You are currently browsing the tag archive for the ‘ancaman kristianisasi’ tag.

Kenyataan rasmi ROS …

ROS nafi dakwaan luluskan pendaftaran tiga pertubuhan

PUTRAJAYA 10 Okt. (Bernama) – Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) hari ini menafikan sekeras-kerasnya dakwaan bahawa agensi itu telah meluluskan pendaftaran Persatuan Melayu Murtad, Majlis Forum Antarabangsa (IFC) dan Persatuan Melayu Kristian.

ROS- IFC-Persatuan murtad-10Okt2014aKetua Pengarahnya, Mohammad Razin Abdullah berkata penyebaran berita palsu mengenai dakwaan ROS meluluskan pendaftaran ketiga-tiga pertubuhan itu sudah dikesan sejak 2007.

“ROS dengan ini menafikan sekeras-kerasnya bahawa pendaftaran ketiga-tiga pertubuhan terbabit diluluskan oleh ROS.

“Penyebaran berita ini telah lama dikesan, iaitu sejak seawal tahun 2007 lagi dan sering disebarkan dari semasa ke semasa,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Semalam, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Othman Mustapha turut menafikan ketiga-tiga pertubuhan itu telah berdaftar setelah semakan dibuat dengan ROS dan Kementerian Dalam Negeri.

Sehubungan itu, Mohammad Razin meminta masyarakat supaya tidak terpedaya dengan dakwaan itu dan berhenti daripada menyebarkan berita palsu tersebut. – BERNAMA

*****************

flyer bantah-ifcSeperti saya sebut sebelum ini:

Orang-orang Melayu yang murtad kini semakin ramai. Untuk mereka menubuhkan persatuan sedemikian tidak menghairankan. Cuma mungkin mereka tidak boleh daftarkan secara rasmi. Tidak mungkin mereka akan daftarkan untuk masa ini. Tetapi mungkin di suatu masa akan datang – YA.

Mereka tidak boleh daftar buat masa ini kerana proses penapisan yang dibuat oleh ROS untuk meluluskan pendaftaran nama sesuatu pertubuhan/persatuan dan juga nama-nama AJK pro-tem mereka. Tetapi kita tidak boleh jamin di masa akan datang proses dan kawalan seperti ini dapat berterusan kerana pelbagai kawalan yang ada telah dihapuskan seperti ISA dan Ordinan Darurat serta Akta Hasutan yang juga mahu dihapuskan pula.

Untuk baca sepenuhnya kiriman tersebut bertajuk Persatuan Melayu Murtad IFC sila klik di sini.

Satu mesej berantai yang kerap kali saya terima atau orang hantar untuk bertanyakan kesahihah mesej ialah merujuk kepada sebaran bertajuk Persatuan Melayu Murtad (IFC) (mesej disalin di bawah).

Jawapan balas saya selalunya:

Ya, benar. Cuma ianya mesej lama sekitar tahun 2007. Peringatan yang masih relevan dan perlu diperingat-ingatkan selalu. IFC suatu jenama yang mereka guna dahulu. Kini mereka masih melakukan perkara-perkara tersebut tetapi melalui pelbagai jenama lain yang ramai orang kita sendiri sudah tidak nampak agenda jahat asal IFC yang berterusan kerana mereka sudah bersalin kulit.

Saya juga biasanya akhiri dengan mesej bahawa ada beberapa fakta dalam mesej tersebut yang kurang tepat samada ditokok tambah pengirim asal bagi cita rasanya atau mungkin beliau tidak mempunyai fakta lengkap.

flyer bantah-ifcBagi mereka yang ingin merujuk kembali apa itu IFC sila baca: Mengingat Kembali Ancaman IFC.

Sebenarnya AGENDA JAHAT musuh-musuh Islam berterusan. Mereka tidak berhenti untuk berehat walaupun sebentar. Mereka sentiasa merancang. Ramai dari kalangan kita lalai. Ramai juga dari kalangan kita sendiri yang sekarang sudah mula terjerumus terikut dalam perancangan jahat mereka berpadu tenaga untuk bersama musuh.

Malah Menteri Kurup sendiri mengaku IFC kini sudah dijenamakan semula dengan nama baru – JKMPKA – Baca: “It (IFC) was formed…Only the name was changed”

Selain dari itu mereka juga menguna wadah Hak Asasi Manusia sambil membawa aduan mereka ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) melalui tuntutan-tuntutan COMANGO. Baca: COMANGO … Penerusan Agenda Musuh. Malah saya juga bertanya apakah COMANGO – Talibarut Asing? kerana mereka dilihat mempunyai sokongan DANA YANG BESAR … Ancaman Comango dijangka berterusan. (Baca: Anda MESTI TAHU Ancaman COMANGO)

Orang-orang Melayu yang murtad kini semakin ramai. Untuk mereka menubuhkan persatuan sedemikian tidak menghairankan. Cuma mungkin mereka tidak boleh daftarkan secara rasmi. Tidak mungkin mereka akan daftarkan untuk masa ini. Tetapi mungkin di suatu masa akan datang – YA.

Fasa sekarang, pelampau evangelis Kristian bergerak memurtadkan orang kita secara halus penuh tipu daya yang senyap-senyap. (Baca Tipu daya halus strategi kontekstualisasi pelampau evangelis Kristian) Walaupun sudah nampak sekarang ini, dengan sedikit-sedikit, mereka menunjukkan keberanian – itu hanya menguji kepekaan kita, kesatuan kita dan sejauhmana kita bertindak. Dalam mereka melakukan ujian-ujian ini mereka telah berjaya mendapat suara-suara sumbang dari kalangan “aktivis Islam” sendiri yang menyokong pelampau evangelis dalam pada masa yang sama “aktivis Islam” ini pula menempelak saudara mereka seIslam sendiri yang cuba membentengi aqidah umat Islam. Di mana mereka letak ayat – “ashidda’u ‘alal kuffar ruhama’u bainahum” …

“Muhammad (s.a.w.) itu adalah Rasul Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir (yang memusuhi Islam), tetapi berkasih sayang serta belas kasihan sesama mereka sendiri (umat Islam).” Surah Al Fath : 29

bantah IFCBerbalik kepada mesej “Persatuan Melayu Murtad IFC”, sebagai untuk menyedarkan umat kita – baguslah mesej tersebut. Memang sudah ramai Melayu yang masuk Kristian (baca). Tetapi lebih elok maklumat dan fakta yang disebar itu benar-benar sahih.

Izinkan saya rumuskan penyebaran mesej tersebut sebagai berikut:

a. “Persatuan Melayu Murtad IFC” secara khusus tidak dapat kita pastikan kewujudannya. IFC disebut di bawah sebagai International Forum Council – sebetulnya InterFaith Council.

b. Ancaman IFC berterusan dengan pelbagai rupa bukan sahaja terbukti dilakukan oleh musuh-musuh umat tetapi itulah sebenarnya yang Allah S.W.T. sudah ingatkan dalam ayat 120 surah Al-Baqarah.

c. Tuntutan-tuntutan yang dibuat IFC kini satu persatu diterima dan berjaya mereka tuntut.

d. Orang-orang politik kita hanya pentingkan kedudukan mereka dan sentiasa tawar menawar hingga merugikan umat Islam.

e. Musuh berjaya menjinakkan sebahagian kita hingga terlupa perjuangan asal mereka yang dahulu menentang penubuhan IFC tetapi kini cair dalam program dan aktiviti yang melaksanakan agenda jahat IFC sevara halus.

Bagi kita umat Islam yang sayangkan Tanah Air dan mahu memelihara aqidah anak-cucu kita MESTI memikul tanggung jawab untuk menyekat segala punca ancaman dari perompak-perompak yang ingin merompak aqidah umat Islam.

Ya Allah pelihara dan selamatkanlah aqidah anak-cucu kami dari dinodai dan dirompak oleh musuh-musuh Islam dan dari dijinakkan oleh “barua-barua musuh Islam” ini. Amin.

[baca juga: ROS Nafi Lulus IFC, Persatuan Melayu Murtad, Persatuan Melayu Kristian]

[baca juga komen saya yang disiarkan oleh Berita Harian: Viral Pertubuhan Melayu Murtad, mesej lama]

Petikan mesej “Persatuan Melayu Murtad IFC” yang kerap diterima adalah seperti berikut:

Persatuan Melayu Murtad atau IFC International forum council sudah diluluskan register dan tidak keluar kat newz. Sila cari majalah millenium: DUNIA SUDAH AKHIR ZAMAN… ALLAHHUAKBAR
Pertubuhan Melayu Murtad telah diluluskan!!! 😡 persatuan Melayu Kristian telah SAH ditubuhkan di Malaysia!!!😡 Injil telah dicetak & diedar…
IFC buat Roadshow besar-besaran sokong kebebasan beragama…Bersedialah wahai saudara – saudari ku yang amat disayangi…
BERDOALAH SEMOGA UMAT ISLAM SELAMAT tolong sebarkan kepada yang cintakan AGAMA ALLAH (Agama Islam)… gambar Lina Joy ( belakang sekali ) & Para peguamnya.
ISLAM DIHINA DI MALAYSIA
Baca sama-sama…Dunia akhir zaman semakin menakutkan bila berkait dengan soal akidah. Nak jadi apa dah ni??
Patut laa ada yang kata tak nak ada anak. Bukan takut nak beranak, tapi takut ada anak yang terpesong akidah… baik tak de anak langsung!!!
Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria bangkit dalam isu ini dengan membuat kenyataan akhbar bahawa umat Islam wajib isytihar perang terhadap pertubuhan IFC itu dan minta 50 ahli politik Islam yang menurunkan tandatangan sebagai menyokong penubuhan IFC itu bertaubat kepada Allah swt kerana dibimbangi aqidah mereka sudah terbatal.
Datuk Harussani juga minta kepada semua penceramah, semua ustaz-ustaz yang mengajar kuliah-kuliah dan semua khatib-khatib, supaya jangan lupa cakap benda ni dalam kuliah-kuliah dan di atas mimbar-mimbar Jumaat bahwa pertubuhan IFC ini adalah musuh Islam di Malaysia.
Tuan-tuan tau depa IFC minta apa kat PM?…
Depa hantar memorandum kepada PM meminta 15 perkara berhubung dengan Islam supaya dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.
Antaranya:
1) Setiap anak yang baru dilahirkan di Malaysia jangan dikaitkan dengan mana-mana agama sehinggalah anak itu berusia 18 tahun
– Tu dia tuan-tuan. Ini apa cerita ni? Maknanya, anak-anak kita langsung tidak boleh dididikkan dengan cara Islam. Kita tak boleh bubuh nama Islam kat
anak-anak. Sampai umur 18 tahun, baru boleh duduk bincang di mahkamah, tanya kat anak kita, ‘Hang nak ikut ugama apa?’…Kalau dia kata nak jadi hindu, maka jadi hindulah dia. Kita tak boleh nak buat apa sebab dah digazetkan dalam Perlembagaan Negara.
2) Di dalam dokumen pengenalan mykad dan passport dihapuskan kolum identiti agama – maknanya, perkataan ‘Islam’ yang ada kat mykad kita itu,depa minta di’tiada’kan.
3) Mana-mana orang bukan Islam kalau nak kahwin dengan orang Islam, dia tidak perlu masuk Islam.
4) Mana-mana orang Islam yang nak kahwin dengan orang bukan Islam, mestilah dia tukar agama kepada bukan Islam.
5) Sebagaimana kerajaan Malaysia menyalurkan dana kepada masjid-masjid, begitu juga kerajaan Malaysia mesti menyalurkan dana kepada semua rumah ibadat orang bukan Islam.
6) Peraturan sekolah yang mengizinkan anak orang Islam menutup aurat hendaklah dimansuhkan, kerana ia menghina agama bukan Islam.
7) Hapuskan mahkamah syariah kerana ia juga menghina agama-agama lain – mahkamah syariah kalau takdak, habih la kita tuan-tuan. Walaupun la ni bukannya perfect, tapi itulah satu-satunya mahkamah yang defence agama kita. Kalau mahkamah syariah disingkirkan, masalah faraid pusaka, masalah nikah kahwin, cerai talak apa semua tu macamana?…Kalau tak dak mahkamah syariah, maknanya, perkahwinan tidak akan berjalan di atas akad nikah, sebaliknya, perkahwinan akan dibuat secara berdaftar
8) Mana-mana orang bukan Islam yang masuk Islam, semua hartanya dikembalikan kepada waris yang tidak beragama Islam.
9) Mana-mana pasangan yang bukan Islam, apabila masuk Islam, maka hak penjagaan anak tidak boleh diberikan kepada mereka.
10) Sebagaimana program-program di radio dan tv yang menerangkan tentang ajaran Islam dalam bahasa ibunda masing-masing, begitu juga
ajaran-ajaran lain daripada Islam juga perlu diberi ruang.
11) Sepertimana Quran, hendaklah kerajaan Malaysia turut mencetak bible dalam bahasa Melayu untuk diedarkan di seluruh negara.
12) Apa istimewanya Islam sehingga ditabalkan sebagai agama rasmi di Malaysia? …lagi 3 ana tak ingat, anta boleh refer dalam Majalah Millenium Muslim.

Ini dia tuan-tuan, Islam diludah depan mata kita sendiri, so mana sensitiviti kita terhadap agama kita sendiri?…Datuk Harussani tegur PM dan 50 ahli politik Islam yang sokong pertubuhan tersebut supaya dibatalkan pertubuhan itu.
Tau 50 orang Islam tu kata apa?… Depa kata kat Mufti Perak, ‘Ni lah kalau dah terlalu tua jadi mufti, tak open minded langsung!’…
Datuk Harussani balas dalam majalah ‘Millenium Muslim’, katanya, ‘Di atas sikap open-minded rakyat Malaysia yang terlampau lebih, maka inilah hadiahnya!’…
Ini dia kata-kata seorang ulama di Malaysia. Yang lainnya sunyi sepi termasuklah akhbar-akhbar, macam ada benda dalam mulut sampai  boleh nak buka!
—————————–
**SAPA YANG BACA ARTIKAL NIE ‘DIWAJIBKAN’ POST KEPADA SAUDARA MUSLIM LAINNYA… KERANA INI SEBAHAGIAN DARI JIHAD… SUPAYA SAUDARA MUSLIM
copy paste jer…
Allahhuakbar…nauzubillah

Penulis buku yang mendedahkan gerakan pelampau evangelis Kristinisasi, Iain Buchanan, sekali lagi menulis pasal cara halus mereka memurtadkan umat Islam. Iain Buchanan-Armiew of GodTulisan terbaru tersebut dikirim di laman blog isterinya, Kak Maznoor a.k.a. Anak Si Hamid bertajuk The Trojan Horse and Footballers from Brazil. Seperti biasa Iain Buchanan tidak menulis berdasarkan “hear say” sahaja. Beliau sertakan fakta dan rujukan yang kukuh hasil kajian yang menyeluruh sepertimana beliau dedahkan dalam bukunya “The Armies of God”. Buku ini amat saya syorkan untuk kita semua baca dengan penuh teliti. Bacalah pendedahan terbaru itu di bawah ini (diambil sepenuhnya dari blog ASH):

“FOOTBALL  EVANGELISTS?  NONSENSE!”

Iain  Buchanan 

Youngsters the world over love football, and kids in Malaysia are no different – especially when there’s a chance to rub shoulders with a few legends of the game.  And if these happen to be Brazilian. so much the better.

And so the story in Thursday’s NST was hardly surprising.  Here was a team of football stars from Brazil and Angola, visiting Malaysia, coaching kids from poor backgrounds, planting dreams.  The stars themselves were heroic, approachable and helpful.  “We had a great time coaching them,” said one; “Football has helped change our lives,” said another, “and we want these kids to know how this sport could help change theirs too.”  And the kids were over the moon and wanted more.  (http://www.nst.com.my/node/36987?d=1)

The visit was a nice exercise in international diplomacy – and in bridging all manner of divides that separate people.  The children were from orphanages and low-income families: the tour, said one player, “was an initiative to reach out to the community” and a way of teaching “how to become a better team player, how to gain self-control, and other skills that can be applied to our daily lives.”  Surely there was no hidden agenda.  And maybe, after all, footballers could do as much to spread goodwill as politicians, pop stars, or experts in development economics.

It certainly seemed churlish to be cynical.  Besides, on the matter of visiting footballers, cynics had already been roundly lambasted by various pillars of the community.  Take, for example, the indignation shown by both Baru Bian, head of PKR Sarawak, and PAS Member of Parliament Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa, when speakers at a conference at UiTM claimed that visiting football coaches could well be undercover Christian priests.  Baru Bian, a lawyer and son of an SIB pastor, dismissed the accusations as a sign of “weak government”:

“Baru said he was aware of Brazilian football coaches, who are Christians, who had held football clinics as he was also involved in a similar clinic in his constituency.  ‘I don’t think they are missionaries.  What is wrong with Christians who want to contribute to young people of this country?’ he asked.  ‘You cannot just accuse people of proselyting (sic) to Muslims.” (http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/pas-mp-slams-uitm-event-attacking-christianity-challenges-undercover-priest)

(http://www.theborneopost.com/2014/05/08/no-undercover-priests-evangelising-muslims/)

You certainly can’t.  At the very least (as any lawyer will tell you) you need evidence of intent – if not culpability.  And, judging from the NST story. there was no hidden agenda, no hidden intent, behind the latest Brazil Tour of Hope by Joga Limpo Brazil. Or was there?

*           *            *            *            *            *

Joga Limpo Brazil was brought to Malaysia by a body calling itself Wawasan GMR, in partnership with another body called CBME.  The initials “CBME” seem straightforward – they stand for “Children, Babies, and Maternity Expo“, and presumably indicate commercial sponsorship.  But “Wawasan GMR” is a rather different matter.

It is murky, to say the least.  Officially, it is “a business/investment consultancy focusing on community-based economic projects in the Greater Mekong Sub-Region as well as the greater Southeast Asian region.”  Its CEO is “B.K. Raj“,  its General Manager is Peter Shankar, and it also employs (among others) Mark T.R. Pillai, Michael Soh, Alex Lim,  and one Geoff Elwell.  It engages in agricultural development and infrastructural work, and is connected to a travel business called  Pearls of Mekong.  It seems a strange organization to be managing football coaching.

Strange, that is, until one digs a little deeper.

It then transpires that CEO B.K. Raj’s advisor is a roving Pentecostal evangelist called Dennis Ignatius – who also happens to be retired ambassador to the US and a staunch Anwar supporter.  Dennis Ignatius lives in Canada, is a fellow of the Ezra Institute for Contemporary Christianity   (http://www.ezrainstitute.ca/about ), and founded a mission called “Arise Ambassadors“.  He will be known in Malaysia as a columnist for the Star newspaper, for his ” Open Letter to Barack Obama” – and for his attack on the Malaysian Foreign Ministry.

(http://www.themalaysianinsider.com/sideviews/article/an-open-letter-to-barack-obama-dennis-ignatius)

Peter Shankar will be more familiar to football fans: he managed the 2008 Brazil Tour of Hope, and was also involved in the Brazilians’ 2012 visit.  Both tours were for worthy causes:  “We hope to raise about RM345,000 from the Malaysian tour,”  said Peter in 2008, “to rebuild schools in Myanmar in aid of the victims of Cyclone Nargis.”  And the 2012 tour made a special visit to Bandar Aceh, which was wiped out in the 2004 tsunami.

(http://www.thestar.com.my/Story/?file=%2F2008%2F11%2F12%2Ffootballeveryday%2F2519916&sec=footballeveryday)

But there is a bit more to Peter Shankar than organizing charity football.

Peter is Secretary-General of the Malaysian Centre for Global Mission (http://mcgm.net.my/ ), a Missions Associate of the WEA Mission Commission ( and a member of  ETHNE, the Commission’s official network for Unreached Peoples, ( http://www.ethne.net/ ).  He is also an instructor with Emaus Road International  (http://www.eri.org/ ),  a close associate of STAMP   (the Strategic Missions Program of MCGM), and Director of Program and Member Care for STAMP’s Malaysian Cross Cultural Missions School.

In all these capacities, Peter has extremely close links with a certain Beram Kumar.  Beram Kumar is the Executive Director of STAMP Partnerships Inc.  He is also a founder of the Malaysian Cross Cultural Missions School, a member of ETHNE, a member of the Sangati Network for Nepali Migrant Workers, a Mission Associate of  WEA Mission Commission, and a director of  SEALINK  (which “connects the body of Christ’s people, churches, organizations, and resources together to serve and reach the Southeast Asian Unreached Peoples Groups more effectively” ).  Beram Kumar was also organiser of the Myanmar Christian Coalition for Cyclone Relief.

It was in this last capacity that Beram Kumar had a special interest in Peter’s 2008 Brazil Tour of Hope: he was one of the main beneficiaries of its proceeds.  As co-ordinator for mission agencies that were denied visas into Myanmar (such as Baptist Global Response), Beram Kumar was concerned with rebuilding in the broadest of senses:

“Our hope is that the Myanmar Church will be much stronger by the time this relief effort ends …… …..This is a tremendous opportunity to see the Kingdom of God expand in this nation.”

(http://www.bpnews.net/28113/training-manual-to-bolster-myanmar-relief)

And Beram Kumar has a particular qualification for entering “difficult” mission fields.  He is the Southeast Asian representative of Tentmakers International Exchange (TIE), a mission agency dedicated to the creation of  secular aliases  for evangelical workers (so that they can gain access to “countries that are otherwise closed to traditional missions and evangelism”), and to the expansion of networks within which  such workers can spread their influence.  “We look for people who have vocational skills because that is one of our best strategies to gain access to unreached peoples around the world”  says Danny Martin, founder of TIE and member of the Malaysian Cross Cultural Mission School.

(http://www.ijfm.org/PDFs_IJFM/14_3_PDFs/11_Hupp_Martin.pdf)

(http://www.christianitytoday.com/ct/1995/november13/5td080.html)

Beram Kumar puts it this way: “Jesus first did ‘good works’ and as a result of that was asked questions about ‘eternal life’ and ‘the kingdom of God’ ……. if we want to have a strategic entry to ALL peoples, even those who are resistant,we must adopt a similar pattern.”

(http://svm2.net/abandonedtimes/community-economic-transformation/)

And so, as an evangelical “tentmaker”, Beram Kumar is interested in whatever gives him a helpful disguise – be it a disaster or football tour, or a combination of both.  He is also interested in networking with others in the same business – in order to “synergize” and expand the evangelical movement.

In both respects, Brazil is a huge asset.  It has a strong tradition of Christian football, and it has one of the most aggressive evangelical movements in the world.  It is a potent synergy:  indeed, Pele’s “beautiful game” according to mission expert Joao Mordomo, is “beautiful” precisely because “it opens doors for Brazilians time and time again, all over the world.”  Brazilians, that is, like players in Joga Limpo Brazil -all of whom are Christian evangelists.

(http://www.juventudemetodista.org.br/home/wp-content/uploads/2013/03/Folder-Joga-Limpo-Brasil.pdf )     (You need to click “translate” when you get to this link.)

And so, naturally, Beram Kumar is a frequent visitor to Brazil.  In 2010, he spoke at a conference jointly organized by Brazil’s Antioch Mission and the Associacao Missao Esperanca (Hope Missionary Association), or AME – two missions which are closely linked to the Indonesian Christian Community in Sao Paulo, and are also under the WEA Mission Commission.  Among the the conference’s workshops two were of special interest – one on the Unreached Peoples of Southeast Asia, and one Sport in Missions.

(http://vilamissoes.wordpress.com/2010/11/11/conferencia-missionaria-antioquia-ame/) (please use the translation facility)

(http://www.nucleodecomunhaopastoral.com.br/institucional/projetos/21-ame-brazil-copa-2014) (please use the translation facility)

Was it coincidental that, two years later, the 2012 Brazil Tour of Hope, which visited Malaysia and Indonesia, was jointly organised by Wawasan GMR …… and  AME?

But Brazil’s evangelical ties with Malaysia don’t end there.  Juventude Nazarena Internacional is a missionary sending agency which places Brazilian evangelists all over the world.  Fabio Freitas is one of these.  Fabio Freitas is a Domestic League footballer and a member of the Joga Limpo Brazil team – and he is attached to Sungai Way Methodist Church as part of their sports outreach.

(http://www.ssmc.com.my/index.cfm?&menuid=387&parentid=8)

Perhaps it is also coincidental that at least two of SSMC’s pastors – Dr Ng Swee Ming and Ng Kok Moi – also appear to be directors of  Wawasan GMR.

*            *            *            *            *           

So we can account, it seems for most of Wawasan GMR’s operatives.  There remains the mystery of its CEO, “B.K. Raj”.  Could “B.K. Raj” be Beram Kumar?  It certainly seems like it:

(https://www.facebook.com/WawasanGMR/posts/664771650216116)

(http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1018&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_08.htm)

(Quote from the above link: ” Ketua Pegawai Eksekutif GMR, Beram K. Raj berkata, selain Malaysia, program sama turut diadakan di Myanmar, Vietnam dan Thailand.”)

Are B.K. Raj and Beram K. Raj and Beram Kumar one and the same person???

There are very good grounds for suspicion that they might be.  After all, Wawasan GMR and Beram’s Malaysian Centre for Global Mission both share the same post box  – 8036 Kelana Jaya: (http://www.hotfrog.com.my/Companies/Wawasan-Gmr_227947 http://endb-consolidated.aihit.com/011758E8/overview.htm)

All this would be fine, if it wasn’t for the coyness.  And this is the problem.  Nowhere do the organizers of Brazil Tour of Hope lay out their Christian credentials; and nowhere, in Wawasan GMR’s public record, does it even suggest it has Christian connections.

It is a strange sort of coyness.  After all, Christians have every right to go on football tours, every right to coach youngsters in the game, every right to set an example of brotherly love.  So why the secrecy?  And why the studious deception?  What do these people have to hide?

*           *           *            *           *            *           *

It is not the first time that Malaysia has hosted “undercover priests” dressed as Brazilian football players.  In 2004, the World Mission Board of the Brazilian Baptist Convention set up a mission in Petaling Jaya, blessed by the missionary wife of Brazil’s greatest football star, Pele, “to bring some of the magic of Brazilian football”  to local boys of every race.  The arrangement was renewed in 2008, when Pastor Henry Pillai travelled to Brazil to confirm the arrangement for a number of trained Baptist pastors to set up in Malaysia as football coaches, social workers and teachers. (www.jmm.org.br/index.php?option=com_content&task=view&id=1974&Item=330)

There were three football coaches – Lamartine Fernandes da Silva (who is officially registered with the Brazilian Baptist Convention as a “tentmaker” ), Roberto Braganca Romao, and Valdecir de Freitas – together with de Freitas’ wife Elaine, who was a “social worker”.

Did these good people evangelize Muslims?  Well, a number of young Malay players certainly went to Brazil as part of the programme. (www.thestar.com.my/Story/?file=%2F2008%2F11%2F4%central2F2408845%sec=central)

And Pastor Roberto clearly felt satisfied he was doing his job:

“It is a joy to teach here, because we have a few girls taking football lessons.  I work in a Muslim context, where the woman is often not treated with dignity by men and society.  But through football, we are showing these girls the joy and love of Jesus through our actions in training.”

And this is the official position of the Brazilian Baptist Convention:

“………. the Sports Mission Program has been an important strategy for entering countries officially closed to the preaching of the Gospel.  In these places, Brazilian football, a strong catalyst for opportunities, serves as a perfect instrument in the hands of God to evangelize people who admire the techniques of the Brazilians.  Thus, countries like Malaysia, Senegal, India, China, Thailand, and Guinea are opening their doors to teachers and football coaches from Brazil – evangelicals committed to the Kingdom of God, and intent on transforming the spiritual situation of local people.” (http://www.jmm.org.br/ )  (Click for translation)

 *            *             *            *            *           *

The Brazil Tour of Hope tale is just a fragment of a far larger story.  The global Christian evangelical movement is a Hydra with many, many heads – and a relentless appetite for spiritual conquest.  Malaysia, a small country, is in many ways precariously situated.  Certainly the powers-that-be are in an unenviable position trying to deal, moderately, with the pressures placed upon the country from within and without – and in the circumstances, they seem remarkably, strenuously, liberal and forbearing.

*********************************************************

Untuk baca buku terbaru Iain Buchanan

Iain-Sang Nila Utama-promo

http://issuu.com/juste-books/docs/sang_nila_utama_and_the_lion_of_jud

Bacaan berkaitan isu-isu Kristianisasi:

Susulan kiriman sebelum ini, Melayu Kristian?, ada juga yang bertanya kembali dengan beberapa persoalan. Antaranya ada yang berkata kalau dah murtad masuk Kristian, hilang taraf kemelayuannya, mengikut Perlembagaan Persekutuan. Ya, benar.

Ada pula yang sangsi dengan pendedahan saya. Seperti biasa, saya selalu sebut, yang skeptik itu akan terus diperbodohkan. Atau mereka ini sendiri adalah dari golongan mereka yang akan saya bicara dalam kiriman ini, iaitu “Gerakan Dalaman” atau “Insider Movement”.

CT-insidermovement.2Gerakan Dalaman/Insider Movement ini ialah bagi mereka yang telah murtad, mereka akan merahsiakannya dan kekal tinggal dalam keluarga Islamnya tanpa dikesan kerana berpura-pura seperti masih lagi beragama Islam.

Mereka ini tidak perlu menzahirkan anutan baru mereka dengan menghadiri upacara di gereja. Sebab itulah golongan ini turut digelar sebagai penganut Kristian tanpa gereja atau “Churchless Christianity”.

Sebagai contohnya, golongan murtad ”insider movement” ini akan berpura-pura patuh kepada nasihat ibu bapa mereka seperti bila disuruh memakai tudung mereka akan akur, bila disuruh ke masjid mereka patuh dan turut bersama bila solat berjemaah. Ini menyebabkan ibu-bapa mereka langsung tidak akan mengesyaki bahawa anak mereka telah murtad.

[baca kelicikan mereka: Sembah Kepada JESUS Dalam MASJID?]

Cerita sebegini mengingatkan kita kepada suatu kisah seorang mahasiswi institut pengajian tinggi awam (IPTA) di Lembah Klang meninggal dunia akibat kemalangan dan apabila diangkat jenazahnya ternampak rantai salib yang terselindung di bawah tudung yang dipakainya. Amat menyedihkan bila ibu-bapa si-mati tidak pernah mengetahui atau mengesyaki bahawa anak mereka telah pun dimurtadkan.

Dalam keadaan jika terdapat satu keluarga yang mana seluruh anggota keluarganya telah murtad dan menganut Kristian dan tinggal di kawasan masyarakat orang Islam, mereka dikehendaki mengekalkan identiti luaran mereka seolah-olah mereka masih Islam. Mereka ini digalakkan oleh puak evangelis untuk menyambut hari Raya sepertimana ketika mereka masih beragama Islam, termasuklah disarankan agar menghiasi rumah mereka dengan langsir baru, membeli pakaian baru untuk anak-anak mereka, menyediakan juadah untuk Hari Raya dan sebagainya. Sehinggakan ketika umat Islam menyambut Aidil Adha, golongan murtad ”insider movement” ini disarankan supaya menyertai sembelihan korban agar umat Islam tidak mengesyaki bahawa mereka sebenarnya bukan lagi beragama Islam. Saranan sebegini semuanya terdapat dalam majalah Christianty Today – gambar yang saya lampirkan di atas.

Suasana di rumah mereka pula tidak mempunyai apa-apa elemen berkenaan dengan agama baru mereka, malah mereka tidak langsung akan meletakkan tanda salib mahupun apa-apa bahan bacaan berkaitan Kristian di rumah mereka kerana bimbang ditemui oleh saudara mara atau sahabat handai yang datang berkunjung. Perkara ini turut disahkan dalam kajian oleh seorang paderi untuk mengenalpasti identiti dan kehidupan sosial orang-orang Melayu di Malaysia yang telah murtad mengikuti ajaran Kristian (rujuk: Melayu Kristian?)

MBB-spectrum-blogPuak evangelis mengkategorikan orang-orang Islam yang murtad kerana menganuti agama Kristian, sebagai “penganut yang berlatar belakang Islam” (Muslim Background Believers – MBB). Bagi orang Islam yang murtad dan menganut agama Kristian tetapi berpura-pura seolah-olah masih beragama Islam dan tidak langsung mengzahirkan cara hidup dan amalan agama Kristian, mereka ini dikategorikan pula sebagai C5. Golongan C5 ini meneruskan kehidupan sama seperti orang Islam lain. Malah mereka dari kumpulan ini dibiarkan terus mengucap dua kalimah syahadah. (baca: Memahami Tindak Tanduk C5 MBB)

Dengan kaedah sebegini masyarakat Islam umumnya tidak lagi mudah untuk mengenal pasti saudara mara mereka atau jiran tertangga mereka yang telah murtad kerana memeluk agama Kristian. Ibu bapa tidak lagi sedar jika anak mereka telah murtad.

Sepertimana saya telah sebut dalam kiriman “Melayu Kristian?“, jika berlaku kematian dari kalangan mereka yang telah murtad, kini pihak gereja tidak akan lagi berebut menuntut mayat si mati tetapi membiarkan sahaja keluarga si mati menguruskan jenazah mengikut amalan agama Islam. Pihak gereja pula akan melakukan upacara untuk si mati secara berasingan di gereja mereka tanpa pengetahuan keluarga si mati. Ini bertujuan agar masyakarat Islam tidak lagi digemparkan dengan isu pemurtadan.

[… jangan lupa baca: Ramai Kristian Melayu Rahsiakan Identiti Mereka]

Maka, lama-kelamaan sensitiviti umat Islam terhadap isu pemurtadan akan hilang secara beransur-ansur di kalangan masyarakat Islam. Akibatnya, umat Islam lebih senang diperdayakan oleh puak evangelis yang sentiasa mencari jalan untuk memurtadkan umat Islam.

***************

Bacaan berkaitan isu-isu Kristianisasi:

Apakah ada orang Melayu yang sudah murtad masuk agama Kristian?

Ada!

Siapakah di antara mereka?

Nama-nama orang Melayu yang masuk Kristian telah banyak kali disiarkan oleh pelbagai pihak. Antaranya ialah apabila kes Azlina Jailani dan Nor Aishah Bukhori heboh dibincang satu masa dahulu. Kemudian ramai juga yang telah baca kes tahanan ISA seperti Jamaluddin Othman dan Hilmy Mohd Nor yang secara terangan dan berani memurtadkan orang-orang Melayu. Dan ada beberapa lagi nama lain.

Itu secara terangan dan telah heboh disebut dan gambar-gambar mereka pun disiarkan.

Sekarang ini terdapat orang-orang Melayu yang telah murtad menganut agama sesat Kristian tetapi merahsiakan anutan baru mereka. Mereka sanggup berpura-pura seolah masih beragama Islam. Bilangan orang Melayu Kristian sebegini semakin ramai.

[baca: Ramai Kristian Melayu Rahsiakan Identiti Mereka]

Kajian Kritian Melayu-blogSebuah kajian dilakukan di sebuah universiti Kristian di Amerika Syarikat cuba mengenal pasti identiti sosio-keagamaan dan kehidupan orang Melayu Kristian.

Dalam kajian yang menemubual sendiri beberapa orang Melayu yang murtad ini, mereka dapati bahawa:

1. samada di luar mahu pun di dalam rumah Melayu Kristian ini tidak ada sebarang tanda salib diletakkan.

2. mereka mengaku bahawa mereka tidak melakukan sebarang upacara keagamaan Kristian di depan orang

3. malah mereka masih sesekali menzahirkan ibadat Islam seperti solat di masjid dan berpuasa di bulan Ramadan, seolah-olah mereka masih beragama Islam

4. di dalam rumah mereka, mereka juga tidak meletakkan apa-apa buku atau bahan bacaan Kristian di rak buku atau meja di ruang tamu rumah mereka

Itu adalah di antara beberapa rumusan yang kajian tersebut dapati sebagai “ciri-ciri” orang Melayu Kristian. (baca juga: Memahami Tindak Tanduk C5 MBB)

[baca juga: Ramai Kristian Melayu Rahsiakan Identiti Mereka]

Kesemua “ciri-ciri” di atas adalah bertujuan untuk merahsiakan pemurtadan mereka daripada diketahui oleh kaum keluarga atau sahabat handai. Menurut pengakuan seorang bekas “Kristian Melayu” yang telah pun bertaubat sekitar 3 tahun lalu, bilangan Melayu Kristian yang sebegini membimbangkan. Beliau yang murtad selama hampir 10 tahun lamanya memberi angka lebih puluhan ribu Melayu Kristian yang beliau jangka jumlahnya.

Saudara mara dan ahli keluarga yang rapat tidak dapat mengesan perubahan ini. Malah, menurut kajian di atas lagi, jika berlaku kematian, pihak gereja akan membiarkan sahaja mayat orang Melayu Kristian tersebut diuruskan secara Islam oleh kaum keluarga mereka sendiri. Pihak gereja tidak akan cuba menuntut mayat si mati untuk urusan pengkebumian secara agama Kristian. Sebaliknya, pihak gereja akan melakukan upacara berasingan secara rahsia di gereja mereka khusus untuk si mati.

Mereka tidak lagi menuntut berebut mayat bagi mengelak terbongkarnya seorang lagi orang Melayu telah murtad menganuti agama Kristian. Sebab itu tidak lagi kedengaran kes berebut mayat dengan puak gereja. Tidak seperti suatu masa dahulu, sekitar 10 tahun lalu, seorang pelajar perempuan IPT yang kematian akibat kemalangan dan dijumpai rantai salib terselindung di bawah tudungnya di mana apabila keluarga sedang sibuk mengurus mayatnya, datang segerombolan pihak gereja untuk menuntut mayat tersebut.

Moga pendedahan ringkas ini menjadi peringatan kepada kita semua. Moga dapat panjangkan kepada saudara mara dan sahabat handai kita agar berwaspada dengan tipu helah jahat puak-puak evangelis Kristian (baca: Kontekstualisasi… ancaman baru gejala murtad) yang tidak henti menyesatkan kita, benarlah firman Allah Taala.

Artikel susulan: Insider Movement – Cara Melayu Kristian Merahsiakan Murtad

***************

Bacaan berkaitan isu-isu Kristianisasi:

Semalam satu lagi laporan Polis telah dibuat oleh warga Seremban di Balai Polis Sikamat kerana didatangi seorang perempuan Cina yang tidak dikenali serta mengajak beliau untuk dimurtadkan masuk agama Kristian. Pengadu, seorang lelaki Melayu cuba menghalang suspek tetapi suspek dilihat masih berkeliaran di kawasan perumahannya.

Dua hari lepas saya telah laporkan satu lagi insiden yang juga berlaku di Seremban (Lagi Laporan Cubaan Pemurtadan Oleh Pelampau Kristian), di mana pelampau Kristian ini masuk ke rumah pengadu untuk menyebar kesesatan Kristian.

Susulan dari beberapa insiden yang semakin berani dilakukan oleh pelampau evangelis Kristian untuk memesongkan aqidah umat Islam, beberapa NGO Islam bertindak untuk menyerah satu memorandum ke Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan di Seremban. Kumpulan sekitar 40-50 orang juga berhimpun membuat sidang media bantahan di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Seremban dan membuat laporan polis.

Di antara NGO yang hadir adalah Al Ehsan Negeri Sembilan, Prima Malaysia, Perkasa Negeri Sembilan dan beberapa AJK Surau di sekitar Seremban.

Umat Islam semakin hilang sabar dengan tindak-tanduk pelampau Kristian yang tidak mengindahkan undang-undang Negara yang sengaja berniat jahat menyebarkan kesesatan ajaran Kristian yang laknat itu di kalangan umat Islam.

Mohon pihak-pihak yang berwajib lebih bersikap proaktif, berani dan tegas dalam menangani gejala ini.

Berikut adalah liputan bergambar yang dikirim oleh sahabat NGO yang berada di sekitar majlis tadi.

MajlisAyahandaNS-Memo-JHEAINS3 MajlisAyahandaNS-MemoJHEAINS4 MajlisAyahandaNS-IPDseremban5 MajlisAyahandaNS-IPDseremban4 MajlisAyahandaNS-IPDseremban3 MajlisAyahandaNS-IPDseremban2 MajlisAyahandaNS-IPDseremban1  MajlisAyahandaNS-Memo-JHEAINS1MajlisAyahandaNS-Memo-JHEAINS2

***************

Silalah baca kumpulan tulisan dari blog ini berkaitan isu-isu Kristianisasi:

Sehari ini ramai yang kongsikan di Facebook kisah yang berlaku di Kg Langkabong, Sabah. Keseluruhan orang Islam dikatakan telah dimurtadkan oleh pelampau evangelis Kristian.

Masjid Kg Langkabong1

Masjid Kg. Langkabong, Sabah, yang telah ditinggalkan hampir 20 tahun kerana dikatakan keseluruhan penduduk kampong ini telah dimurtadkan

Peristiwa ini, moganya, dapat menutup mulut paderi-paderi yang pendusta yang sentiasa bercakap bohong bahawa mereka tidak melakukan pemurtadan ke atas orang Islam. Diharap orang-orang Islam yang menjadi rakan karib pendusta-pendusta ini sedarlah akan kerja-kerja JAHAT pelampau evangelis ini. (Namun, saya juga yakin pendusta tetap pendusta dan rakan-rakan karib mereka tetap terlena dibuai mimpi bersama para pendusta ini)

Belum pun 24 jam tersebarnya kisah ini, pada salah satu posting di FB, sudah ada lebih 6,000 “likes”, lebih 550 komen dan 3,600 perkongsian. (Mungkin di lain-lain perkongsian juga menerima banyak “likes” dan komen) Alhamdulillah, ini menunjukkan ramai yang prihatin di kalangan kita.

Moga kisah sebegini memberi pengajaran kepada kita semua, agar kita sedar akan tanggung jawab kita bersama dan bukan masanya untuk kita menunding jari. Kita juga patut mengucapkan syabas di atas usaha gigih saudara-saudara kita yang bergiat melalui Jemaah tabligh kerana telah membuat penemuan ini serta mendedahkan kisah sebegini.

Agenda JAHAT Kristian sememangnya sudah lama dizahirkan bermula dengan pengganas tentera Kristian yang mula bertapak di Tanah Melayu dengan kejatuhan kota Islam Melaka. (Buktikan kepada saya penaklukan ini BUKAN agenda Kristian!) Semenjak dari itu, mereka tidak henti-henti menyusun strategi. Benarlah firman Allah SWT dalam ayat 120 surah Al-Baqarah.

Maka menjadi kewajiban kita semua untuk memberi kesedaran kepada seluruh umat Islam supaya waspada dengan taktik licik penuh TIPU HELAH paderi-paderi yang senyum manis. Kewajiban kita semua untuk menyekat segala punca kerosakan akidah yang sedang dilakukan mereka ke atas kita semua. Inilah kaedah yang disebut “sadduz zara’i, sebagai menyekat segala punca kerosakan ini.

p.s. saya difahamkan bahawa pendedahan awal adalah dari FB ini … https://www.facebook.com/AnakPendangSekeluarga (betulkan jika saya silap)

***************

Silalah baca kumpulan tulisan dari blog ini berkaitan isu-isu Kristianisasi:

 

flyer bantah-ifcBanyak ayat Al-Quran yang mengingatkan kita bahawa musuh-musuh kita tidak akan diam selesa. Mereka sentiasa dan berterusan melakukan pelbagai rencana JAHAT untuk merosakkan kita.

Saya pernah mengingatkan kembali RENCANA JAHAT musuh melalui rancangan untuk menubuhkan Interfaith Commission (IFC) – baca di sini. suatu suruhanjaya membicara isu-isu pelbagai agama, jika terlaksana, akhirnya akan menghakimi Islam dan umatnya mengatasi Mahkamah Syariah dan seumpamanya. Baca di sini untuk memahami implikasi RENCANA JAHAT penubuhan IFC.

Walaupun umat Islam bersatu bangkit untuk menentang penubuhannya pada sekitar tahun 2005 dan seterusnya, namun, seperti yang telah diperingatkan Allah, musuh Islam tidak berehat. Musuh Islam sentiasa mencari jalan untuk merosakkan kita.

Kurup-IFC-JKMPKAApabila kita lalai, kita mudah terikut dengan RENCANA JAHAT mereka. Maka, pada sekitar tahun 2010, mereka Berjaya menubuhkan Jawatankuasa Mempromosi Persefahaman dan Keharmonian Di Antara Penganut Agama (JKMPKA).

Menteri Joseph Kurup sendiri menyebut bahawa ”It (IFC) was formed…Only the name was changed” … Kurup pointed to the formation of Cabinet’s interfaith committee in 2010, which he said has “the same terms of reference.”

SAH. Diperakui sendiri oleh Kurup bahawa IFC ditubuhkan dengan nama baru. Kurup juga mengesahkan bahawa terma-terma penubuhan IFC kekal sama dengan JKMPKA. Sebab itu Presiden MUAFAKAT, Ustaz Ismail Mina Ahmad bertindak menulis surat bantahan rasmi kepada JKMPKA sebelum ini.

Malah, apabila ura-ura untuk menlantik Tun Ahmad Fairuz sebagai Pengerusi baru JKMPKA baru-baru ini, puak-puak KAFIR mengistihar perang ke atas cadangan tersebut dan menolak perlantikan Tun. Bantahan itu diketuai oleh ketua MCCBCHST (ringkasan kepada nama majlis dengan senarai nama pelbagai agama, mudah disebut MAJLIS KAFIR sahaja), yang turut menganggotai JKMPKA.

Betapa JAHATnya puak-puak MAJLIS KAFIR ini amat jelas apabila secara terang-terangan menolak perlantikan kerajaan. Hinggakan kerajaan terpaksa akur dan mencari calon yang boleh diterima oleh mereka. Mungkin yang lebih liberal. Mungkin yang boleh mengikut telunjuk mereka.

Tidaklah mahu saya kata musuh-musuh Islam ini licik. Tetapi mungkin kita, umat akhir zaman ini, terlalu lalai diulik keselesaan. Kita mungkin tidak nampak RENCANA JAHAT musuh yang mengguna pelbagai baju, persatuan, slogan dll. Itulah yang saya pernah sebutkan bahawa kerja-kerja JAHAT COMANGO pun adalah penerusan agenda JAHAT musuh Islam – baca COMANGO … Penerusan Agenda Musuh.

Musuh tidak leka dan berehat. Kita yang leka dengan keselesaan. Kita mudah terima tipu helah musuh. Kenapakah begitu sukar untuk kita mengenali musuh walaupun sudah terang lagi bersuluh?

Baca juga rujukan tambahan:

 

 

Musuh tidak kenal penat. Dalam kita menghadapi pelbagai serangan musuh, kita perlu mengkaji gerak kerja musuh ini. Kita perlu ingat dan sentiasa ingat bahawa usaha yang dilakukan melalui IFC itu tidak pernah padam (baca: Mengingat Kembali Ancaman IFC). Kali ini kita mahu lihat 14 tuntutan yang dibawa oleh IFC dan bagaimana ianya menjadi ancaman.

Tuntutan Orang-orang Bukan Islam Yang Dibuat Melalui IFC

  1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.
  2. Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk agama Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.
  3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.
  4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.
  5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang.
  6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak.
  7. Orang-orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.
  8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.
  9. Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.
  10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.
  11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.
  12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.
  13. Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.
  14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.
flyer bantah-ifc

Risalah kecil yang diedarkan ke seluruh Negara semasa kempen bantah penubuhan IFC

Implikasi dan Bahaya Penubuhan IFC

Berdasarkan draf undang-undang penubuhan IFC, suruhanjaya ini jika ditubuhkan ianya amat berbahaya kepada Islam dari sudut-sudut berikut:

a. Membuka ruang seluas-luasnya untuk orang bukan Islam mencampuri hal ehwal agama Islam

IFC jelas sebuah suruhanjaya anti Islam. Ini adalah campurtangan orang bukan Islam dalam hal ehwal agama Islam secara terang (tanpa berselindung). Hak perlembagaan bagi mengamalkan agama sendiri (Artikel 11(1) Perlembagaan Persekutuan – Freedom of Religion (Kebebasan beragama)) tidak berlanjutan kepada mempersoalkan agama lain dan tidak sampai menuntut ajaran agama orang lain dipinda semata-mata untuk disesuaikan dengan kepentingan sendiri. Orang-orang bukan Islam berhak untuk menuntut hak mereka mengamalkan agama sendiri tetapi tidak sampai mempersoalkan dan campurtangan dalam urusan agama Islam. Campurtangan ini amat bahaya. Perkara yang berkaitan dengan agama Islam hendaklah diselesaikan oleh mereka yang berkelayakan di dalam Islam sendiri.

b. Menjadikan undang-undang Allah mesti tunduk kepada norma-norma antarabangsa yang dicipta oleh manusia yang menjejaskan aqidah

Norma-norma antarabangsa tersebut ialah:

  • Deklarasi Hak Asasi Sejagat 1948,
  • Konvensyen untuk menghapuskan semua jenis diskriminasi terhadap wanita (disahkan oleh Malaysia pada 5 Julai 1995),
  • Konvensyen mengenai hak kanak-kanak,
  • Deklarasi untuk menghapuskan semua bentuk ketidaktoleransi dan diskriminasi berasaskan agama,
  • Deklarasi mengenai hak-hak orang untuk mempunyai kewarga negaraan, suku kaum, agama dan bahasa minoriti,
  • Deklarasi Vienna dan pelan tindakan.

Kesemua norma antarabangsa tersebut belum disahkan oleh Malaysia kecuali yang dinyatakan sebaliknya. IFC menuntut supaya agama mestilah mengikut ketentuan norma antarabangsa di atas. Norma antarabangsa tersebut tidak membezakan antara orang Islam dan bukan Islam. Di bawah norma-norma tersebut, untuk orang Islam, peraturan untuk kehidupan mereka bukan lagi Islam tetapi norma-norma antarabangsa tersebut yang dicipta oleh manusia. Apa sahaja ajaran Islam yang bertentangan dengan norma antarabangsa akan dihapuskan. Ini bermaksud, Allah mesti tunduk kepada norma antarabangsa. Ini menjejaskan aqidah seorang Muslim

 

c. Orang Islam bebas melakukan apa sahaja

Manusia adalah bebas. Begitu juga orang Islam adalah bebas. Mereka bebas melakukan apa sahaja termasuk mengamalkan ajaran agama lain tetapi masih boleh mengaku sebagai seorang Muslim atas nama kebebasan beragama. Kebebasan agama ini dijamin oleh norma antarabangsa di atas.

d. Orang Islam bebas untuk murtad

Deklarasi sejagat mengenai hak asasi manusia menyatakan ‘setiap orang mempunyai hak untuk bebas berfikir, suara hati dan agama. Ini termasuk kebebasan menukar agama. (Artikel 18). Ini bermaksud status sebagai seorang Muslim bukan ditentukan oleh Tuhan tetapi ditentukan oleh manusia. Berdasarkan norma antarabangsa, Islam tidak berhak menghalang penganutnya keluar daripada Islam kerana itu dibenarkan oleh norma antarabangsa.

e. IFC berhak dan diberi kuasa menentukan status agama seseorang

Seseorang yang ingin murtad boleh mengemukakan permohonannya kepada IFC. Permohonannya akan ditentukan oleh ahli-ahli IFC yang di antaranya adalah orang bukan Islam. Ini adalah campurtangan yang amat nyata dalam hal ehwal Agama Islam. Jabatan Pendaftaran Negara tidak berhak menolak permohonan seseorang untuk menukar nama daripada Islam kepada bukan Islam dengan alasan suatu percubaan untuk murtad. Jika permohonan ditolak ini menjejaskan keharmonian dan kebebasan beragama. Perkara ini terkandung di dalam seksyen 19(3) draf undang-undang IFC.

Tiada sebarang agama yang sanggup menerima campurtangan oleh mereka yang bukan penganutnya. Oleh yang demikian tidak pernah wujud badan seumpama IFC di mana-mana sahaja dalam dunia ini.

Peranan Seorang Muslim Dalam Menghadapi Penubuhan IFC

Ummat Islam Malaysia harus bangun dan sedar ancaman dan bahaya yang bakal ditimpa jika penubuhan Suruhanjaya ini diluluskan dan berkuatkuasa.

Oleh itu ianya menjadi tanggungjawab dan kewajipan anda semua sebagai orang Muslim di Malaysia ini untuk:

  1. Faham dan maklum apa itu yang disebut sebagai Suruhanjaya ini dan implikasinya terhadap agama Islam dan ummat Muslimnya
  2. Berusaha memaklumkan serta memberi kefahaman kepada seluruh ahli keluarga, rakan-rakannya dan ahli masyarakat lain berhubung penubuhan IFC dan bahayanya
  3. Berusaha menyatakan bantahan yang keras dan bersungguh agar usaha penubuhan IFC ini dibatalkan
  4. Berusaha dengan bersama-sama dengan suara yang padu memintakan wakil-wakil rakyat mereka menyekat usul penubuhan Suruhanjaya ini dari di bawa ke Parlimen
  5. Menyuarakan bantahan melalui pelbagai media massa serta memberi pendidikan yang sewajarnya agar seluruh warga negara faham dan maklum sebab-sebab ummat Islam di Malaysia membantah penubuhan Suruhanjaya
  6. Memaklumkan serta menyebar maklumat kepada ummat Islam seluruh dunia dan berusaha mendapatkan sokongan mereka untuk turut bersuara melalui pelbagai kaedah dan ruang

 

… bersambung (insha Allah) … COMANGO … Penerusan Agenda Musuh (melihat kaitan agenda IFC diteruskan dalam perjuangan COMANGO) – baca: COMANGO … Penerusan Agenda Musuh

**********************

Sila baca juga:

 

bantah IFCDalam kita baru berjaya menanggani ancaman tuntutan-tuntutan melampau Comango, wajar juga kita ingat kembali apa yang disebut sebagai IFC. Mungkin ada di kalangan kita sudah lupa suatu masa dahulu agenda penubuhan IFC (bermula tahun 2001) pernah mengugat kita dan telah berjaya menyatukan umat Islam untuk sama-sama bangkit menentang IFC secara sepadu.

Kebetulan juga pada masa yang sama umat Islam di Tanah Air digemparkan dengan kes pemurtadan Azlina Jailani. Sentimen dan kepekaan umat Islam ketika itu terhadap ancaman musuh Islam berjaya mengumpulkan berbelas ribu umat Islam untuk berhimpun di Masjid Wilayah Persekutuan Jalan Duta ketika itu.

Sebagai mengingatkan kembali tentang ancaman dari cadangan penubuhan IFC ini dan dilihat bersekali dengan tuntutan-tuntutan yang dibuat oleh Comango supaya kita dapat faham bahawa semua ini adalah penerusan agenda musuh bersesuaian dengan ayat 120 surah Al Baqarah. Mereka akan terus selama-lamanya melaksanakan pelbagai perancangan dan usaha untuk merosakkan aqidah umat Islam. Peringatan Allah pasti benar.

Apa Itu Interfaith Commission (IFC)?

IFC yang nama asalnya ialah IRC – Inter Religious Council (IRC) – adalah sebuah suruhanjaya yang dicadangkan penubuhannya seperti sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesetengah agama (baca: agama Islam) akibat desakan penganut agama lain. Badan ini berfungsi mirip sebuah mahkamah dan segala keputusannya adalah muktamad ke atas agama yang bersabit. IFC juga akan berfungsi seperti SUHAKAM yang menerima dan melayan aduan-aduan berkaitan dengan agama (termasuk aduan orang bukan Islam terhadap agama Islam dan orang Islam).

Siapakah yang mencadangkan penubuhan IFC? IFC digagaskan penubuhannya oleh Malaysian Consultative Council Of Buddhism, Christianity, Hinduism dan Sikhism (MCCBCHS) ataupun Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu dan Sikh melalui memorandumnya kepada Majlis Peguam. Presiden MCCBCHS ialah V. Harcharan Singh.

MCCBCHS yang diasaskan pada 1986 kini dikenali sebagai MCCBCHST setelah dimasukkan pula ajaran Taoisme dalam majlis ini pada tahun 2006.

Siapakah yang paling bersemangat sekali menyokong penubuhan IFC? Majlis Peguam terutamanya Jawatankuasa Kecil Hak Asasi Manusia amat kuat menyokong penubuhan IFC dan amat berharap ia akan berjaya.

Kronologinya seperti berikut:

  • Pada 8 Ogos 2001, Majlis Peguam telah menerima satu memorandum daripada MCCBCHS mengenai perkara ini dan selepas itu idea penubuhan IRC berjalan dengan lancar.
  • Pada 8 Disember 2001 satu perayaan ‘Festival of Rights’ diadakan dengan tema ‘Kebebasan Beragama’.
  • Pada 10 Disember 2001, Majlis Peguam menganjurkan forum mengenai ‘Kebebasan Beragama’ dan menerbitkan satu artikel dalam jurnal INSAF.
  • Pada 17 Mac 2003 bengkel untuk menimbang keperluan wujudnya IRC diadakan. Bengkel ini gagal apabila kesemua NGO Islam menarik diri daripada terlibat dengan penubuhan suruhanjaya ini iaitu ABIM, ACCIN, JUST dan Sisters in Islam termasuk Dr. Chandra Muzaffar yang menjadi antara orang awal yang mencadangkan dialog antara kepercayaan. Bagaimanapun Sisters in Islam kemudian menyertai semula dan menyokong penubuhan suruhanjaya ini.
  • Pada pertengahan tahun 2004, satu persidangan mengenai penubuhan IRC diadakan. Bagi menunjukkan wujudnya sokongan, penganjur seminar telah melantik kesemua ahli Jawatankuasa Kecil Syariah Majlis Peguam sebagai ahli jawatankuasa penganjur tanpa pengetahuan mereka.
  • Mengemukakan deraf ketiga undang-undang penubuhan IFC bertarikh Januari 2005 kepada persidangan cadangan penubuhan IFC. Persidangan ini dianjurkan oleh Konrad Adeneuer Foundation (KAF), suatu badan yayasan Kristian yang beribu pejabat di negara Jerman.

Kenapa Kita Mesti Tentang IFC

1. Sikap Anti-Islam Pihak Penaja

Pihak Penaja IFC jelas menunjukkan sikap yang anti-Islam. Ini adalah kerana beberapa memorandum yang dikeluarkan mereka sebelum ini seperti berikut:

  • Seseorang Muslim  patut diberi hak untuk meninggalkan Islam walaupun agama Islam tidak membenarkannya;
  • Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan (dilihat dari aspek pelbagai dokumen antarabangsa mengenai hak asasi manusia dan hujah-hujah kes mahkamah di negara-negara bukan Islam) seharusnya diguna-pakai dalam menentukan hak seseorang Muslim memilih untuk murtad, dan bukannya  undang-undang syarak;
  • Untuk memudahkan proses murtad Mahkamah Sivil  dan bukannya Mahkamah Syariah yang seharusnya diberi kuasa menentukan hak seorang Muslim  itu keluar dari agamanya;
  • Usaha yang diambil oleh Pihak Berkuasa Syariah Negeri memulihkan orang-orang yang bakal murtad dipertikaikan;
  • Istilah “Muslim” di bawah Undang-undang Enakmen Negeri terlalu luas walaupun didapati konsisten dengan undang-undang Syariah;
  • Seseorang itu tidak harus dianggap Muslim hanya disebabkan kedua ibubapanya Muslim atau beragama Islam atau dalam keadaan lain berdasarkan Undang-undang Syariah. Individu berkenaan sepatutnya membuat pilihan atas kehendaknya sendiri;
  • Agama seseorang Muslim itu tidak sepatutnya tercatat pada Kad Pengenalannya.

Isu-isu di atas langsung tidak ada kena mengena dengan hubungan antara agama tetapi adalah bersabit dengan ajaran Islam yang tidak boleh dipertikaikan oleh penganut-penganutnya sendiri apatah lagi oleh orang-orang bukan Islam.

2. Isu-isu yang Dibangkit Tidak ada Kena Mengena Dengan Hubungan Antara Agama

Tiada satupun perkara yang dibangkitkan dalam mesyuarat-mesyuarat mereka ada berhubung dengan isu-isu orang-orang bukan Muslim. Malah isu-isu yang antaranya disebut di atas adalah kesemuanya berhubung kait dengan ajaran dan hak-hak orang Islam.

3. IFC/IRC Mencabar Perlembagaan Islam Sebagai Agama Persekutuan Malaysia

Sebagai suatu strategi bagi menentukan penubuhan IRC, hanya bentuk kasar pertubuhan ini sahaja diperkenalkan buat masa ini. Isu-isu yang dibangkitkan itu, sekiranya tidak diambil kira implikasinya, kelihatan seperti munasabah: contohnya, mualaf yang ingin kembali kepada agama asal mereka apabila perkahwinan mereka dengan orang Islam gagal.

4. IFC Akan Menjadi Badan Yang Boleh Mempersoalkan Hukum-hakam Islam

Berdasarkan minit-minit mesyuarat Jawatankuasa Penubuhan IRC badan ini akan diwakili oleh Islam dan yang bukan Islam dengan  kuasa untuk menerima aduan daripada penganut mana-mana agama terhadap agama Islam dan akan membuat keputusan menyoal dan menuntut supaya diubah beberapa ajaran Islam yang fundamental, yang telah sekian lama termaktub dalam sistem perundangan Malaysia.

5. IFC Bakal Campur Tangan Dalam Pentadbiran Hal Ehwal Islam

IFC semestinya akan campur tangan dalam susunan perlembagaan sedia ada yang berkaitan dengan pentadbiran hal ehwal agama Islam yang mana kuasa diberi kepada Raja-Raja, Majlis Agama Islam Negeri dan Badan-badan lain serta pegawai-pegawainya. IFC akan mendapat tentangan hebat daripada pihak-pihak tersebut. Implikasi bagi perpaduan ummah, hubungan di peringkat Persekutuan dengan Negeri dan cabaran kepada pentadbiran Islam yang sedang menghadapi pelbagai masalah, adalah serius.

MAKA, adalah menjadi tanggung jawab seluruh ummat Islam di negara ini supaya membantah cadangan penubuhan IRC/IFC ini. Membenarkan penubuhannya walaupun dalam bentuk yang paling sederhana sekalipun akan membuka ruang kepada lebih banyak lagi tuntutan untuk memperkukuhkannya sehingga ia dapat melemahkan Islam dengan  berkesan.

Insha Allah akan disambung lagi ulasan lanjut tuntutan IFC and implikasi jika ianya terlaksana.

(sebahagian tulisan di atas dipetik dari bahan-bahan edaran kempen anti-IFC sebelum ini)

baca sambungnya … Tuntutan dan Ancaman Berterusan IFC

*****************

Baca juga isu-isu berkaitan Comango:

Ingatkan saya …

... dalam pelbagai pertemuan dengan saudara-saudara sekalian, terutama selepas mana-mana sesi taklimat, kadang-kadang ada yang meminta sesuatu dari saya. Kerap kali dalam kesibukan serta kelemahan saya sendiri, ada ketika janji-janji tersebut terlupa saya tunaikan ... tolong ingatkan saya. PM di FB saya atau emel kepada saya akarimomar.wordpress.com/about

***

akarimomar Youtube Channel

Click here to go to my Youtube Channel:
http://www.youtube.com/akarimomar

Buku-buku Armies of God dan Sang Nila Utama & Lion of Judah MESTI DIBACA

Tulisan Mr. Iain Buchanan yang mendedahkan agenda Evangelis Kristian ...
Untuk tempahan dan pesanan.

Buku2 Iain - poster1

.

Bicara Promoter LGBT

Maulid Pelajar Tahfiz

Tembakan Bedil di Bukit Pak Apil

Klik untuk tonton

Buku-buku Karangan Awang Goneng: Growing Up in Trengganu + A Map of Trengganu

DAPATKAN NASKAH ANDA SEKARANG !!!
Klik imej:

.

PLACE YOUR ORDER NOW !!!
SMS: 019-3199788 (Karim)
email: akarimomar@yahoo.com

Bacaan Hizib

Effective Islamic Parenting

May 2017
M T W T F S S
« Apr    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Taqwim Solat – Prayer Time

Al Masjid – Memakmurkan masjid

Sinopsis Kitab Fiqh Akbar

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 254 other followers

Tauhid