You are currently browsing the tag archive for the ‘Ahmad Said’ tag.

Bila setiap peringkat pentadbiran kerajaan berebut menggunakan teknologi maklumat untuk merakyatkan pentadbiran agar masyarakat dapat mengakses pelbagai perkhidmatan melalui media elektronik, nampaknya Laman Web Rasmi Menteri Besar Terengganu** amat ketinggalan semacam tidak berminat untuk mengguna teknologi terkini begini.

Sebelum ini pernah saya menulis perihal “Laman Web Rasmi Terengganu 11 Tahun Terkebelakang?” namun ianya dengan cepat ditiadakan paparan yang disebut dalam posting saya itu. Bagus dalam satu segi. Tetapi alangkah baiknya fakta tersebut diperbetulkan dari ditiadakan langsung.

Terbaru, dalam melungsuri di pagi tahun baru 2011, saya perhatikan bahawa Laman Web Rasmi MB Mat Said teramat dhaif. Apakah ianya pertanda keikhlasan minatnya dalam ICT berbanding ucapan-ucapannya (e-book lah dll). Apabila diklikkan butang akses portal beliau “Pejabat Menteri Besar” di sebelah kiri laman portal rasmi Kerajaan Negeri Terengganu kita akan perolehi paparan sebelah ini.

Jika diperhatikan, tiada apa yang terbaru kecuali satu pengumuman Majlis Khatam Program Pintar Al-Quran yang berlangsung 9 Oktober 2010 (3 bulan yang lalu).

Kemudian, apabila kita klik pula pada “Sudut YAB” dan “Perkhidmatan” kita akan perolehi paparan yang lagi mengejutkan – “Tiada Rekod Pengumuman”. Tidak ada apa-apa langsung untuk kedua-dua “page” tersebut? Takkan pejabat MB tidak ada apa-apa yang diumumkan? Di mana slogan merakyatkan pentadbiran. Ni rakyat nak tahu … ceritalah sikit program-program YAB, aktiviti ke, dan sebagainya.

Dan apabila diklik pada kolum sebelah kanan di bawah “Artikel” – pada item pertama – iatu “Majlis Pelancaran Sultan’s Cup …”, rupa-rupanya ia adalah teks ucapan beliau pada majlis tersebut. Takkanlah teks ucapan tu jadi artikel pulak. Buatlah satu butang lain untuk kumpulkan semua teks-teks ucapan YAB kita. Dan takkanlah itu sahaja atau itu yang terbaru. MB kita ni dah tak berucapkah selepas Oktober tu?

Sekali pandang macam YAB kita ni sibuk sungguh pada 9hb Oktober tu. Dan itulah sahaja hari beliau ada program/aktiviti!

Pasal ucapan beliau itu sebenarnya ada butang lain di sebelah kolum kiri – “Koleksi Ucapan”. Tetapi saya tidak hendak komenlah apabila diklik padanya kita akan dapati seperti paparan (kanan) ini. Giliran anda pulak untuk komen.

Berbalik pasal kolum sebelah kanan “Artikel”, di bawah “Majlis Perasmian …” artikel tersebut – “Projek Baru”, akan timbul lagi persoalannya. Apakah projek-projek baru yang MB rancang dan sedang laksanakan. Apakah “tanaman padi secara besar-besaran” itu sahaja?

MB Mat Said kita memang tidak sunyi dari kritikan – baik dari parti lawan mahupun di kalangan orang partinya sendiri. Bukan niat saya untuk sahaja-sahaja hendak kritik kecuali agar ianya menjadi satu titik mula untuk MB benar-benar “merakyatkan pentadbiran” dan jangan gemar “Meninggalkan Rakyat Dalam Pentadbiran” [kalau dulu pernah saya menegur agar jangan sampai slogan kerajaan Terengganu menukar slogan “Where Nature Embraces Heritage” menjadi ”The Government Embarrasses Nature and Heritage”!!!!]

Yang paling mengejutkan pagi ini, apabila melungsuri pelbagai laman rasmi agensi negeri ialah paparan berikut. Pada laman utama portal MB, klik pada “Pengumuman” di baris kuning di atas, kemudian klik pada “Bank Idea” di kolum kiri. Pastinya apa yang ingin disampaikan oleh Laman Web Rasmi MB di sini mengejutkan. Apakah itu gambaran sebenar bagi sesuatu untuk YAB MB Terengganu?

** Pastikan anda lakukan segala “klik” yang saya sebut di atas tadi segera. Mungkin nanti akan ditiadakan lagi apabila “mereka” terjaga dari tidur mereka.

Setiap kali ditanya pemberita berhubung notis arahan Lembaga Tabung Amanah Warisan Negeri Terengganu (LTAWNT) menghalau para peniaga dari premis perniagaan di Jalan Bandar dan Jalan Banggol, Kuala Terengganu, MB Datuk Ahmad Said akan mengatakan mereka (para peniaga) telah mendapat pampasan dan perlu akur dengan notis.

Itulah sebab yang saya katakan MB tidak faham isu dan keliru.

12092009(018)Pertamanya, para peniaga yang berniaga di premis tersebut adalah penyewa yang telah menyewa tapak perniagaan tersebut dari LTAWNT semenjak 15 tahun lalu, walaupun ada yang bertukar ganti. Malah ada juga yang baru mula menyewa awal tahun ini.

BeritaHarian - 12Ogos2009

Tidak semua pemilik kedai dulu meneruskan perniagaan. Walaupun begitu - mereka kini berstatus penyewa dengan terma kontrak lain.

Maka mereka ini adalah penyewa tapak yang dikutip sewanya oleh LTAWNT. Mereka bukan pemilik premis. Sebagai penyewa mereka belum pernah menerima sebarang pampasan. Walaupun sebahagian dari mereka telah berniaga dari sebelum LTAWNT mengambilalih pemilikan bangunan bersejarah ini, hanya sebahagian kecil sahaja adalah pemilik asal bangunan yang masih berniaga dan kini mereka berstatus penyewa.

Sebagai penyewa, para peniaga membayar sewa setiap bulan dan samada peniaga yang baru menyewa mahupun peniaga yang telah menyewa dari awal lagi, mereka tidak pernah sekali pun menerima sebarang maklumat rasmi dari LTAWNT untuk memaklumkan penamatan kontrak sewa mereka (atau amaran akan selama mana lagi tempoh kontrak mereka). Malah setiap kali kakitangan LTAWNT yang datang mengutip sewa, soalan lazim para penyewa adalah bila agaknya kerajaan akan membangunkan tapak perniagaan mereka. Dan soalan lazim tersebut sentiasa dijawab dengan ketidaktentuan dan selalu mendapat maklum bawa kerajaan belum lagi bersedia untuk membangunkannya.

Maka setiap bulan itulah para peniaga meneruskan perniagaan mereka. Mereka terus merancang untuk membina dan mengembangkan perniagaan mereka. Seorang peniaga emas di Jalan Banggol baru beberapa bulan mengambil alih penyewaan dari penyewa sebelum ini dan membelanjakan RM65,000 lebih. Dan tidak sampai enam bulan pelaburannya tersebut ingin dileburkan dengan notis singkat 30 hari.

Malah pada hari beliau ke pejabat MB untuk merayu nasib yang menimpa perniagaannya yang baru hendak bermula apabila menerima notis yang mengejutkan tersebut, kedainya dirompak denga kerugian lebih RM200,000. Inilah yang dipanggil sudah jatuh ditimpa tangga.

Senarai cerita para peniaga yang bersungguh menyediakan perniagaan mereka untuk menyambut kedatangan Syawal yang selalunya dinantikan kerana memberi peluang baik perniagaan setahun sekali. Kebanyakan mereka merasa terlalu hampa dengan tindakan LTAWNT mengeluarkan notis di saat yang amat dinantikan para peniaga. Notis tersebut memberi kejutan hingga kebanyakan mereka tidak berselera untuk makan dan tidak dapat tidur lena.

Mereka ini, para penyewa premis milik LTAWNT (lembaga yang diamanahkan untuk menjaga warisan negeri – bukan meruntuhkan!), tidak pernah menerima sebarang pampasan dari mana-mana agensi kerajaan.

[Ulasan berhubung status pemilik kedai yang dikatakan telah diberi pampasan telah pernah siarkan – #1]

Perkara kedua yang selalu diungkit MB ialah para peniaga perlu akur dengan arahan kerajaan. Benar, sebagai pemilik premis, kerajaan boleh menamatkan kontrak sewaan bila-bila masa. Malah, para peniaga semuanya akur jika itulah kehendak kerajaan yang dipilih mereka sendiri ingin menghalau mereka – apakah daya mereka juga yang memilih kerajaan hari ini.

Namun, yang terdetik di hati mereka dan ingin disuarakan ialah agar diberikan tempoh yang munasabah. Dalam masa 30 hari para peniaga tidak dapat berbuat apa-apa kecuali terpaksa menutup perniagaan mereka. Walaupun menutup perniagaan mereka, apa akan mereka lakukan dengan timbunan stok yang ada, di mana hendak dilonggokkan, bagaimana dengan nasib pekerja-pekerja mereka yang mempunyai tanggungan? Ini semua yang merungsingkan mereka.

sinarharian-30hari tidakrealistik-scanBayangkan seorang peniaga emas, yang mungkin mempunyai barang kemas yang bernilai. Ke manakah hendak mereka bawa dan sorokkan. Ke rumah mereka? Tahulah nanti mereka akan menjadi sasaran utama para perompak. Kenalah difikirkan segala aspek ini. Untuk pindah dalam masa 30 hari sememangnya tidak realistik.

Seorang peniaga penghawa dingin dengan segala peralatan menyelenggaranya. Barangan-barangan ini semua memerlukan tempat dan ruang yang sesuai untuk dipindahkan.

Bagi mertua saya yang berniaga buku warisan dari 3 keturunan yang telah menjangkau satu abad, tidak mudah untuk beliau memunggah susunan buku dari barisan rak untuk dilonggokkan di suatu tempat baru. Tempat baru perlu dicari. Untuk mendapat tempat baru, perlu melalui proses perjanjian sewa yang tidak semudah dengan beberapa hari sahaja. Kemudian tempat baru itu perlu diubahsuai, menyediakan rak-rak yang sewajarnya, memunggahkan buku-buku dan disusun semula di premis yang baru. Dan 30 hari adalah mustahil. Hatta 3 bulan pun pasti belum memadai.

Apakah kerajaan tidak memikirkan kerumitan dan masalah rakyat mereka? DUN Bandar adalah kawasan yang memilih calon BN untuk menang dalam PRU lalu. Apakah kerajaan begitu mudah untuk menukar senyuman manis mereka dalam hari-hari berkempen hinggakan setelah lebih 2 bulan isu ini bergelora masih belum ada wakil kerajaan yang berani untuk untuk turun padang? Kalau tidak mahu turun padang pun tidak mengapa, bukalah pintu pejabat untuk memberi peluang para peniaga menyuarakan nasib yang menimpa mereka.

Kalaulah MB berslogan untuk “merakyatkan kerajaan” dengan pernah sekali akhbar menunjukkan MB membaiki atap sebuah rumah di kampung jangan ianya hanya tinggal sekali itu sahaja. Apakah para peniaga ini rakyat sah negeri Terengganu juga? Janganlah slogan itu tergantung di papan-papan iklan di merata sebagai retorik sahaja.

Marilah kita berunding untuk mencari penyelesaian terbaik untuk mereka yang telah berbakti untuk sama-sama membangunkan sektor ekonomi negeri Terengganu.

Teringat buku pengurusan yang amat popular suatu ketika dahulu “In the Search of Excellence”, Tom Peters mengatakan pengurus yang baik tidak mengurus hanya dari menara gading. Mereka mengurus dengan turun ke padang dan memahami masalah orang-orang yang mereka uruskan. Mungkin itu agak bertepatan dengan slogan MB untuk merakyatkan kerajaan. Tetapi biarlah ianya dilaksanakan bagai dilaung.

Sepertimana telah saya katakan sebelum ini bahawa deretan bangunan bersejarah warisan Terengganu yang MB Datuk Ahmad Said kata perlu dirobohkan kerana usang, MB wajar berjalan dan perhatikan banyak tempat lain di bandaraya Kuala Terengganu untuk mengenalpasti mana yang sebenarnya usang.

MB usang 1Gambar sebelah ini adalah salah satu deretan kedai yang lebih “usang” dari yang hendak dirobohkan. Tidak tahulah hendak dikatakan kalau ini tidak dikategorikan “usang” oleh MB berbanding dengan yang hendak dirobohkan.

Malah banyak lagi kedai-kedai seperti ini di Kg. China yang lebih buruk dan merosakkan pandangan dari bangunan binaan batu yang bersejarah dan masih tegap tidak dimakan usia di Jalan Bandar.

MB usang 2Yang ini pula hanya struktur kayu dan beratap zink sahaja. Zink pun sudah bertampal-tampal. Sebahagian diding kayu pun sudah dimakan usia – jauh sekali dengan bangunan batu yang hendak diroboh kerajaan. Amat buruk dan hodoh sekali permandangannya. Ianya terletak betul-betul selepas jambatan kecil di jalan yang sempit di Kg. China.

Kalaupun perbelanjaan besar telah dihabiskan untuk mencantikkan jalan di sepanjang Kg. China, bangunan “usang” tetap “usang” (saya sendiri sudah jadi terkeliru apa sebenarnya yang MB maksudkan usang).

MB usang 3Bangunan penuh dengan tampalan zink seperti ini menjadi hidangan sajian mata para pelancong sebagai warisan sejarah walhal yang tegap lagi dijaga baik hendak dirobohkan. Kedai ini hanya selang beberapa buah sahaja dari yang di atas tadi. Kalau ini tidak jelas mungkin mereka yang diamanahkan menjaga warisan sejarah tidak wajar lagi memegang jawatan seperti itu. (teringat akan hadith Nabi s.a.w. bahawa di akhir zaman amanah itu menjadi rebutan)

11092009(055)Tenguklah lagi bangunan yang di sebelah kiri jalan ini pula. Malah sepanjang jalan sempit itu, di kiri dan kanan terdapat banyak bangunan yang tidak wajar dikenangkan sebagai warisan sejarah atau pun dikekalkan kerana terlalu uzur dan merosakkan permandangan.

Tidak mungkin seseorang yang hatinya dan kerjanya amanah terlepas pandang untuk membezakan mana struktur batu yang tegap berbanding yang kayu berdinding dengan tampalan zink yang hodoh lagi menyakitkan mata.

11092009(063)Bagaimana pula dengan bangunan struktur batu di deretan kedai jalan Kg. China? Walaupun ada yang bangunan batu, namun ianya mungkin lebih bertepatan dengan maksud yang MB katakan sebagai “usang”. Lihat sahaja rekahan pada bangunan. Lihat juga tumbuhan bangunan yang langsung tidak dijaga dan diselenggara dengan baik. [dilapidated? …  (decayed, deteriorated, or fallen into partial ruin especially through neglect or misuse)]

Saya bimbang apakah mungkin MB mendapat maklumat yang salah. Beliau yang sehingga kini masih belum turun menjenguk para peniaga yang merayu agar notis untuk menghalau mereka keluar dari premis perniagaan mereka di Jalan Bandar ditangguhkan selalu menyebut premis perniagaan itu sebagai “usang”. Apakah para pegawainya menunjukkan gambar-gambar seperti ini sebagai alasan mereka? Maka salahlah MB kerana mendapat maklumat yang tidak betul.

Fauzi MAMPATMemetik kata-kata Cikgu Fauzi Abu Samah (Presiden MAMPAT), “jika MB dengan slogan turun bersama rakyat dengan memasang atap di rumah kampung, apalah salahnya MB turun juga datang mendengar rintihan para peniaga yang memohon agar diberikan tempoh sewajarnya untuk berpindah.” [http://warisantrengganu.wordpress.com/2009/08/14/bantahan-aman-13-ogos-2009/]

deretan Jalan bandar - UtusanKalaulah gambar-gambar ini tidak cukup untuk membandingkan mana yang masih cantik dan tegap walaupun sudah seratus tahun dan mana yang dikatakan uzur dan merosakkan permandangan maka apakah wajar mereka ini untuk membuat pelbagai keputusan lain yang lebih penting pada jawatan yang mereka diamanahkan sekarang?

Saudara pembaca sekalian boleh besarkan gambar-gambar yang disiarkan di sini untuk melihat dengan lebih jelas.

Apabila ditanya mengapa deretan bangunan bersejarah yang tegap utuh walaupun sudah seratus tahun perlu dirobohkan, MB Datuk Ahmad Said mengatakan kerana ianya terlalu usang.

Apakah sebenarnya definisi usang? Menurut Kamus Dewan, di antara pengertian usang ialah: sudah lama benar, lama terpakai atau tersimpan. Mungkin benar ianya usang – tetapi tidak membawa ertinya buruk dan merosakkan pandangan. Kalau sekadar lama – ianyakan menjadi antik dan lagi kita hargai nilainya – bukankah begitu?

Dalam bahasa Inggeris The Star melaporkan usang sebagai dilapidated, mungkin ini perkataan yang lebih tepat (tetapi MB tidak guna perkataan bahasa Inggeris!). Dia sebut usang.

Kalau usang itu memberi erti dilapidated (decayed, deteriorated, or fallen into partial ruin especially through neglect or misuse) sudah buruk, reput atau runtuh sebahagiannya, maka deretan kedai di jalan Bandar (Pasar Payang) tersebut jauh sekali dari apa yang diertikan itu.

MB kata usang kena robohLihat gambar ini. Ianya diambil dari sebelah pintu masuk untuk kenderaan menaiki tempat letak kereta bertingkat pasar dengan kamera menghala ke Jalan Banggol. Sebelah kanan ialah Jalan Kg. China dan sebelah kiri ialah deretan kedai yang hendak dirobohkan.

Perhatikan mana bangunan yang dikatakan “usang” yang menghodohkan permandangan? Yang sebelah kiri yang masih cantik itulah yang hendak diroboh. Manakala yang sebelah kanan dengan dinding yang sudah tidak ada rupa itulah menarikkan pandangan!

Bagi sesiapa yang berusaha sedikit untuk lihat deretan kedai di Jalan Kg China dan bandingkan dengan deretan kedai Jalan Bandar, kita akan dapati yang mana yang Ahmad Said maksudkan usang itu salah pada tempatnya. [Insha Allah dalam posting berikut] (kemaskini – ini dia: Mungkin Ini Yang MB Maksudkan Usang?)

Rex usang sebelah MBKTKalaulah kerajaan bersungguh dalam membersihkan imej bandaraya ini dari bangunan-bangunan yang terbiar dan merosakkan permandangan, para perancang bandar tidak perlu berjalan jauh. Intai sahaja dari tingkap menara mereka. Baik dari menara MBKT hatta dari menara (Wisma) Darul Iman – jelas nampak bangunan bersebelahan dengan pusat pentadbiran Bandaraya Pesisir Pantai. Gambar panggung Rex lama sebelah ini cukup memberi jawapannya.

Bangunan Rex ini terletak betul-betul di jalan utama bandaraya yang membariskan hampir kesemua bank-bank utama dan di persimpangan yang amat strategik. Namun, para pentadbir kita tetap merasakan bangunan yang bersejarah yang jauh lebih lama usianya dan teguh tidak dimakan zaman malah masih cantik dengan cat yang terang itulah yang perlu disondol kerana ada seseorang yang bakal mengaut hasil projek besar!

Selamatkan Warisan Sejarah Trengganu – Save Our Historical Heritage

Janganlah slogan “Terengganu – Where Nature Embraces Heritage” menjadi “Terengganu Government Embarrasses Nature and Heritage

Kini tercapai sudah hasrat Kerajaan Negeri Terengganu untuk mengadakan sebuah Taman Rekreasi dan Mini Zoo untuk rakyatnya. Taman yang baru dibuka pada 11 April 2009 tersebut terletak di Kampung Ibok/Bukit Takal (sesetengah mengejanya dengan Bukit Takar).

Dalam pada mengendalikan blog Alam Akademik (kedai buku tertua di Terengganu), saya dapati carian yang tertinggi yang melungsuri blog tersebut dalam beberapa hari ini ialah mencari lokasi dan peta Mini Zoo tersebut. Setelah saya sendiri membuat carian yang sama saya dapati tidak ada laman yang menyediakan panduan sedemikian dalam internet [termasuk laman rasmi dan tidak rasmi kerajaan]. Demi untuk kemudahan mereka dan orang ramai di masa kan datang, saya sediakan di bawah ini:

peta-lokasi-zoo-kemaman2[klik pada peta untuk imej yang lebih besar]

simpang-kijal-ke-zooUntuk ke sana, bagi mereka yang tinggal di Cukai mungkin tidak mempunyai sebarang masalah.

Bagi mereka dari luar, kalau dari utara [melalui jalan pantai – Jalan Persekutuan Laluan 3] boleh belok ke kanan [Laluan T6] di persimpangan lampu isyarat selepas pekan Titian Berayung, Kijal. Terdapat papantanda besar di tepi jalan. Terus dengan Laluan T6 melepasi Kg. Bukit Anak Dara dan Kampung Jong Berlabuh hingga ke persimpangan Laluan T13, belok kanan. Di Laluan T13, selepas ‘pekan’ Kg. Ibok terus ke Laluan T131.

kelip-kelip-yah-yahDari sini, anda tidak akan terlepas zoo tersebut yang terletak kira-kira 5km dari kawasan kelip-kelip Sungai Yak-Yah – satu lagi tempat menarik di Kemaman.

signage-zoo-kemamanKalau dari selatan, apabila memasuki bandar Cukai, anda akan belok ke kiri ke Jalan Air Putih [Laluan T8] di persimpangan “digital” [itu yang dipanggil oleh orang Kemamang – yang mempunyai jangkamasa digital lampu hijau/merah]. Kira-kira 2km terdapat persimpangan lampu isyarat ke kanan [Laluan T131] untuk ke Kg. Mak Chili dan Kg Ibok.

Taman Rekreasi dan Mini Zoo [sepatutnya Zoo Mini – para pakar bahasa tolong tegur!] Kemaman terletak di sebelah kanan sekitar 5-6km dari persimpangan tersebut.

pintu-masuk-zooPintu masuk utama jelas menandakan tempat yang anda cari. Tempat letak kereta terletak di sebelah kiri seberang jalan. Saya tertanya juga bagaimana mereka hendak pastikan keselamatan para pengunjung yang terpaksa melintasi jalan besar yang agak sunyi dan membolehkan pemandu yang lalu memecut laju.

Pada hari perasmian terdapat deretan kereta sepanjang hampir satu kilometer di kiri kanan bahu jalan walaupun di kawasan letak kereta nampak masih kosong.

Gambar-gambar diambil sekitar pukul 12 tengahari [kami tidak singgah kerana mengejar masa untuk ke Majlis Hari Perkasa Ilmu di SMK Barul Alam Shah, Kemasek] – majlis perasmian pembukaan zoo oleh MB Dato’ Ahmad Said dikatakan bermula jam 10.30 [bermakna kami melalui kawasan tersebut sekitar satu jam setengah selepas perasmian – sepatutnya itulah waktu kemuncak bilangan pelawat].

deretan-kereta

Jangan nanti zoo ini jadi projek gajah putih – bukan kerana ada gajah putih di dalamnya tetapi kerana kekurangan pelawat dan tidak diselenggara dengan baik [sepertimana kebanyakan projek-projek yang gah pada awalnya dipenuh rumput lalang dan semak tidak sampai setahun selepas itu].

Kemaskini 23 Oktober 2011:

Oleh kerana ramai yang bertanya (ada yang telefon saya mohon maklumat lanjut – ada yang beranggapan saya bekerja di zoo) satu perturunkan di bawah ini nombor telfon yang boleh dihubungi untuk maklumat lanjut:

Puan Suraida atau Puan Wan Zaridah di talian 09-859 7777/7700 sambungan 1203

[terima kasih kepada En. Azmi dari Pejabat SUK Terengganu kerana bantu mendapatkan no. tersebut]

Sila LIKE FB akarimomarpage

Ingatkan saya …

... dalam pelbagai pertemuan dengan saudara-saudara sekalian, terutama selepas mana-mana sesi taklimat, kadang-kadang ada yang meminta sesuatu dari saya. Kerap kali dalam kesibukan serta kelemahan saya sendiri, ada ketika janji-janji tersebut terlupa saya tunaikan ... tolong ingatkan saya. PM di FB saya atau emel kepada saya akarimomar.wordpress.com/about

***

akarimomar Youtube Channel

Click here to go to my Youtube Channel:
http://www.youtube.com/akarimomar

Buku-buku Armies of God dan Sang Nila Utama & Lion of Judah MESTI DIBACA

Tulisan Mr. Iain Buchanan yang mendedahkan agenda Evangelis Kristian ...
Untuk tempahan dan pesanan.

Buku2 Iain - poster1

.

Bicara Promoter LGBT

Maulid Pelajar Tahfiz

Tembakan Bedil di Bukit Pak Apil

Klik untuk tonton

Buku-buku Karangan Awang Goneng: Growing Up in Trengganu + A Map of Trengganu

DAPATKAN NASKAH ANDA SEKARANG !!!
Klik imej:

.

PLACE YOUR ORDER NOW !!!
SMS: 019-3199788 (Karim)
email: akarimomar@yahoo.com

Bacaan Hizib

Effective Islamic Parenting

March 2017
M T W T F S S
« Feb    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Taqwim Solat – Prayer Time

Al Masjid – Memakmurkan masjid

Sinopsis Kitab Fiqh Akbar

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 247 other followers

Tauhid