Dalam menyokong seseorang untuk menjadi pemimpin, kita perlu tahu fahaman ideologi dan aqidahnya. Kita tidak mahu mengangkat pemimpin yang zalim berdasarkan Surah Lukman ayat 13 – Apa Ertinya Zalim Yang Azim?

Ketika menjawab tuduhan yang mengatakan bahawa beliau seorang penganut ANTI-HADITH, Mahathir mengatakan bahawa sebenarnya dia tidak banyak tolak Hadith.

Sebaliknya, Mahathir tuduh Imam Bukhari yang lebih banyak tolah Hadith.

Berikut adalah petikan dari video yang pernah tersebar suatu ketika dahulu (dan masih berlegar di internet):

Baru-baru ini saya buat komen sikit saya bercakap di satu majlis … aah … untuk Kassim Ahmad. Kerana saya bercakap di majlis itu saya dituduh anti hadith.
Jadi saya berpendapat itu tidak adillah. Buatlah selidik dulu, sama ada saya tolak hadith sama sekali. Itu tidak betul.
Yang tolak hadith yang banyak sekali ialah (Al-Imam) Bukhari. Daripada 600,000 hadith yang dikaji olehnya dia terima Cuma 7,000 sahaja. Dia tolak banyak hadith.
Saya tidak tolak banyak hadith.

Suatu tuduhan yang JAHAT ke atas seorang tokoh Hadith yang terhebat dalam Dunia Islam. Mahathir dengan ANGKUH mengatakan Al-Imam Bukhari yang sebenarnya lebih banyak menolak Hadith.

Dalam satu kiriman di blognya bertarikh 14 Mac 2012, Mahathir menulis:

vi) Bukhari membuat kajian hadithnya 200 tahun selepas wafat Nabi. Apakah orang pertama yang melihat atau mendengar Nabi bersabda mencatat apa yang dilihat dan didengar dan catitan ini disimpan sehingga Bukhari mengkajinya? Atau apakah Bukhari bergantung kepada riwayat yang diperturunkan melalui beberapa generasi sehingga sampai kepada Al-Bukhari?

Masalah dengan Mahathir ini dia tidak belajar asas pengajian Hadith, cara periwayatan, dan sebagainya tetapi mahu buat komen tentang Hadith. Ini adalah suatu kesilapan yang FATAL.

Kesian kepada dia, jika Mahathir berterusan dengan pendirian menghina Al-Imam Bukhari.