You are currently browsing the category archive for the ‘Terengganu’ category.

Yes, the PIZZAMAN has started to deliver the new release of Awang Goneng’s “A Map of Trengganu” today.

The first shipment just arrived in Kuala Lumpur, and those few who received their copies from the PIZZAMAN today are the lucky few to be among the first to have in their hand anywhere in the WORLD!

It is not on the shelves of the retailers yet but the PIZZAMAN is working hard to fulfill the orders that had been coming in over the last two weeks.

Those who want to have it NOW – do call/sms 019-3199-788 or email akarimomar@yahoo.com.

RM35.90 a copy

Minimal delivery charges may apply (that is to for my petrol and of course save you on the time, parking and petrol too)

Those who still wants the GUiT – yes still available. Same price still RM39.90

 

A Map of Trengganu

Awang Goneng

Following the runaway success of Growing Up in Trengganu, Awang Goneng now takes his journey further to map out the town where he was born. This book looks at the terrain of Trengganu, the landmarks that are still standing and those that have fallen to rubble at the hands of developers, the winds that bring chill and change to the inhabitants of his coastal town, and people – the important and the ordinary – who walked the streets and breathed the air that is laced with more than a whiff of dried shrimps, the sweat of toil, the aroma of röjök in Pök Déh’s plate, and salt coming in with the spray from the South China Sea.

A Map of Trengganu gives a vibrant and extraordinary topography of the land and its people for the uninitiated and for those who are familiar with the terrain and territory. Time does not stand still in Kuala Trengganu as Awang Goneng notes, but it moves at a different pace in every fascia, and then it is gone forever. So who moved the clock tower from the roundabout in the town centre? You’ll soon be pondering this important question and many more things that you never knew about Trengganu.

Order Now!

SMS: 019-3199-788

email: akarimomar@yahoo.com

Special delivery can be arranged by “THE PIZZAMAN

YA – sekurang-kurangnya untuk kali ini dan dalam kes ini.

Saya terangkan di bawah ini.

Saya ke Pasar Hyper Giant di Kuala Terengganu petang tadi, Khamis, 13hb Januari 2011.

Sila lihat gambar ayam yang dipamer untuk dijual di bawah ini.

Dan cuba perhatikan pada tarikh yang ditampal pada tag harga (klik pada imej untuk paparan yang lebih besar). Ada dua tarikh. Tarikh pertama ialah tarikh ianya disediakan (packed date) dan tarikh sebelahnya ialah tarikh “luput” (expiry or best before date).

Saya zoomkan gambar itu pada tag harga di bawah ini:

[klik pada imej untuk paparan yang tarikh yang lebih jelas]

Yang sebelah kanan, tarikhnya ialah 12/01/2011 – 16/01/2011. Ini bermakna ianya disediakan pada 12hb Januari 2011. Manakala yang tengah, ianya disediakan pada 13hb Januari 2011 – HARI INI.

Yang sebelah kiri sekali tarikhnya ialah 14hb Januari 2011 – ESOK!!!. Bagaimana barangan yang sepatutnya disediakan pada esok sudah boleh dipamerkan untuk jualan pada hari ini?

Apakah GIANT menipu tarikh luput barang jualan mereka? Dengan ini apakah boleh kita percaya bahawa barangan yang tarikh luput pada hari ini benar-benar bertarikh hari ini atau ianya sudah sepatutnya ditarikh balik dari jualan kemareng (semalam)?.

Saya serahkan ini kepada pihak yang berwajib dan juga pihak pengurusan Giant sendiri untuk melakukan siasatan lannjut.

Saya bertanya kepada seorang kakitangan yang secara kebetulan berada di sebelah bahagian tersebut, beliau menjawab “dok tahu, kena tanya orang ddalang (dalam yang menyediakan)”.

Bila setiap peringkat pentadbiran kerajaan berebut menggunakan teknologi maklumat untuk merakyatkan pentadbiran agar masyarakat dapat mengakses pelbagai perkhidmatan melalui media elektronik, nampaknya Laman Web Rasmi Menteri Besar Terengganu** amat ketinggalan semacam tidak berminat untuk mengguna teknologi terkini begini.

Sebelum ini pernah saya menulis perihal “Laman Web Rasmi Terengganu 11 Tahun Terkebelakang?” namun ianya dengan cepat ditiadakan paparan yang disebut dalam posting saya itu. Bagus dalam satu segi. Tetapi alangkah baiknya fakta tersebut diperbetulkan dari ditiadakan langsung.

Terbaru, dalam melungsuri di pagi tahun baru 2011, saya perhatikan bahawa Laman Web Rasmi MB Mat Said teramat dhaif. Apakah ianya pertanda keikhlasan minatnya dalam ICT berbanding ucapan-ucapannya (e-book lah dll). Apabila diklikkan butang akses portal beliau “Pejabat Menteri Besar” di sebelah kiri laman portal rasmi Kerajaan Negeri Terengganu kita akan perolehi paparan sebelah ini.

Jika diperhatikan, tiada apa yang terbaru kecuali satu pengumuman Majlis Khatam Program Pintar Al-Quran yang berlangsung 9 Oktober 2010 (3 bulan yang lalu).

Kemudian, apabila kita klik pula pada “Sudut YAB” dan “Perkhidmatan” kita akan perolehi paparan yang lagi mengejutkan – “Tiada Rekod Pengumuman”. Tidak ada apa-apa langsung untuk kedua-dua “page” tersebut? Takkan pejabat MB tidak ada apa-apa yang diumumkan? Di mana slogan merakyatkan pentadbiran. Ni rakyat nak tahu … ceritalah sikit program-program YAB, aktiviti ke, dan sebagainya.

Dan apabila diklik pada kolum sebelah kanan di bawah “Artikel” – pada item pertama – iatu “Majlis Pelancaran Sultan’s Cup …”, rupa-rupanya ia adalah teks ucapan beliau pada majlis tersebut. Takkanlah teks ucapan tu jadi artikel pulak. Buatlah satu butang lain untuk kumpulkan semua teks-teks ucapan YAB kita. Dan takkanlah itu sahaja atau itu yang terbaru. MB kita ni dah tak berucapkah selepas Oktober tu?

Sekali pandang macam YAB kita ni sibuk sungguh pada 9hb Oktober tu. Dan itulah sahaja hari beliau ada program/aktiviti!

Pasal ucapan beliau itu sebenarnya ada butang lain di sebelah kolum kiri – “Koleksi Ucapan”. Tetapi saya tidak hendak komenlah apabila diklik padanya kita akan dapati seperti paparan (kanan) ini. Giliran anda pulak untuk komen.

Berbalik pasal kolum sebelah kanan “Artikel”, di bawah “Majlis Perasmian …” artikel tersebut – “Projek Baru”, akan timbul lagi persoalannya. Apakah projek-projek baru yang MB rancang dan sedang laksanakan. Apakah “tanaman padi secara besar-besaran” itu sahaja?

MB Mat Said kita memang tidak sunyi dari kritikan – baik dari parti lawan mahupun di kalangan orang partinya sendiri. Bukan niat saya untuk sahaja-sahaja hendak kritik kecuali agar ianya menjadi satu titik mula untuk MB benar-benar “merakyatkan pentadbiran” dan jangan gemar “Meninggalkan Rakyat Dalam Pentadbiran” [kalau dulu pernah saya menegur agar jangan sampai slogan kerajaan Terengganu menukar slogan “Where Nature Embraces Heritage” menjadi ”The Government Embarrasses Nature and Heritage”!!!!]

Yang paling mengejutkan pagi ini, apabila melungsuri pelbagai laman rasmi agensi negeri ialah paparan berikut. Pada laman utama portal MB, klik pada “Pengumuman” di baris kuning di atas, kemudian klik pada “Bank Idea” di kolum kiri. Pastinya apa yang ingin disampaikan oleh Laman Web Rasmi MB di sini mengejutkan. Apakah itu gambaran sebenar bagi sesuatu untuk YAB MB Terengganu?

** Pastikan anda lakukan segala “klik” yang saya sebut di atas tadi segera. Mungkin nanti akan ditiadakan lagi apabila “mereka” terjaga dari tidur mereka.

Ketika hendak ke kenduri di rumah seorang sahabat lama di Bukit Tok Beng tengah hari tadi kami melalui Jalan Sultan Mohamad untuk beluk ke kanan ke Jalan Sultan Mizan. Sebelum membeluk ke kanan untuk mengguna jambatan bagi melintasi Sungai Terengganu kami terpaksa berhenti di persimpangan itu kerana lampu isyarat telah pun mula bertukar ke warna merah.

Hampir pasti saya telah memberhentikan kenderaan saya untuk tidak kurang 5 saat dan sebelum memberhentikan kenderaan saya sememangnya lampu sudah pun merah, sebuah kereta Mercedes Benz warna merah pekat model CLS350 dengan no. pendaftaran TN1x (x – itu perlu dirahsiakan dulu – sebab saya tidak begitu pasti siapa dia sebenarnya – nantikan kena saman sivil tak pasal-apsal pulak!!! zaman orang gemar saman-menyaman!) melintasi sebelah kiri saya di persimpangan itu dengan dipandu laju berjalan terus melepasi persimpangan Jalan Sultan Mohamad/Jalan Sultan Mizan menghala ke jalan KB (Kota Bharu/Kuala Berang).

Hairan saya.

Apakah dengan memandu kereta mewah seseorang boleh melanggar undang-undang? Apakah seseorang itu apabila mempunyai kedudukan dia boleh mengatasi undang-undang atau mengoyakkan sahaja saman yang dia terima atau tidak ada anggota polis yang berani menyaman orang-orang BESAR seperti pemandu tersebut?

Apakah ini contoh terbaik bagi pemandu tersebut dalam pada kerajaan berbelanja pelbagi cara untuk kempen keselamatan jalanraya?

Lebih lagi hairan saya jikalah pemandu ini seorang pegawai tinggi kerajaan atau orang yang berstatus dalam kerajaan.

Peristiwa ini berlaku jam 12:14 tengah hari, 25 Disember 2010. Dan semasa di persimpangan sebelum itu – ternampak wajah pemandunya … terasa macam cam rupanya … cuma oleh kerana saya pulang ke KT sekali sekala sahaja dan tidak begitu kenal nombor-nombor kenderaan orang-orang di sini maka tidaklah berani saya katakan secara pasti siapa pemandu kenderaan tersebut.

Wassalam.

Setelah lebih setahun, nampaknya punca bumbung Stadium Sultan Mizan di Gong Badak Kuala Terengganu mungkin terjawab …

Dan mungkin MB Mat Said boleh nyanyi “we are not alone” … (chorus sahaja … kenalah versi Bahasa Melayu!)

Kalau dulu ada teori yang mengatakan Ultraman yang berlawan, rupanya tidak benar …

Tidak disangka di Terengganu ada salji!!!

Ini beritanya:

Snowfall causes Metrodome stadium roof collapse

December 13, 2010 1:30 PM

Heavy snowfall in the US has caused the inflatable roof on a stadium in Minneapolis to collapse.

Over the weekend, much of the midwest was hit by massive snowstorms with some areas receiving as much as 20 inches of snow in just one day.

And in Minneapolis – which got about 17 inches of snowfall – this weighed down the Teflon-coated fibreglass roof the Metrodome stadium.

Initially the snow caused the roof to collapse in on itself – before splitting open and flooding onto the football pitch.

dipetik dari: http://newslite.tv/2010/12/13/snowfall-causes-metrodome-stad.html

http://buletinonline.net/images/stories/berita33/P1180241.JPG Penduduk Taman Perumahan Bimbang (Kemaskini 16 Sept, 3.50AM) KUALA NERUS – Penduduk Taman Perumahan Permint Perdana Seberang Takir di sini bimbang dengan kehadiran babi hutan berkeliaran di kejiranan mereka.

Binatang liar itu tidak takut dan langsung tidak menghiraukan kehadiran orang ramai, malah ‘berani’ mencari makanan dari sisa terbuang di tong sampah yang disediakan Majlis Bandaraya Kuala Kerengganu (MBKT)

(Gambar – …….. “Babi MBKT??” gelar penduduk sekitar kejiranan rumah murah Taman Permint Perdana, kerana kegemaran haiwan liar itu mencari makan di Tong Sampah MBKT)

http://buletinonline.net/images/stories/berita33/P1180237.JPGSeorang surirumah, Wan Sabariah Wan Musa, 37, berkata beliau risau kehadiran haiwan liar itu akan menyebabkan kesan kesihatan kepada penduduk di Taman tersebut.

“Saya bimbang, binatang itu mungkin membawa penyakit, saya ada terbaca, penyakit ‘selsema babi’ adalah bawaan dari babi hutan,”katanya ketika kepada Buletinonline.

Beliau berharap pihak berkuasa mengambil tindakan kerana menurutnya kawasan tempat babi itu berkeliaran adalah laluan orang awam.

http://buletinonline.net/images/stories/berita33/P1180234.JPG“tong sampah tempat babi mencari sisa makanan adalah tong sampah yang sama penduduk di sini membuang sampah,”ujarnya.

Manakala seorang peniaga kecil-kecilan, Roslan Zakaria, 49, berkata kehadiran haiwan tersebut menjadi ancaman kepada penduduk Taman itu terutamanya kepada kanak-kanak.

“Kawasan tempat babi itu muncul adalah kawasan tanah lapang, tempat kanak-kanak bermain, binatang itu mungkin menyerang, siapa yang akan bertanggungjawab,”katanya.

Justeru belaiu mendesak pihak berwajib bertindak segera sebelum berlaku sesuatu yang tidak diingini.

“Kalau sudah berlaku, ada yang kena serang, baru nak bertindak, tak ada gunanya,”tambahnya

sumber berita- buletinOnline

Satu demi satu kita dihidangkan dengan isu-isu yang tidak senang untuk kita hadamkan. Setelah pelbagai kes-kes penderaan, pencabulan seksual, kecurian dan ragutnya serta pembunuhan, kita turut disua berturut hari dengan pembuangan bayi yang baru lahir.

Tidak cukup dengan itu akhbar pula galak mensensasi pelbagai lagak dan masalah keluarga para artis dan orang-orang ternama. Pihak industri seni dan hiburan tidak habis-habis membariskan pelbagai aktiviti yang melalaikan belia yang masih mencari-cari identiti dan nilai diri dari aktiviti yang membina jati-diri anak-anak. Penyemarakan budaya hedonisme ini tidaklah sangat berusaha untuk memupuk keharmonian keluarga dan didikan nilai untuk para remaja.

Akhirnya tercernalah anak-anak muda yang bernilai tanpa moral budaya halus ketimuran yang semarak mekar di tanah air kita berabad lamanya sebelum ini. Kehidupan masyarakat yang harmoni dengan nilai-nilai toleransi yang tinggi terhakis hari demi hari.

Tidak lama dahulu masyarakat pelbagai bangsa hidup dengan aman damai. Bukannya asing untuk kita mendengar cerita-cerita anak Cina diserahkan kepada keluarga Melayu untuk dijaga atau diserahkan terus untuk menjadi anak angkat dan di”bin/binti” Melayu.

Masyarakat Cina yang kebanyakkannya beragama Buddha dan mempraktiskan ajaran-ajaran Confucius amat tinggi nilai ketimuran yang menghormati jiran. Masyarakat India yang beragama Hindu tidak menghadapi masalah mengamal kepercayaan mereka. Dan masyarakat India Muslim pula tidak terasa canggung bermesra dalam kehidupan multi-etnik, multi-budaya dan multi-agama ini.

Teringat akan bunyi loceng dari kuil Jalan Cerong Lanjut yang jauhnya lebih dari 1.5km dari kediaman kami – tidak pula menjadi masalah untuk masyarakat Melayu di sekitar bandar Kuala Terengganu ketika itu. Walaupun bunyi bertubi-tubi pada-pada ketikanya. Begitu pula tidak kedengaran keluhan mereka yang bukan Islam dengan kumandangnya merdu azan lima kali sehari serta tarahim di awal-awal pagi yang membangunkan mereka dari tidur.

Apabila ada pihak yang menuntut ke mahkamah untuk pemberhentian laungan azan di tempat mereka kita merasa ianya suatu keterlaluan. Keharmonian masyarakat timur tiba-tiba terganggu dek belaian dan sogokkan budaya asing barat yang hilang nilai-nilai unsur toleransi.

Gejala tidak hormat menghormati di antara satu sama lain kini berlaku bertali arus. Cetusan terbaru dengan memaki kesucian [melalui laman sosial Facebook] sesuatu agama bukannya suatu yang diundang. Provokasi-provokasi seperti ini tidak kedengaran dulu-dulu.

Apakah bentuk dan nilai kemajuan negara yang ingin kita bangga? Apakah kita mahu menjadi negara maju “sans-values”?

Keindahan Kuala Abang dapat merehatkan minda sambil menghirup udara yang nyaman

Ada yang bertanya di mana permandangan yang saya gunakan sebagai “header” blog saya. Dan apabila saya beritahu ianya permandangan di pantai Kuala Abang, ramai pula yang tidak percaya.

Sememangnya terdapat banyak tempat-tempat yang indah yang mempunyai permandangan menarik sepanjang pantai Terengganu.

Keindahan ini dapat dilihat dari jalanraya sambil kita mengambil selekoh mempunyai tanda AWAS serta menghendaki kita perlahankan pemanduan

Bagi menikmati deruan angin yang nyaman sambil menikmati keindahan pantai yang menghadapi Laut Cina Selatan, saya memang sentiasa mengguna laluan pantai untuk pulang ke kampung. Sepanjang berulang alik saya sentiasa sengaja memilih laluan pantai daripada pilihan alternatif laluan Jerangau-Jabor.

Laluan pantai terdapat banyak tempat yang boleh kita singgah untuk merehatkan diri jika keletihan memandu atau untuk singgah makan. Kita juga dapat menunaikan solat di mana-mana masjid (baru dan lama) sepanjang jalan yang menghubungkan selatan sempadan dengan Pahang hinggalah ke utara sempadan Kelantan.

Terletak kira-kira 66 km selatan Kuala Terengganu dan sekitar 6 km ke selatan Rantau Abang, pantai ini tidak mempunyai kemudahan asas menjadikan ia jarang dijadikan tempat berkelah. [klik pada gambar di sebelah untuk panduan peta lokasi]

Pemandu tidak perlu melencong jauh dari Laluan Persekutuan 3 kerana pantai ini terletak betul-betul sebelah jalan utama tersebut. Maka dengan hanya berhenti sebentar kita boleh merehatkan diri sambil menghirup udara yang nyaman tidak tercemar.

Lain kali, apabila anda melalui laluan ini cuba singgah untuk beberapa minit sambil merehatkan minda. Anda boleh berjalan-jalan ke tepi pantai. Atau memanjat batu-batuan “bukit” kecil mencecah air laut.

This is the recording of a public lecture given by Shaykh Abdul Hakim Murad during the Fundraising Event for Cambridge Mosque Project and Islamic Outreach ABIM Charitable activities and the Launch of “The Traveling Light Series” at the auditorium of Dewan Jubli Perak, Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Shah Alam, Malaysia on 27th March 2010.

The subsequent lecture was at Masjid Taman TAR, Ampang, Selangor – (click)

Part 1 of 6:

Part 2 of 6:

Part 3 of 6:

Part 4 of 6:

Part 5 of 6:

Part 6 of 6:

Ingatkan saya …

... dalam pelbagai pertemuan dengan saudara-saudara sekalian, terutama selepas mana-mana sesi taklimat, kadang-kadang ada yang meminta sesuatu dari saya. Kerap kali dalam kesibukan serta kelemahan saya sendiri, ada ketika janji-janji tersebut terlupa saya tunaikan ... tolong ingatkan saya. PM di FB saya atau emel kepada saya akarimomar.wordpress.com/about

***

akarimomar Youtube Channel

Click here to go to my Youtube Channel:
http://www.youtube.com/akarimomar

Buku-buku Armies of God dan Sang Nila Utama & Lion of Judah MESTI DIBACA

Tulisan Mr. Iain Buchanan yang mendedahkan agenda Evangelis Kristian ...
Untuk tempahan dan pesanan.

Buku2 Iain - poster1

.

Bicara Promoter LGBT

Maulid Pelajar Tahfiz

Tembakan Bedil di Bukit Pak Apil

Klik untuk tonton

Buku-buku Karangan Awang Goneng: Growing Up in Trengganu + A Map of Trengganu

DAPATKAN NASKAH ANDA SEKARANG !!!
Klik imej:

.

PLACE YOUR ORDER NOW !!!
SMS: 019-3199788 (Karim)
email: akarimomar@yahoo.com

Bacaan Hizib

Archives

Effective Islamic Parenting

June 2021
M T W T F S S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Taqwim Solat – Prayer Time

Al Masjid – Memakmurkan masjid

Sinopsis Kitab Fiqh Akbar

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 359 other followers

Tauhid