
Jambatan Sultan Ahmad Shah II
(Semantan Bridge)
Kampung Sanggang Seberang

Jkr-ft--.png Kampung Sanggang Seberang

Jkr-ft--.png Rantau Makmur

Jkr-ft--.png Batu Sawar

Special entry/exit lane for motorcycles
Motorcycles only
R&R Temerloh Rest and Service Area Zeichen 314.svg AB-Tank.svg Shell Aiga toilets inv.svg Aiga restaurant inv.svg C* East Coast bound
R&R Temerloh Rest and Service Area Zeichen 314.svg AB-Tank.svg Shell Aiga toilets inv.svg Aiga restaurant inv.svg C* West Coast bound
JPJ Malaysian Road Transport Department (JPJ) Enforcement Stations East Coast bound
Sungai Jengka bridge
Temerloh-Maran district border
EXIT 821 CHENOR INTERCHANGE
CEN
Jkr-ft83.png Bandar Pusat Jengka
Jkr-ft2.png Kampung Awah

Jkr-ft--.png Chenor

Trumpet interchange with toll plaza
Mes-e8.png
P Maran Layby Zeichen 314.svg Aiga toilets inv.svg C* East Coast bound
P Maran Layby Zeichen 314.svg Aiga toilets inv.svg C* West Coast bound
Sungai Maran Bridge
EXIT 825 MARAN INTERCHANGE
MAR
Jkr-ft2.png Maran

Jkr-ft--.png Lubuk Paku

Trumpet interchange with toll plaza
Mes-e8.png
EXIT 827 SRI JAYA INTERCHANGE
SRI
Jkr-ft2.png Sri Jaya

Jkr-ft--.png Belimbing

Jkr-ft--.png Tasik Chini

Trumpet interchange with toll plaza
Maran-Kuantan district border
JPJ Malaysian Road Transport Department (JPJ) Enforcement Stations West Coast bound
R&R Gambang Rest and Service Area Zeichen 314.svg AB-Tank.svg Petronas Aiga toilets inv.svg Aiga restaurant inv.svg C* East Coast bound
R&R Gambang Rest and Service Area Zeichen 314.svg AB-Tank.svg Petronas Aiga toilets inv.svg Aiga restaurant inv.svg C* West Coast bound
Sungai Lepar Bridge
Sungai Berkelah Bridge
Mes-e8.png
Sungai Pohoi Bridge
Sungai Belat Bridge
EXIT 830 GAMBANG INTERCHANGE
GAM
SOUTH
Jkr-ft222.png MEC HIGHWAY
Jkr-ft222.png Bandar MEC
Jkr-ft222.png Gambang
Jkr-ft82.png Pekan
Jkr-ft12.png Bandar Muadzam Shah
Jkr-ft12.png Segamat
Universiti Malaysia Pahang (UMP)
Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah(KIPSAS)
Trumpet interchange with toll plaza
Mes-e8.png
Sungai Padan bridge
Mes-e8.png
P Kuantan Layby Zeichen 314.svg Aiga toilets inv.svg C* West Coast bound
P Kuantan Layby Zeichen 314.svg Aiga toilets inv.svg C* East Coast bound
JPJ Malaysian Road Transport Department (JPJ) Enforcement Stations East Coast bound
Sungai Kuantan Bridge
Mes-e8.png
238
Sungai Mabok bridge
238.4 EXIT 833 KUANTAN INTERCHANGE
KUA
TnG TAG i
Customer Service Centre
Malaysian Highway Authority East Coast Regional Office

Jkr-ft--.png Kuantan

Jkr-ft--.png Bandar Indera Mahkota

Jkr-ft--.png Sungai Lembing
Jkr-ft3.png AH18 Sultan Haji Ahmad Shah Airport 20 airtransportation inv.svg
Jkr-ft2.png Teluk Cempedak

Trumpet interchange with toll plaza
Malaysian Highway Authority East Coast Regional Office
Mes-e8.png
239
Pahang Darul Makmur
Kuantan district border
Pahang-Terengganu border
Terengganu Darul Iman
Kemaman district border
Mes-e8.png
240
EXIT 836 JABUR INTERCHANGE
JAB
TnG TAG i
Customer Service Centre
EAST
Jkr-ft--.png GEBENG BYPASS
Jkr-ft14.png Jabur
Jkr-ft---.png Gebeng
Jkr-ft3.png AH18 Kuantan Port Aiga watertransportation inv.svg
Jkr-ft3.png AH18 Cherating
Jkr-ft2.png Beserah
Aspa Cottage
Trumpet interchange with toll plaza
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png EAST COAST EXPRESSWAY (Phase 1)
Karak-Jabur
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png EAST COAST EXPRESSWAY (Phase 2)
Jabur-Kuala Terengganu
(Package 1 until 9: Jabur-Bukit Besi)
Under construction
JKR and MTD Prime border limit
R&R Perasing Rest and Service Area Zeichen 314.svg AB-Tank.svg Petronas Aiga toilets inv.svg Aiga restaurant inv.svg C* Kuala Terengganu bound
Under construction
R&R Perasing Rest and Service Area Zeichen 314.svg AB-Tank.svg Petronas Aiga toilets inv.svg Aiga restaurant inv.svg C* Jabur bound
Under construction
EXIT 8– CHENIH INTERCHANGE
CHE
Jkr-ft14.png Bandar Chenih Baharu
Jkr-ft126.png Bandar Cerul
Trumpet interchange with toll plaza
Under construction
Sungai Kemaman bridge
EXIT 8– CHUKAI INTERCHANGE
CUK

Jkr-ft--.png Chukai (Kemaman)

Jkr-ft--.png Padang Air Putih

Trumpet interchange with toll plaza
Under construction
Sungai Chukai bridge
P Kijal Layby Zeichen 314.svg Aiga toilets inv.svg C* Kuala Terengganu bound
Under construction
P Kijal Layby Zeichen 314.svg Aiga toilets inv.svg C* Jabur bound
Under construction
JPJ Malaysian Road Transport Department (JPJ) Enforcement Stations Jabur bound
Under construction
EXIT 8– KIJAL INTERCHANGE
KIJ
Jkr-ft124.png Bandar Sri Bandi
Jkr-ft124.png Kijal
Jkr-ft124.png Kemasik
Jkr-ft124.png Pantai Kemasik
Awana Kijal Golf and Beach Resort
Trumpet interchange with toll plaza
Under construction
EXIT 8– KERTEH INTERCHANGE
KER
Jkr-ft3.png AH18 Kerteh
Jkr-ft3.png AH18 Rantau Petronas
Petronas Oil and Gas Refinery
Trumpet interchange with toll plaza
Under construction
Sungai Kerteh bridge
Kemaman-Dungun district border
JPJ Malaysian Road Transport Department (JPJ) Enforcement Stations Kuala Terengganu bound
Under construction
EXIT 8– PAKA INTERCHANGE
PAK
Jkr-ft122.png Bandar Ketengah Jaya
Jkr-ft122.png Paka
Jkr-ft122.png Bandar Al-Muktafi Billah Shah
Jkr-ft128.png Pasir Raja
Jkr-ft128.png Cemerong Waterfall
Jkr-ft128.png Sungai Cheralak Waterfall
Sultan Ismail Power Station
Trumpet interchange with toll plaza
Under construction
Sungai Paka bridge
R&R Paka Rest and Service Area Zeichen 314.svg AB-Tank.svg Petronas Aiga toilets inv.svg Aiga restaurant inv.svg C* Kuala Terengganu bound
Under construction
R&R Paka Rest and Service Area Zeichen 314.svg AB-Tank.svg Petronas Aiga toilets inv.svg Aiga restaurant inv.svg C* Jabur bound
Under construction
EXIT 8– DUNGUN INTERCHANGE
DUN
Jkr-ft3.png AH18 Dungun
Jkr-ft3.png AH18 Sura
Trumpet interchange with toll plaza
Under construction
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png EAST COAST EXPRESSWAY (Phase 2)
Jabur-Kuala Terengganu
(Package 1 until 9: Jabur-Bukit Besi)
Under construction
JKR and MTD Prime border limit
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png EAST COAST EXPRESSWAY (Phase 2)
Jabur-Kuala Terengganu
(Package 10: Bukit Besi-Ajil)
MTD Prime border limit
EXIT 8– BUKIT BESI INTERCHANGE
BBI
Jkr-ft132.png Bukit Besi
Jkr-ft14.png Jerangau
Jkr-ft3.png AH18 Rantau Abang
Jkr-ft128.png Sungai Cheralak Waterfall
Trumpet interchange with toll plaza
Sungai Dungun bridge
P Bukit Besi Layby Zeichen 314.svg Aiga toilets inv.svg C* Kuala Terengganu bound
P Bukit Besi Layby Zeichen 314.svg Aiga toilets inv.svg C* Jabur bound
Dungun-Hulu Terengganu district border
JPJ Malaysian Road Transport Department (JPJ) Enforcement Stations Jabur bound
EXIT 8– AJIL INTERCHANGE
AJI
Jkr-ft106.png Ajil
Jkr-ft106.png Kuala Berang
Jkr-ft14.png Wakaf Tapai
Jkr-ft106.png Kenyir Lake

Jkr-ft--.png Sekayu Waterfall

Trumpet interchange with toll plaza
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png EAST COAST EXPRESSWAY (Phase 2)
Jabur-Kuala Terengganu
(Package 10: Bukit Besi-Ajil)
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png EAST COAST EXPRESSWAY (Phase 2)
Jabur-Kuala Terengganu
(Package 10: Ajil-Telemong)
Under construction
Sungai Terengganu bridge
R&R Ajil Rest and Service Area Zeichen 314.svg AB-Tank.svg Petronas Aiga toilets inv.svg Aiga restaurant inv.svg C* Kuala Terengganu bound
Under construction
R&R Ajil Rest and Service Area Zeichen 314.svg AB-Tank.svg Petronas Aiga toilets inv.svg Aiga restaurant inv.svg C* Jabur bound
Under construction
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png EAST COAST EXPRESSWAY (Phase 2)
Jabur-Kuala Terengganu
(Package 10: Ajil-Telemong)
MTD Prime border limit
Under construction
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png Jkr-ft--.png EAST COAST EXPRESSWAY (Phase 2)
Jabur-Kuala Terengganu
(Package 11 and 12: Telemong-Kuala Terengganu)
JKR and MTD Prime border limit
EXIT 8– TELEMONG INTERCHANGE
TEL
Jkr-ft--.png BUKIT PAYUNG-TELEMUNG HIGHWAY
WEST
Jkr-ft--.png Kuala Jeneris
Jkr-ft185.png Gua Musang
Jkr-ft185.png Kenyir LakeEAST
Jkr-ft--.png Telemong
Jkr-ft--.png Bukit Payong

Jkr-ft--.png Marang

Jkr-ft--.png Pulau Kapas

Trumpet interchange with toll plaza
Hulu Terengganu-Kuala Terengganu district border
Mes-e8.png
Kuala Terengganu toll plaza
KTR
Transit Card TnG TAG TAG TnG RM (Cash)
Closed toll systems
Collect transit card and pay a distance toll
P Kuala Terengganu toll plaza
KTR
Under construction
Zeichen 314.svg TnG TAG i
Customer Service Centre
CH-Hinweissignal-Autobahn.svg Mes-e8.png Jkr-ft--.png EAST COAST EXPRESSWAY (Phase 2)
Jabur-Kuala Terengganu
(Package 11 and 12: Telemong-Kuala Terengganu)
Start/End of expressway
JKR and MTD Prime border limit
Mes-e8.png
EXIT 8– KUALA TERENGGANU INTERCHANGE
KTR
NORTH
Jkr-ft3.png AH18 Kota Bharu
Jkr-ft3.png AH18 Jerteh (Besut)
Jkr-ft3.png AH18 Bandar Permaisuri (Setiu)
Jkr-ft3.png AH18 Pulau Redang
Jkr-ft3.png AH18 Pulau PerhentianSOUTHEAST
Jkr-ft3.png AH18 Kuala Terengganu
Jkr-ft3.png AH18 Seberang Takir
Jkr-ft65.png Sultan Mahmud Airport 20 airtransportation inv.svg
Jkr-ft3685.png Pantai Kemasik
Jkr-ft3.png AH18 Pantai Batu Burok
T-junctions
East Coast Expressway Phase 2 Maps

Jumaat lepas, 29hb Julai 2011, merupakan hari pertama masjid yang baru siap dibina di Taman Jaya, Kuala Terengganu, melakukan solat Jumaatnya. Ianya dibina atas tapak lama Surau Taman Jaya di tepi Jalan Pusara (Jalan Wireless). Taman ini merupakan kawasan kediaman yang diasaskan lebih 40 tahun lalu, kini menjadi di antara pemusatan penghuni yang bergelar “Datuk/Dato” paling tinggi di negeri ini. Ianya terletak bersebelahan dengan stesen telekomunikasi utama suatu masa dahulu untuk bandar ini yang mana nama asalnya, Jalan Wireless itu diperolehi.

Permandangan masjid baru di Taman Jaya dari persimpangan utama Jalan Pusara

Masjid yang mula dibina dengan mengalihkan surau lama kurang dari dua tahun lalu siap dengan sempurna dalam tempohnya berbanding dengan dua lagi masjid yang dibina di bandaraya ini di atas tapak runtuhan masjid lama yang bersejarah di Chendering (klik) dan Bukit Besar (klik di sini atau di sini) yang masih belum siap selepas beberapa kali terbengkalai.

Pintu ke ruang solat utama

Pada anggaran saya, masjid ini mampu memuatkan sekitar seribu orang jemaah. Ruang solat utamanya mampu memuatkan lebih 300 jemaah, manakala kedua ruang sisi sebelah kanan dan kiri masing-masing boleh mengisi sekitar 150 orang. Di belakang ruang solat utama, terdapat ruang solat tambahan yang lebih besar dan mampu memuatkan sekitar 400 lagi jemaah.

Ruang solat utama yang boleh memuatkan sekitar 300 orang

Warna hiasan dalamannya amat mencerahkan dengan warna putihnya. Kipas yang banyak pada lokasi-lokasi strategik (walapun ada beberapa unit yang tidak berfungsi) tidak memerlukan sistem penghawa dingin tetapi mampu memberi keselesaan kepada para jemaah kerana dibantu dengan tiupan anigin dari pantai Batu Buruk yang tidak jauh dari situ.

Ruang sisi sebelah kiri

Ruang sisi kanan dan kiri berwarna kuning coklat dan disesuaikan dengan warna lantai ber”tile”nya turut dilengkapi dengan kipas walaupun angin dari luar nyaman bertiup.

Pintu dan ruang sisi sebelah kanan

Rata-rata terpapar kegembiraan di wajah para jemaah sambil bersalaman selepas solat dan bercerita pasal masjid baru mereka. Ramai dari hadirin bukan penduduk sekitar Taman Jaya atau pun Jalan Pusara. Ada yang datang menjangkau beberapa khariah lain semata-mata untuk merasakan sendiri persitiwa bersejarah sebagai jemaah solat Jumaat yang pertama ini.

Hiasan lampu amat mencukupi. Dengan siling yang tinggi dan dibantu dengan kemasukkan cahaya dari atas tidak memerlukan lampu dipasang pun di waktu siang.

Corak menarik dan warna permaidani yang sepadan dengan warna luaran masjid turut memberi suasana yang nyaman untuk beribadat kepada penduduk sekitarnya sempena menyambut ibadat tarawih.

Ruang wudhu

Tempat wudhu khas yang baru lagi bersih diharap dapat dikekalkan kebersihannya.

Laluan bertutup ke tandas di bangunan berasingan

Tandas masjid dibina di bangunan berasingan sebelah timur masjid dengan disediakan tempat laluan yang beratap.

Pandangan luar dari sisi kanan selepas memasuki pintu pagar utama masjid

Persekitaran luar masjid yang dibina dengan kos bernilai RM4 juta ini masih lagi belum sempurna. Kerja-kerja senitaman masih lagi giat dilakukan. Malah papan tanda nama masjid belum lagi tertulis nama rasminya.

Pandangan luar dari sisi timur masjid

Walaupun baru sebulan diguna, seorang bilal yang baru bertugas di masjid ini menjadi orang yang pertama meninggal dunia di dalam masjid ini beberapa hari lalu. Arwah bersama beberapa ahli jemaah lain sedang memadamkan lampu dan kipas rebah terduduk lalu menghembuskan nafas terakhirnya sebaik selesai solat subuh.

Papan-tanda di pintu pagar belum tertulis nama rasmi masjid

Walaupun terdapat beberapa masjid berdekatan dengannya, seperti Masjid Ladang dan Masjid Batu Buruk, diharap ianya dapat menjadi satu lagi pusat penyebaran agama Islam serta menzahirkan syiarnya.

Again our Mat Said can say … not just in Terengganu … (he had, last year, sang the “we are not alone”)

Sports stadium roof collapses in the Netherlands

People look at the the collapsed stadium in Enschede, Netherlands, Thursday, July 7, 2011. A section of a Dutch football stadium collapsed during off-season construction work Thursday, trapping people underneath, police said. No match was being played at the FC Twente stadium at the time of the collapse and those trapped were believed to be workers. Local newspaper De Twentsche Courant, citing unnamed workers at the stadium, reported on its website that 12 people were injured in the accident. (AP Photo/Martin Meissner)

ENSCHEDE, Netherlands (AP) — A large section of the roof of a soccer stadium collapsed during off-season construction work Thursday, killing one person and leaving 10 hospitalized.

A total of 14 people were injured when the roof at the southern end of the FC Twente stadium collapsed around midday. Three people were treated at the scene, said Peter den Oudsten, mayor of the Dutch town of Enschede where the stadium is located.

He said sniffer dogs and cameras were being used to check if anybody else was still trapped under the tangle of girders and red roof panels — the color of FC Twente’s shirts — behind the goal at the southern end of the Grolsch Veste stadium.

The cause of the collapse was not immediately known.

The soccer stadium of FC Twente Enschede is seen after a part of the newly constructed roof collapsed in Enschede July 7, 2011. Part of the Dutch soccer stadium under renovation collapsed on Thursday, trapping and injuring an unknown number of people under the rubble. The incident was probably related to construction work at the stadium, police said. REUTERS/Eric Brinkhorst

FC Twente director Jan van Halst said the club “is terribly upset. Our sympathy goes to the victims.”

He appealed to supporters of the team not to visit the stadium whileemergency services were still at work.

To read about the collapsed stadium in Kuala Terengganu: click here

Syaer Awang Goneng


Bertahun berdekad di perantauan

Segala kenangan tetap di ingatan

Si Awang Goneng hasil nukilan

Untuk semua jadi tatapan

*

Bertahun-tahun di tanah Inggeris,

Bijak bermadah, indah berpuitis,

Begitulah kisah seorang penulis

Pengalaman dirakam, buku ditulis

**

Suka duka, tangis dan tawa

Mok Mek dan Mok Nab semua dia cerita

Cek Qaleh Teksi, Pok Loh Standok juga

Pak Ku Hj Ambak serban besar bakul, dia tak lupa

Menyingkap kembali apa dirasa

***

Sedari kecil ke zaman remaja,

Keropok lekor , rojok Pok Deh dia suka,

Itulah dia si Awang Goneng, anak Ganu kite.

****

hasil karya oleh

Zaharah Othman &

Dodi Mohamad

didendang oleh

Dodi Mohamad

30hb Apr. 2011

*****

Rakaman video yang dipersembahkan di RA FIne Arts Gallery pada 1 Mei 2011

dalam format .flv (low quality)

dalam format.mpg (high quality)

BELI BUKU AWANG GONENG:

KLIK DI SINI

Sharing some of the photos taken at the Borders today.

The event signage

The not so crowded as compared to the events at RA Fine Arts Gallery (8 May) or at MPH (7 May)

waiting for their turn

OK ... my turn

Nok ajok ggocoh?

Never thought that Pizzaman's delivery is being regarded worthy ... in the book of RoyalTLady

RoyalTLady got her special copy signed

AG signing on RoyalTLady's copy with her daugther focusing her camera

A rare sister and brother appearance at a special event

You will always find Pokku Bustaman in all AG's event. He came earlier but drove back home to come again by taxi after finding the parking full. What a show of commitment.

It is always nice to see family members coming to show support

Time to mingle with the author

Not just the food, but lilstening to Pak Samad is always enjoyable

The Terengganu delicacies ...

yummy ... some enjoyed the pulut lepa but some say akok was best.

******************

Other related:

Sharing some of the photos of the event at RA Fine Arts Gallery today, 1st May 2011. Congratulations to both the host and the author for the successful event. (Click on the photos for a larger view and click on the video image to play)

The host, Raja Ahmad Aminullah Raja Abdullah, giving his brief welcoming speech

.

Awang Goneng @ Wan Ahmad Hulaimi giving his story of why and how the book (or rather books) came about and giving some hints to the would-be-writers

You may watch the video here:

.

AG reading A Map of Trengganu from the chapter "Earth Trembling Barbarism" pages 163-165

Video here:

.

A surprise by Kak Teh @ Zaharah Othman (Mrs. Awang Goneng) with a syair recited by Dody

Video of the syair here:

To read the full SYA’IR (sya’er) – click here

.

Before the start when it was less crowded ... seen here: Andre Goh (seated brown stripes shirt) and Raja Kamarul Bahrin (standing pink shirt)

.

The packed gallery during the "show". Among those in the front row were Pok Daud in batik (his photo on page 197 of AMoT), Jimmy Choo (in white) and Adnan Othman (in red)

Posing the cameramen and the reporters

 .

As the crowd thinned out AG continues to entertain his fans ... seen here are the children of Pak Cik Hassan of Al Manar mentioned in the book (Ainun and Anuar are also my second cousins)

Pak Cik (Ayah Ngoh) Hassan Al Manar’s blog (click)

.

It was more relaxed to discuss after the event

.

The Trengganu food ... special thanks to Wan Asma

.

and my favorite Jala Mas ...

yummy ...

The busy AG's family getting ready with the Trengganu foods ... after being late getting lost finding the place.

.

Andre God preparing for his performance

.

Adnan Othman doing his number of pop yeh-yeh days

Some of the those that I noticed during the event (some already mentioned above) were (apologise for the missing titles to the names [if any] – I am not updated with it as it changes too frequent): Ahmad Rejal Arbee, Jimmy Choo, Toh Puan Rosita, Andre Goh, Adnan Othman, Manja Ismail, Raja Kamarul Bahrin, Pokku Bustaman, AG’s brother Wan Rahim Kamil, AG’s sister Wan Asma (who prepared the food), Ishak Nengah (as the emcee), Mohd Som (mentioned in AMoT), Pok Daud Basikal (also in AMoT), Raja Ahmad’s wife and daughter,  …

HOW TO ORDER AMoT and/or GUiT … call “The Pizzaman” – 019-3199-788 or email to him: akarimomar@yahoo.com

Yesterday’s photos and videos (at MPH Mid Valley) will also be updated soon.

READ MORE ABOUT OTHER AWANG GONENG/AMoT postings HERE

Ingatkan saya …

... dalam pelbagai pertemuan dengan saudara-saudara sekalian, terutama selepas mana-mana sesi taklimat, kadang-kadang ada yang meminta sesuatu dari saya. Kerap kali dalam kesibukan serta kelemahan saya sendiri, ada ketika janji-janji tersebut terlupa saya tunaikan ... tolong ingatkan saya. PM di FB saya atau emel kepada saya akarimomar.wordpress.com/about

***

akarimomar Youtube Channel

Click here to go to my Youtube Channel:
http://www.youtube.com/akarimomar

Buku-buku Armies of God dan Sang Nila Utama & Lion of Judah MESTI DIBACA

Tulisan Mr. Iain Buchanan yang mendedahkan agenda Evangelis Kristian ...
Untuk tempahan dan pesanan.

Buku2 Iain - poster1

.

Bicara Promoter LGBT

Maulid Pelajar Tahfiz

Tembakan Bedil di Bukit Pak Apil

Klik untuk tonton

Buku-buku Karangan Awang Goneng: Growing Up in Trengganu + A Map of Trengganu

DAPATKAN NASKAH ANDA SEKARANG !!!
Klik imej:

.

PLACE YOUR ORDER NOW !!!
SMS: 019-3199788 (Karim)
email: akarimomar@yahoo.com

Bacaan Hizib

Effective Islamic Parenting

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Taqwim Solat – Prayer Time

Al Masjid – Memakmurkan masjid

Sinopsis Kitab Fiqh Akbar

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 275 other followers

Tauhid