Dalam posting lepas, saya telah menyebut beberapa “Tuntutan Hak Asasi Manusia Terhadap Malaysia” dalam proses UPR. Dan saya telah sebut secara ringkas salah satu badan yang membuat tuntutan tersebut yang mengelar diri mereka sebagai COMANGO – Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process.

Siapakah mereka sebenarnya?

COMANGO mengklaim kononnya mereka ada 54 buah pertubuhan NGO yang bernaung di bawahnya.  Antaranya:

Antara penumbang dana untuk SUARAM. Di mana ketelusan pengurusan dana jika mereka sebuah entiti haram yang tidak berdaftar ...

Antara penumbang dana untuk SUARAM. Di mana ketelusan pengurusan dana jika mereka sebuah entiti haram yang tidak berdaftar …

1. Suara Rakyat Malaysia (SUARAM). Kita tahu SUARAM adalah sebuah entiti haram yang tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS). Mereka mendapat dana asing terutama dari Amerika Syarikat. Antara penyumbang besar mereka adalah National Endowment for Democracy (NED) – sebuah “agensi bantuan kerajaan Amerikat Syarikat”. Perkara ini pernah didedahkan bahawa SUARAM mendapat dana RM1.6 juta dari NED dan lebih RM700 ribu dari penyagak George Soros (klik untuk baca lanjut). Satu lagi agensi kerajaan Amerika yang turut menyumbang kepada SUARAM ialah Asia Foundation.

2. SIS Forum juga satu lagi pertubuhan haram yang tidak berdaftar dengan ROS yang kononnya bergerak atas perjuangan untuk hak wanita Islam. Mereka kerap cuba mengabui mata masyarakat dengan mengguna nama Sisters in Islam. Kita tahu pengerak utamanya satu masa dulu termasuk orang yang bernama Aminah Wadud yang “berlakon” menjadi imam solat Jumaat. SIS adalah sebuah pertubuhan songsang dan banyak menyalahi ijma’ ulama.

3. Tenaganita – juga merupakan “pertubuhan” yang mendapat dana dari Amerika Syarikat.

Seksualiti-Merdeka4. PT Foundation – sebuah pertubuhan yang menggalakkan budaya LGBT. PT bermaksud Pink Triangle merujuk kepada budaya seks songsang.

5. Seksualiti Merdeka – juga sebuah badan yang memperjuangkan budaya seks songsang. Mereka mengajur festival seks bebas dan mempromosi seks songsang.

Bagaimana mungkin pertubuhan-pertubuhan yang mempromosi seks songsang diangggap mewakili masyarakat ramai. Mereka sendiri telah menyalahi undang-undang negara.

Kebanyakan “pertubuhan-pertubuhan” yang mereka senaraikan entah ada ahli atau tidak – kita tidak pasti. Yang kami pasti sesetengahnya adalah kelompok orang-orang yang sama sahaja yang mengepalai pertubuhan-pertubuhan pelbagai nama itu.

Yang menariknya, hasil siasatan kami, dari 54 pertubuhan NGO yang mereka klaim COMANGO mewakili, hanya 12 buah sahaja NGO yang berdaftar dengan ROS. Yang selebihnya adalah pertubuhan NGO haram yang tidak berdaftar. Bagaimana mereka boleh mendabik dada mewakili orang ramai atau masyarakat Malaysia – sudahlah ahli entah berapa kerat rupanya mereka adalah pertubuhan haram.

Bagaimana pula hendak mereka buat pelbagai tuntutan hingga ke Geneva supaya Malaysia mematuhi sedang mereka sendiri bukan entiti yang sah dari segi undang-undang. Mereka sendiri telah melanggar undang-undang negara. Mereka sendiri tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan.

Turut sama dalam kumpulan COMANGO adalah Amnesty International dan Dignity International. Kita sangat maklum kedua-dua pertubuhan ini adalah anasir luar negara yang kerap campur-tangan dalam urusan beberapa negara yang mempunyai kepentingan mereka.

Salah satu pertubuhan dalam senarai COMANGO adalah Civil Rights Committee of the Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall. (dan beberapa lagi “committee” dalam satu-satu pertubuhan) Maksudnya sebuah JK di bawah KLSCAH? Alah, kalau setakat JK kecil di bawah sesebuah pertubuhan tak payahlah nak dimasukkan. Nantikan Pertubuhan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) senaraikan JK kecilnya yang berlambak … apa kata?

Tak payahlah takat hendak menampakkan bilangan yang ramai maka diambil habis pelbagai pertubuhan penduduk dan jawatankuasa-jawatankuasa kecil bagi mana-mana pertubuhan atau sebagainya. – nampak sangat terdesak. Konon-konon nak berlakon di Geneva nanti mereka punyai bilangan ramai.

Di dalam senarai agensi yang membuat tuntutan di UNHRC terhadap Malaysia ialah sebuah yayasan yang anti-Islam, Becket Fund. Mereka telah banyak menyumbang dana kepada pelbagai pertubuhan di Malaysia termasuk dikata menaja barisan peguam dalam kes Azlina Jailani dulu. Kini mereka terus lagi mencampuri dalam hal ehwal kedaulatan Tanah Air kita.

Apakah motif sebenar mereka? Memporak-perandakan Tanah Air kita untuk mengikut telunjuk TUAN mereka? Mereka mahu nanti negara kita diratah oleh TUAN mereka?

Apakah gelaran TALIBARUT ASING layak digelarkan kepada mereka?

… bersambung … Tuntutan COMANGO Menyanggah Perlembagaan Persekutuan.

*****************

Lagi maklumat berkaitan UPR: